|

قطار پیشرفت، واقعیت یا رویا!

قطار پیشرفت رییسی با سرعت در حال حرکت است.با تمام مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی که این روز ها گرییانگیر کشور شده است رییسی همچنان معتقد است کشور در حال پیشرفت است و بزودی نشانه آن ظاهر خواهد شد.ولی آن چیزی که در ظاهر امر پیداست خلاف نظر صحبت های رییس جمهور است.

عارف فصاحتی-فعال فرهنگی، اجتماعی: قطار پیشرفت رییسی با سرعت در حال حرکت است.با تمام مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی که این روز ها گرییانگیر کشور شده است رییسی همچنان معتقد است کشور در حال پیشرفت است و بزودی نشانه آن ظاهر خواهد شد.ولی آن چیزی که در ظاهر امر پیداست خلاف نظر صحبت های رییس جمهور است.

در حوزه اقتصادی وضعیتی نزدیک به فاجعه مشاهده میشود.ناتوانی دولت در کنترل قیمت ارز خصوصا دلار باعث تغییر رییس بانک

مرکزی شد تا شاید فرجی حاصل شود و گره کور این مشکل اساسی کشور باز شود ولی تا حالا تغییر محسوسی مشاهده نشده است.تورم افسار گسیخته و لحظه به لحظه فشار بسیار شدیدی بر معیشت مردم وارد کرده و تمهیدات دولت !!! اثری نداشته است.البته بر خلاف قطار نامریی پیشرفت رییسی قیمت های سر به فلک کشیده اقلام خوراکی گوشت و برنج و ...قابل دیدن و مشاهده است.

در حوزه اجتماعی بی اعتمادی به دولت و برنامه های دولت کاملا مشخص است و دولت رییسی پشتوانه مردمی برای خود نمی بیند.عدم عمل به شعار های انتخاباتی در بحث‌های سرعت اینترنت، ساخت مسکن، سر و سامان دادن بازار بورس،بازار خودرو و بازار ارز.... از جمله دلایل این بی اعتمادی است.در دولت رییسی نه تنها سرعت اینترنت زیاد نشد بلکه بحث انسداد و صیانت از آن پر رنگ و عملی شد و باعث از بین رفتن بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی و آسیب به معیشت میلونها نفر از مردم شد. از سالی یک میلیون مسکن خبر موثقی در دست نیست.حکایت بازار بورس ، ارز و خودرو هم که نیازی به توضیح ندارد سرد گم و بی در و پیکر.

در حوزه سیاسی دولت رییسی کارنامه موفقی ندارد.مذاکرات احیای برجام بی نتیجه مانده و دچار روندی فرسایشی شده که امیدی به نتیجه رسیدن آن نیست.انفعال دستگاه دیپلماسی دولت رییسی در برابر شیطنت کشور های عربی در بکار بردن نام جعلی برای خلیج فارس و زیر سوال بردن حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه توسط دولت چین نشان از ضعف مفرط این حوزه از دولت رییسی است. عدم عکس‌العمل مناسب وزارت امور خارجه ایران در برابر این موارد باعث تکرار مجدد این گونه اظهار نظرها شد که نمونه جدید آن سخنان رییس جمهور کره جنوبی در امارات بود.

حال باید از رییس جمهور درخواست کرد که کمی از سرعت قطار پیشرفتش بکاهد و گاهی هم متوقفش کند .از آن پیاده شود و بهشناخت دقیق جامعه بپردازد و با مشاهده واقعیت های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ایران تصمیم سازی کند.البته با توجه به کارنامه دولت رییسی تا به امروز و ناتوانی دولت در مواجهه با مشکلات و مسایل کلان کشور بعید به نظر می رسد توفیقی حاصل کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها