|
نویسنده: فاطمه شفیعی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان مطرح کرد:

ظرفیت چشمگیر شهرداری برای مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان با بودجه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومانی (برای سال 1402)، ظرفیت و تمایل مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان در عرصه‌های مختلف را دارد.

ظرفیت چشمگیر شهرداری برای مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، سعید ابراهیمی در برنامه شنبه‌های فناوری که با موضوع «فصلی نو در حمایت از زیست بوم فناوری» برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری جلسات متعددی با مراکز نوآوری دانشگاه‌های مختلف داشته ایم و اخیراً نیز جلسه سه جانبه‌ای با حضور شهرداری، شهرک علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های فعال دانش بنیان برگزار شده تا بتوانیم پروژه‌ها را تا مرحله اجرایی هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه دیدگاه مدیریت شهری در این عرصه کاملاً اجرایی و حرفه‌ای است، تأکید کرد: مجموعه اقدامات، برنامه‌ریزی‌ها و ابزارهایی را در این زمینه تعریف کردهایم که برگزاری تورهای فناوری متناسب با موضوعات و نیازهای موردنظر از جمله آنها است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان با بودجه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومانی (برای سال 1402)، ظرفیت مشارکت در عرصه‌های مختلف با شرکت‌های دانش بنیان را دارد و در عرصه ساخت مترو، اتوبوسرانی، آلایندگی، فضای سبز، تفریح و سرگرمی، نشاط و بازی و تصفیه پساب شهری مشتاق مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان است.

 

نیاز فوری اصفهان به بیوراکتورهای شهری

مدیرعامل‌سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان هم با بیان اینکه شهر اصفهان حدود ۶ هزار هکتار فضای سبز و ۶۰ میلیون مترمکعب نیاز آبی دارد، گفت: در بهترین حالت ۲۷ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری حدود 6 هزار هکتار فضای سبز شهری در اختیار داریم که از این مقدار حدود ۱۰ میلیون مترمکعب از تصفیه پساب شهری تأمین می‌شود.

مجید عرفان منش با بیان اینکه شهرداری اصفهان اولین شهرداری کشور است که از حدود ۱۰ سال پیش با تصفیه پساب، آب فضای سبز شهری را تأمین می‌کند، خاطرنشان کرد: همچنین دو رینگ آب در شهر وجود دارد که نخستین حلقه مربوط به دو منبع تولید تصفیه پساب در سپاهان‌شهر و شاهین شهر و انتقال پساب و دومین حلقه نزدیک به آبخوان مرکزی شهری حوالی منطقه یک و سه شهری است.

وی غلظت بالای امواج رادیویی و تأثیرات منفی آن به فضای سبز، کاهش بارندگی و رطوبت نسبی شهر و کاهش منابع آب در بعد کمی و کیفی را از دیگر چالش‌های زیست محیطی شهر اصفهان دانست و گفت: این چالش‌ها به ما گوشزد می‌کند که باید به سمت بازتولید آب برویم، بنابراین باید شرکت‌های دانش بنیان در عرصه رفع معضلات شهری ورود جدی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه خاک شهر اصفهان در معرض تراکم است و باید به فکر خاک‌دانه سازی خاک‌های شهر برای رشد گیاهان باشیم، خاطرنشان کرد: به منظور ادامه حیات شهر به بیوراکتورهای شهری با سه هدف حجم بالای جذب آلاینده‌های هوا، سرعت بالای تبادلات گازی و تولید حجم زیاد هوای پاک نیاز داریم.

 

عمر تأسیسات فاضلاب اصفهان به اتمام رسیده است

معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز از دیگر حاضران در این برنامه بود که درباره وضعیت تأسیسات فاضلاب استان اصفهان گفت: تصفیه‌خانه‌ بابا شیخعلی به عنوان بزرگترین تصفیه‌خانه خاورمیانه با ظرفیت ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و تصفیه خانه‌های گلپایگان و خوانسار در استان اصفهان قرار دارند.

مجتبی قبادیان افزود: حدود 5 میلیون نفر (6 درصد جمعیت کشور) تحت پوشش شبکه آب استان اصفهان هستند که حدود صددرصد این جمعیت در ۱۰۰ شهر و حدود یک هزار روستا با ۳۲۸ هزار مترمکعب مخزن را شامل می‌شود و بزرگترین سامانه‌های آبرسانی کشور با حدود ۳۲۳ هزار کیلومتر توزیع و خط انتقال آب در استان اصفهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه بازچرخانی آب خاکستری در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد تأکید کرد: ظرفیت نخبگی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌تواند نسبت به همکاری و ارائه در موارد پژوهشی مثمر ثمر واقع شود.

معاون منابع انسانی و تحقیقات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: سم‌پاشی شبکه‌های فاضلاب، فروریزش خیابان‌ها در اثر فرسودگی تأسیسات فاضلاب، وجود جلبک در اکثر تصفیه‌خانه‌ها و بوی نامطبوع در شبکه‌های فاضلاب ازجمله معضلاتی است که در مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان قابل حل است.

 

اقدام برای احداث تصفیه‌خانه‌های تکمیلی

مسئول واحد آب معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این برنامه، سرمایه‌گذاری در راستای احداث تصفیه‌خانه‌های تکمیلی را در دستور کار شهرداری اصفهان دانست و گفت: در شهر اصفهان نیازمند حدود ۶۰ میلیون مترمکعب آب هستیم که کمتر از نیمی از آن در اختیار شهرداری قرار دارد.

محمود جمالی‌نژاد افزود: طبق قراردادی که ۱۰ سال گذشته میان آب منطقه‌ای و شهرداری اصفهان منعقد شده، خروجی برخی از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

به گفته او، در تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر باید ۱۴۰ لیتر بر ثانیه برداشت شود، اما حدود ۸۰ لیتر بر ثانیه برداشت می‌شود که حدود ۳۰۰ هکتار از فضای سبز را آبیاری می‌کند. همچنین از تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر با برداشت ۸۰ لیتر بر ثانیه و از تصفیه‌خانه آبشار بنا به فصول مختلف ۵۰ لیتر بر ثانیه برداشت می شود.

جمالی نژاد با تأکید بر اینکه شهرداری اصفهان در حوزه تصفیه‌خانه‌های تکمیلی و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به دنبال سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: احداث دو تصفیه خانه در دستور کار قرار دارد که تصفیه‌خانه شمال اصفهان یکی از آنهاست.

وی ادامه داد: این تصفیه خانه وارد فاز اجرایی شده و سیستم‌ ته‌نشینی، فیلتراسیون، گندزدایی و سایر موارد مطالعاتی برای آن انجام شده است. همچنین شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری اقدامات لازم را انجام داده و حدود دو ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

مسئول واحد آب معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در تصفیه‌خانه شمال حدود ۱۴۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه می‌شود و به استفاده فضای سبز شهری می‌رسد.

وی افزود: تصفیه‌خانه تکمیلی جنوب واقع در میدان آبشار سوم نیز با ظرفیت ۲۴۰ لیتر بر ثانیه در دست احداث است و مطالعات لازم درباره آن صورت گرفته است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها