|

هشدار امام جمعه اردبیل به آذری‌ها

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل هشدار داد: آذری‌‌ها مراقب نفوذ اسرائیل در منطقه باشند.

هشدار امام جمعه اردبیل به آذری‌ها

به گزارش شبکه شرق، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: مفاخر آذربایجان از شاه اسماعیل صفوی گرفته تا فضولی و شهریار نگاه قوم‌گرایی و نژادی نداشتند.

آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل و نماینده ولی‌فقیه در استان، در مراسم گرامیداشت روز آذری‌های مسلمان جهان در اردبیل، اظهار کرد: ۱۹ ژانویه در تاریخ آذربایجان به نام روز احیای هویت و اصالت آذری‌ها ماندگار شده و در این روز مردم آذربایجان خود را از چنبره اسرائیل نجات دادند.

او ضرورت انتقال مفاهیم ارزشی و عشق و علاقه آذری‌ها را به اهل بیت عصمت و طهارت یادآور شد و تصریح کرد: بر پایه همین نگاه معنوی و ارزشی مردم آذربایجان در این سال‌ها توانسته‌اند در برابر بدخواهان ایستادگی کرده و هویت اصیل خود را به نمایش بگذارند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: از آن زمانی که ۱۷ شهر ایران توسط روس‌ها به اشغال درآمد، در حقیقت تعلق خاطر مردم این سرزمین به مکتب شیعی و دینی نمایان بود و با شکستن مرزهای فیزیکی در ۱۹ ژانویه حرکت تاریخی مردم آذربایجان برای حضور در وطن تاریخی انجام شد و این حضور به رغم تحریف دشمنان در تاریخ با مؤلفه‌های ارزشی، شیعی و دینی ماندگار خواهد شد.

آیت‌الله عاملی افزود: همه آذری‌ها به هویت با اصالت خود افتخار می‌کنند و ما بر این باوریم که آذری‌ها زیر بیرق ائمه اطهار (ع) و علاقه‌مندی به مکتب مولایشان علی (ع) همواره توانسته‌اند علیه استبداد قیام کرده و خودشان را از چنبره قدرت استکباری نجات دهند.

او با ابراز خرسندی از آزادی منطقه قره‌باغ و تعلق خاطر مردم این دیار به آذربایجان تاکید کرد: پیروزی جبهه حق در این میدان برای ما تحسین‌برانگیز بود و خوشحال هستیم که قره‌باغ آزاد شده و به دامن آذربایجان بازگشته است.

آیت‌الله عاملی به تدوین لغتنامه جامع زبان ترکی به همت محققان و پژوهشگران ایرانی و اردبیلی اشاره کرد و ادامه داد: چنین لغتنامه با اصالت تاکنون تهیه و تدارک دیده نشده و قطعاً این حرکت نیز دارای ارزش و جایگاه بی‌نظیر خواهد بود.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در ۱۹ ژانویه مردم آذربایجان نظام کمونیستی و تزار روسیه را کنار زده و هویت شیعی و دینی خود را به نمایش گذاشت و این حرکت تاریخی باید در بین نسل‌های آینده به شایستگی یاد شود.

وی بیان کرد: دشمن تلاش می‌کند تا با حربه ایران‌ستیزی و دین‌ستیزی، آذری‌ها را از هویت خود دور کند؛ در حالی که وطن آنها، ایران و دین اعتقادشان اسلام و هویت شیعی است.

آیت‌الله عاملی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در طول تاریخ، سه هجمه علیه آذری‌ها شکل گرفته که اولین هجمه توسط امپراتوری عثمانی و بعد از آن توسط تزار روسیه انجام شده و در سومین گام نیز جریان کمونیسم یک رویکرد ضددینی را علیه آذری‌ها شروع کرده است.

او تصریح کرد: در حال حاضر نیز جریان اسرائیلی تلاش می‌کند تا آذری‌ها را نسبت به دین و وطن خود بی‌هویت جلوه دهد در حالی که اسناد تاریخی نشان می‌دهد که آذری‌ها متدین و مقید به ارزش‌های اسلامی، دینی و شیعی بودند.

آیت‌الله عاملی گفت: ایران امروز به امید میلیون‌ها انسان آزاده‌ای تبدیل شده که با اعتقاد به اسلام ناب سعی می‌کنند خود را از چنبره نظام‌های استکباری به ویژه آمریکا و اسرائیل نجات دهند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان ضرورت صیانت از مفاخر آذری را یادآور شد و افزود: بزرگان آذری خدمتی شایسته به صلح بشری و پیشرفت و عدالت داشتند و در عرصه‌های مختلف از ادبیات گرفته تا عرصه هنر، عشق به اهل بیت، نظامی، عرصه پزشکی و… همواره اسباب خیر و برکت و افتخار بودند.

ویاو از شورا و شهردار اردبیل خواست تا فرشی هنری و نفیس مزین به شعر نظامی با بیت «همه عالم تن و ایران دل» تهیه کرده و آن را به موزه شاه اسماعیل تقدیم کنند تا در تاریخ این امر فاخر هنری به یادگار باقی بماند.

آیت‌الله عاملی ضرورت راه‌اندازی مرکز بین‌المللی نظام گنجوی را با محوریت استان‌های آذری‌نشین یادآور شد و خاطرنشان کرد: نظامی گنجوی برخلاف جریان انحرافی خدمت بزرگی را به بشریت کرده و توانسته انسانی‌ترین اشعار را به رشته نظم درآورد.

او تلاش دشمن را برای تحریف شخصیت‌های آذری نظیر نظامی گنجوی، فضولی، شهریار و شاه اسماعیل صفوی یادآور شد و اضافه کرد: به اشکال مختلف شاه اسماعیل صفوی مورد ظن دشمنان و بدخواهان قرار گرفته و در عصر حاضر نیز تلاش بر تحریف آثار نظامی، فضولی و شهریار است در حالی که آثار این شاعران در چنبره قوم‌گرایی و تنگ نژادی گرفتار نشده است.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: در اشعار فضولی و شهریار عمق وفاداری به اهل بیت و عشق به ساحت علی‌بن‌ابیطالب و امام حسین (ع) را شاهدهستیم که این نشان می‌دهد آذری‌ها علاقه خاص به مکتب الهی و اسلامی دارند.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود یادآور شد: آذری‌ها باید مراقب نفوذ وهابیت در این منطقه باشند و در کنار آن اجازه ندهند تا عده‌ای با فحش و ناسزاگویی آبروی آذری‌ها را زیر سؤال ببرند.

او تصریح کرد: آذری‌ها نه تنها وارد جنگ قومیتی و طایفه‌ای نمی‌شوند، بلکه با احترام سعی دارند تا با اقوام و گروه‌های دیگر برخورد کرده و حفظ حرمت و شأن را انجام دهند.

آیت‌الله عاملی گفت: وحدت و همگرایی آذری‌ها در کنار سایر اقوام ارزشمند است و در این بین آذری‌ها به رهبری، به دید فخر، شرف و عزت آذری‌ها نگاه می‌کنند.

او افزود: نباید از گذشته خود احساس بیزاری و پشیمانی کنیم، بلکه عقبه آذری‌ها به فضیلت‌ها و مکارم اخلاقی آراسته و هیچ وقت آذری‌ها دچار بی‌عفتی و یا بی‌حرمتی نمی‌شوند.

آیت‌الله عاملی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما باید مراقب نفوذ اسرائیل در منطقه باشیم، چراکه این کشور تلاش می‌کند تا بعد از انواع جنایت در غزه و سایر کشورها، با نفوذ به آذربایجان، تفرقه و دودستگی ایجاد کند.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها