|
نویسنده: فاطمه شفیعی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:

اهداف برگزاری دوسالانه ی کتاب اصفهان توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در استان است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در نشست خبری دوسالانه ی کتاب استان اصفهان گفت : توسعه و ترویج کتاب‌خوانی در استان از اهداف این رویداد بزرگ فرهنگی است.

اهداف برگزاری دوسالانه ی کتاب اصفهان توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در استان است

به گزارش شبکه شرق، علی تمنایی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در نشست خبری دوسالانه کتاب استان اصفهان گفت: شناسایی تولیدکنندگان کتاب در استان اصفهان و معرفی محصولات، حمایت و تشویق تولیدکنندگان نیز از دیگر اهداف این دو سالانه می باشد.

وی افزود: در جشنواره دو سالانه کتاب امسال ویژه آثار چاپ شده استان در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، بیش از ۷۶۳ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد ۲۴ کتاب به عنوان آثار برگزیده و ۲۱ کتاب به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به معیارهای گزینش کتاب افزود: بدیع بودن موضوع کتاب، رعایت استاندارها در ساختار، فصل‌بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مأخذ، بالا بودن عیار علمی و محتوای کتاب، بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف‌چینی و صفحه‌آرایی و رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه، معیارها در حوزه گزینش بودند.

تمنایی اظهار کرد: کتاب‌ها در ۱۰ حوزه که در کشور مشخص و استاندارد است و یک حوزه هم کودک و نوجوان و در کل در ۱۱ گروه داوری صورت گرفته، داوری‌ها در سه مرحله انجام شد، کتاب‌ها به تهران ارسال و داوری می‌شود که خانه کتاب یک مرجع علمی معتبر در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه داوری در سه مرحله صورت می‌گیرد گفت: در مرحله اول تمام کتاب‌ها توسط گروه داوران ارزیابی اولیه می‌شود و آثاری که حداقل یک رأی مثبت آورده باشد به مرحله دوم می‌روند، در مرحله دوم دو داور تخصصی امتیاز می‌دهند که اگر ۷۰ امتیاز کسب شود به مرحله سوم راه پیدا می‌کنند، در مرحله آخر نشست مشترکی بین داوران و دبیر علمی جشنواره برگزار می‌شود و آثاری که بیش از ۸۰ امتیاز کسب کنند به عنوان آثار برگزیده معرفی می‌شوند.

تمنایی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۱۳ ناشر در کلانشهر اصفهان، ۳۲ ناشر در کاشان و مابقی در دیگر شهرستان‌های استان فعالند..

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: سال گذشته نخستین انجمن صنعت نشر کشور با همکاری اتاق بازرگانی در استان اصفهان راه‌اندازی شد.

وی همچنین به صدور ۲ هزار و ۵۶۰ مجوز چاپ کتاب در سال گذشته در استان اشاره و تیراژ کتاب‌های سال قبل استان را بیش از سه میلیون نسخه اعلام کرد و تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در راستای حمایت از ناشران   در سال گذشته ۶ هزار و ۴۰۰ جلد کتاب به مبلغ ۴۲۵ میلیون تومان از ۲۶ ناشر خریداری کرد.

معاون فرهنگی و رسانه ی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به برپایی جایزه دوسالانه کتاب اصفهان در روز ۱۴ اردیبهشت در هنرستان هنرهای زیبای پسران اصفهان اظهار داشت: جایزه دوسالانه کتاب دارای ۲ بخش ویژه دینی و ارزشی در حوزه نماز و دفاع مقدس نیز می باشد.

ابوالفضل یعقوبی افزود: جایزه دوسالانه کتاب اصفهان دارای ۲ برنامه جنبی شامل پیوست حوزه اقتصاد و فرهنگ و اعلام موجودیت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

وی  با بیان‌اینکه اکنون در استان اصفهان ۵۹۷ ناشر مجوز فعالیت دارند، گفت: از این تعداد ۳۸۷ ناشر فعال هستند.

لازم به ذکراست مراسم اختتامیه دوسالانه ی کتاب استان اصفهان پنجشنبه 14 اردی بهشت ماه در سالن اجتماعات هنرستان هنرهای زیبا پسران برگزار خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها