|
نویسنده: رضا فتوح

دهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه؛

« دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» در اصفهان برگزار می شود

رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) با حضور نمایندگان بیش از ۳۰ کشور عضو از دهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه دراصفهان برگزار می شود.

« دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» در اصفهان برگزار می شود

امیر کشانی،رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان شامگاه سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:  در سال‌های اخیر متأسفانه ارتباطات تجاری اتاق‌های بازرگانی کشور مورد توجه جدی نبوده است و از این رو تلاش شد ارتباطات بین‌المللی اتاق مورد توجه قرار گیرد و در این راستا دهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری میزبان دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD خواهیم بود و سعی می‌کنیم میزهای مشترک بین شهرهای آسیایی داشته باشیم.

وی افزود: هیأت‌های مهمی از اتاق‌های مجمع آسیایی در این اجلاس ۲ روزه مهمان اصفهان خواهند بود و فضای تجاری، اقتصادی و بین المللی شهر را تغییر خواهند داد.

کشانی با اشاره به اینکه کشاورزی و امنیت غذایی، سرمایه گذاری، توسعه پایدار، گردشگری و فناوری و دانش بنیان از موضوعات مورد بحث در کمیسیون‌های مجمع ACD است، بیان کرد: توسعه پایدار یکی از موضوعات مهمی است که به آن پرداخته می‌شود اصفهان نیز به لحاظ صنعتی رشد کرده اما در مسیر توسعه باعث  آسیب زدن بسیار به محیط زیست آن شده اند و این درحالی است که بسیاری از کشورهای جهان در حوزه صنعت پیش رو تر از ایران هستند ولی این سطح از آلودگی زیست محیطی را ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: با توجه به شرایطی که در این مدت در کشور حکم فرما بود و فشار زیادی در این خصوص در اصفهان وجود داشت ما نیز به سهم خود در این جریان قرارگرفتیم و نگران بودیم به هر دلیلی هیأت‌هایی فشار بیاورند که اجلاس برگزار نشود ولی با قوت و قدرت تلاش می‌کنیم که این اجلاس بین‌المللی در شهر اصفهان به طور مطلوب برگزار شود .

وی بیان کرد: تعدادی از مهمانان خارجی ما در سطح رؤسای اتاق‌ها و برخی از آنان اعضای هیأت رئیسه یا نایب رئیس و تعداد کمی هم به عنوان نماینده در اجلاس دو روزه حضور خواهند داشت همچنین در این اجلاس میزبان رؤسای ۲۵ اتاق بازرگانی کشور و اعضای هیأت رئیسه اتاق ایران نیز خواهیم بود.‌

رئیس اتاق بازرگانی استان گفت: اصفهان یک فرصت جهانی برای ایران است و در سه سال آینده چهره‌ای دیگری از این شهر خواهیم دید.

کشانی با اشاره به اینکه نخستین اجلاس مجازی در سال ۲۰۲۱ در کشور ترکیه برگزار شد گفت: مجمع ﮔﻔﺘﮕﻮی ﻫﻤﮑﺎری آﺳﯿﺎ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺳﻌﯽ دارد ﺗﺎ ﻓﺎرغ از ﻣﺒﺎﺣﺜﺎت و ﻣﺸﺎﺟﺮات ﺳﯿﺎﺳﯽ، راﻫﻬﺎی ﺟﺪﯾﺪی را ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﻫﻤﮑﺎری ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪای و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﺪ و ما در این اجلاس بدنبال آن هستیم که اصفهان را به عنوان یک شهر مهم آسیایی معرفی کنیم تا شاهد اتفاقات مطلوب و پایدار پس از برگزاری این رویداد در اصفهان باشیم.

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز در این نشست گفت: نقش بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در توسعه اقتصادی و پیشبرد برنامه‌های دولتی بسیار مهم است و ACD مهمترین و بزرگترین مجمع کشورهای آسیایی است که ۳۵ عضو دارد و دولت‌های عضو برنامه‌های اقتصادی زیادی دارند و نقش بخش‌ خصوصی در پیشبرد این برنامه‌ها نیز بسیار مهم است.

سیدجلال‌الدین علوی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان با این ابتکار از یکسو فرصت خوبی را برای شناساندن ظرفیت‌های خود به شریکان خارجی فراهم کرده است و از سوی دیگر طرف های خارجی هم می‌توانند توانمندی‌های خود را به طرف ایرانی عرضه کنند.

مجمع گفتگوی همکاری آسیا Asia cooperation dialogue با هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و ۳۵ کشور در آن عضویت دارند.

ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد و در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است.

کشورهای بحرین، بنگلادش، بروئنی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها