|

اختلال ۴ بانک ادامه دارد

با گذشت حدود ۱۰ روز از اختلال در زیرساخت شرکت خدمات انفورماتیک، اگرچه بخشی از خدمات کارتی به مدار بازگشته اما گزارش‌های میدانی از شعب ۴ بانک بزرگ نشان می‌دهد بسیاری از سپرده‌گذاران هنوز امکان برداشت سپرده‌های بلندمدت خود را ندارند.

  اختلال ۴ بانک ادامه دارد

به گزارش گروه رسانه‌ای شرق،

با گذشت حدود ۱۰ روز از اختلال در زیرساخت شرکت خدمات انفورماتیک، اگرچه بخشی از خدمات کارتی به مدار بازگشته اما گزارش‌های میدانی از شعب ۴ بانک بزرگ نشان می‌دهد بسیاری از سپرده‌گذاران هنوز امکان برداشت سپرده‌های بلندمدت خود را ندارند.

 اختلال در شبکه بانکی کشور که از هفته گذشته و پس از بروز مشکل در زیرساخت‌های شرکت خدمات انفورماتیک آغاز شد، همچنان ادامه دارد.اگرچه طی روزهای اخیر بخشی از خدمات بانکی به‌ویژه خدمات مبتنی بر کارت به‌تدریج به مدار بازگشته، اما حضور میدانی در شعب نشان می‌دهد مشکل هنوز به‌طور کامل برطرف نشده است؛ موضوعی که بیش از همه برای صاحبان سپرده‌های بلندمدت دردسرساز شده، چراکه بسیاری از آن‌ها همچنان امکان برداشت سپرده‌های خود را ندارند.پیگیری میدانی خبرنگار فارس از شعب بانک‌های تجارت، ملی، توسعه صادرات و صادرات نشان می‌دهد فضای شعب برخلاف روزهای عادی تقریباً خلوت است؛ بسیاری از باجه‌ها خدمات نمی‌دهند و کارمندان عملاً منتظر وصل شدن سیستم‌ها هستند.بر این مبنا هر شعبه‌ای که می‌روم در مورد سپرده‌های بلندمدت سوال کردم. در اولین شعبه وقتی سوالم را از کارمند بانک می‌پرسم، می‌گوید: «اخبار نگاه نمی‌کنید؟ سیستم اختلال داره اختلال هم از طرف بانک مرکزیه. پول که جیب ما نیست؛ داخل سامانه‌ است. هر وقت وصل بشه می‌تونیم پرداخت کنیم.» درباره زمان رفع مشکل میپرسم می‌گویم الان ۱۰ روز شده که سیستم قطعه چه زمانی درست می‌شود؟ می‌گوید: «۱۰ روزه قطعه، ممکنه ۱۰ روز دیگه هم قطع باشه.» بعد هم اضافه می‌کند: «حقوق خودم رو هم نتونستم بردارم؛ راه‌حلی دارید بگین ما حقوقمون رو برداریم خرج کنیم.»

سراغ بانک دیگری می‌روم تقریبا وضع مشابه همان بانک بود با این تفاوت که سیستم‌ها خاموش و کارمندان دور هم جمع شدند. از کارمند بانک سوالم درباره سپرده‌ها را میپرسم با لحنی سرد پاسخ می‌دهد: «سیستم قطعه؛ هر وقت وصل شد می‌تونن سپرده رو بردارند.» در شعبه بانکی دیگری نیز پاسخ تفاوتی ندارد. کارمند بانک می‌گوید: «سپرده‌های بلندمدت کلاً قفل است. باید بانک مرکزی مشکل رو حل کند؛ تا اون زمان هیچ کسی نمی‌تونه سپرده‌اش رو برداره.»اختلال اخیر فقط یک مشکل چندروزه بانکی نیست؛ ماجرا بار دیگر انتقادها نسبت به ساختار متمرکز خدمات بانکی کشور و وابستگی چند بانک بزرگ به شرکت خدمات انفورماتیک را زنده کرده است. کارشناسان معتقدند تمرکز بخش بزرگی از خدمات بانکی روی یک مجموعه، اگرچه در ظاهر مدیریت یکپارچه‌تری ایجاد می‌کند، اما در زمان بروز اختلال فنی یا حملات سایبری، می‌تواند همزمان چند بانک و میلیون‌ها مشتری را درگیر کند.آنچه این روزها نگرانی مشتریان را تشدید کرده، نه فقط ادامه اختلال، بلکه نبود اطلاع‌رسانی شفاف درباره زمان دقیق رفع کامل مشکل است؛ مسئله‌ای که باعث شده بسیاری از سپرده‌گذاران نسبت به دسترسی به منابع مالی خود دچار نااطمینانی شوند.برخی فعالان حوزه فناوری اطلاعات نیز معتقدند ساختار سنتی، فرسودگی بخشی از زیرساخت‌ها، نبود رقیب جدی و ضعف در ایجاد سامانه‌های پشتیبان، تاب‌آوری شبکه بانکی را کاهش داده است.

 

منبع: فارس

برای اطلاع از آخرین اخبار و تحلیل‌ها به کانال شرق در «بله» و «روبیکا» بپیوندید.

 
  • تفاهم‌نامه ۶۰ روزه ایران و آمریکا؛ فرصت تنفس برای بازار نفت یا تلاش جدی برای پایان جنگ؟