|
نویسنده: فاطمه شفیعی

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست و پدافند غیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان:

۳ برج خنک کننده هیبریدی در پالایشگاه اصفهان راه‌اندازی می‌شود

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست و پدافند غیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۳ برج خنک کننده هیبریدی در پالایشگاه اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

۳ برج خنک کننده هیبریدی در پالایشگاه اصفهان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، عباس آقابابایی در گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای اصفهان با بیان اینکه شرکت پالایش اصفهان سالانه هزاران میلیارد تومان برای حفظ محیط زیست هزینه می‌کند، اظهار داشت: اقدامات بسیار متنوعی در حال اجرا داریم و با پروژه‌های تعریف شده در سال ۱۴۰۵ واحدهایی را خواهیم داشت که در راستای حفاظت از محیطزیست اقدام می‌کنند.

وی تاکید کرد: همه طرح‌های در دستور کار در راستای بهبود تولیدات است و اضافه ظرفیتی را در دستور کار نداریم و روزانه ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام از اهواز برای اصفهان ارسال می‌شود.

 

به هیچ وجه از مازوت استفاده نمی‌کنیم

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست و پدافند غیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان در خصوص سوخت مورد استفاده این شرکت ابراز داشت: ما به هیچ وجه از مازوت استفاده نمی‌کنیم، در حالت عادی از گاز شهری استفاده می‌کنیم و در شرایط اضطرار نیز از گاز LPG که در شرکت خودمان تولید می‌شود، استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بر روی ۲ مشعل موجود در شرکت پالایش نفت اصفهان طرح بهبود با استفاده از تکنولوژی و فناوری جدید اجرایی شده است، افزود: در مورد مشعل‌های دیگر نیز که چهار عدد است پروژه بازیابی گازهای ارسالی به مشعل را در دستور کار داریم که در سال ۱۴۰۲ بهره برداری خواهد شد.

آقابابایی گفت: وجود شعله بر روی مشعل‌ها در پالایشگاه جزء بایدها است اما گازهای مشعل را مدیریت خواهیم کرد، اعتبار این پروژه تامین و پیمانکار نیز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه همه پالایشگاه‌های روز دنیا یا مشعل ندارند و یا اگر دارند در شرایط اضطراری استفاده می‌شود و ما نیز قصد داریم به این شرایط برسیم، گفت: در گذشته نیز این امر در دستور کار بوده اما عزمی برای اجرای آن نبوده که مدیریت فعلی و هیات مدیره در این زمینه پیگیر جدی این پروژه‌ها هستند.

 

نصب ۵ دستگاه پایش ترکیبات آلی فرار

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست و پدافند غیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اجرای پروژه سنجش آلاینده‌های زیست محیطی در پالایشگاه اصفهان تصریح کرد: در راستای مسئولیت های اجتماعی ۵ دستگاه پایش ترکیبات آلی فرار را خریداری کردیم، ۴ دستگاه داخل پالایشگاه و یک دستگاه کنار بزرگراه آزادگان نصب شده است این دستگاه‌ها به صورت برخط میزان ترکیبات آلی فرار را رصد می‌کنند و هر گاه از میزان استاندارد افزایش یابد به ما هشدار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در زمینه بهبود فرایند تولید در یک سال اخیر اراده برای تحقق ایجاد شد و همه همکاران ما در هلدینگ پتروپالایش اصفهان عزمی جزم برای این امر دارند، گفت: برخی از طراحی‌ها زمان بر است اما در حال انجام است، برخی از تجهیزات در داخل کشور تولید شده است.

آقابابایی در ادامه با اشاره به راه‌‌اندازی ۶ شرکت جدید زیرمجموعه هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: همه این شرکت‌ها موظف هستند در زمینه ورود تکنولوژی جدید و تولید داخل برای رسیدن به خودکفایی فعالیت داشته باشند و با شرکت‌های دانش بنیان ارتباط داشته باشند.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی هلدینگ پتروپالایش اصفهان ابراز داشت: همه اقدامات در دستور کار شرکت در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی است، اجرای طرح‌های کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، خرید و استفاده از پساب شهرهای اطراف پالایشگاه برای جدا شدن از مصرف آب شهری، انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان، در زمینه برج‌های خنک کننده نیز ورود کرده‌ایم تا از برج‌های خنک کننده هیبریدی استفاده کنیم.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست و پدافند غیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: ما از آب زیادی برای خنک کردن دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم که این آب آلوده به مواد نفتی می‌شود اما بازیابی و مورد استفاده قرار می‌گیرد، پساب بهداشتی نیز پس از تصفیه در فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۳ برج خنک کننده هیبریدی در پالایشگاه اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

آقابابایی در خصوص به روز رسانی نفتکش‌های پالایشگاه اصفهان نیز تصریح کرد: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شرکت راهبر ترابر انرژی فعال است و تاکنون تعداد زیادی نفتکش جدید خریداری و مورد استفاده قرار گرفته است.

 

سال ۱۴۰۳ زنجیره ارزش گوگرد در پالایشگاه اصفهان راه‌اندازی شود

وی در خصوص گوگردزدایی از تولیدات هلدینگ پتروپالایش اصفهان نیز افزود: باید توجه داشت که فعالیت شرکت ملاصدرا در زمینه گوگرد خواهد بود، در حال حاضر روزانه ۳۰۰ تن گوگرد در پالایشگاه اصفهان استحصال می‌شود و این میزان در سال ۱۴۰۵ به ۶۰۰ تن می‌رسد، تا پیش از این گوگرد بسته بندی و با قیمت کم به فروش می‌رسید و از این پس قرار است در سال ۱۴۰۳ زنجیره ارزش گوگرد در شرکت راه‌اندازی شود و این محصول در قالب اسیدسولفوریک به فروش برسد.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست و پدافند غیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان ادامه داد: در حال حاضر ارزهای زیادی از کشور برای خرید اسید سولفوریک خارج می‌شود و با اجرای این طرح این هزینه‌ها در کشور انجام می‌شود.

وی در خصوص تولید گازوئیل یورو ۵ در هلدینگ پتروپالایش اصفهان افزود: همه گازوئیل تولید شده در پالایشگاه اصفهان یورو ۴ و ۵ است و این محصول ابتدا در اصفهان توزیع وو پس از آن به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها