نگاهی به کتاب «آنجا که وطن بود»، گفتوگو با شمسلنگرودی
اهمیت تاریخ شفاهی ادبیات
مزدک پنجهای
یک: مدتی است بههمراه حامد اریب (عکاس و مستندساز) روی پروژهای تحت عنوان «تاریخ شفاهی هنرمندان گیلان» کار میکنیم. البته بُعد فنی کار تماما با اوست و من بیشتر مشاوره میدهم و همراهیاش میکنم. در تمام مدت آمادهسازی شش گفتوگوی تصویری با هنرمندان گیلانی (مجید دانشآراسته، محمود بدرطالعی، محمود نیکویه، فرامرز طالبی، احمدقربانزاده، محمد مهدی رئیسسمیعی) وقتی با زوایایی از شخصیت ایشان مواجه میشدم که تاکنون برایم پوشیده بود، بیش از پیش بر نقش و اهمیت تاریخ شفاهی پی بردم. تاریخ شفاهی از این منظر بااهمیت است که یک نوع خودگفتِ تصویری یا نوشتاری است. نمایشگر زوایای چهرههای فرهنگی است. نشانههایی که گاه موجب میشود مخاطب از تصورات انتزاعی فارغ شود و تصویرسازیهایش در ذهن رنگ واقعیت بگیرد. یک امکان برای همذاتپنداری است. تاریخ شفاهی، خودِ زندگیِ ازدستشدۀ آدمهایی است که در طول دوران سرد و گرم روزگار را بسیار کشیدهاند. تلفیقی از فرجام و نافرجامی. تاریخِ شفاهی، روایت مردمی است که در طول زمان در متن پیروزیها و شکستهای جامعه بودند؛ تاریخ شفاهی میتواند اگر که نه، خودِ حقیقت بلکه بهتعبیری بیان واقعیت باشد. لحظاتی از سرگذشت انسانها و تاریخ یک مملکت که بهواسطه موجها و جریانهای هیجانی، مورد بیعدالتی یا قضاوت نادرست قرار گرفتهاند و حالا پس از سالها میتوان دست به نبش قبر آن حوادث زد و از درون این روایتها، آن پیامدها را آسیبشناسی کرد.
اینکه یک شاعر، نویسنده، معمار، نقاش، موسیقیدان، محقق، فیلمساز و... چگونه راه پرمشقت هنر را طی کرده و چه عواملی در این مسیر موجب شده تا امروز او را بهعنوان هنرمند فرهیخته بشناسیم یا مورد درنگ مخاطب قرار بگیرد، میتواند یکی از عوامل مهم الگوسازی و البته اهمیت تاریخ شفاهی باشد. گاه تاریخ شفاهی تابوشکن است. تصویری که از یک شخصیت داشتهای توسط خودش شکسته میشود یا گاه موجب ارجوقرب بیشترش خواهد شد. تاریخ شفاهی، راهی برای شناخت گذشته، حال و آینده است. مسیری طیشده که چون معطوف به گذشته است، دیگر تکرار نخواهد شد، پر از حوادث و آرزوهایی است که پیشروی انسان قرار گرفته است. تاریخ شفاهی جذابیتهای دیگری نیز دارد. فقط تاریخ نیست بلکه مرور فرهنگ، آداب و سننی است که تا امروز دستبهدست شده است. روایتِ خاطرهگونِ زندگی است. دو: «آنجا که وطن بود» کتابی در حوزه تاریخ شفاهی ادبیات است. گفتوگوی مهدی مظفریساوجی با شمسلنگرودی است که نشر چشمه آن را در سال 1399 منتشر کرده است. کتابی خوشخوان که بهواسطه تجربیات جذاب و نوع روایت شمس از دوران کودکی، خانواده، جوانی و... آن را مهم کرده است. نکته بارز این کتاب، مدیریت در گفتوگو، اطلاعات و دانش مصاحبهگر و مصاحبهشونده است که موجب شده هرجا که لازم است، بحث را به حاشیه بکشانند و بعد با تیزهوشی مجددا ذهن را به موضوع اصلی پرسش برگردانند. وقتی از اهمیت تاریخ شفاهی ادبیات حرف میزنیم، درواقع از نشانهها صحبت میکنیم. زندگی هر هنرمند تشکیل شده از نقطههایی که شخصیت او را شکل دادهاند، نام این نقطهها را میتوان گذاشت نشانه؛ حال کجای این نقطهها به کمک مخاطب میآید؟ در واقع وقتی میگوییم زبان، نظامی از نشانههاست (سوسور) صرفا در بُعد ساختار صرفونحوی زبان حرف نمیزنیم. زبان بهعنوان یک ساختار عمومی که برآمده از تاریخ، فرهنگ و... است در خود نشانههایی دارد. تاریخِ شفاهی، زبانِ این نشانههاست که شخصیت شاعر، نویسنده و... را در طول گفتوگو آشکار میکند. پس تاریخِ شفاهی، رمزگشاست. سبب میشود بهتر از گذشته با شخصیت هنرمند مورد علاقهات، با اثرش ارتباط بگیری. برگردیم به کتاب «آنجا که وطن بود»، در این کتاب شمس از دوران کودکی، شهر لنگرود و بیشتر ازپدرش که نقش مؤثری در ایجاد شخصیت ادبیاش داشت، صحبت میکند. به نظر واهمهای ندارد و هر آنچه را که باید مخاطب دربارهاش بداند بازگو میکند و این جسارت ستودنی است، چراکه هریک از ما رازهایی داریم که بهواسطه محافظهکاری یا هر عنوان دیگر، تمایل به بازگوییاش نداشته باشیم اما به نظر شمس پردهدری کرده و تمایل به محافظهکاری ندارد، برای همین کتاب مذکور، اثری جذاب است. شمس در این گفتوگو از پایی که بهخاطر بیماری برایش مشکل ساخته تا عضویتش در انجمن حجتیه و نحوه آشناییاش با شعر و شاعران معاصر، از انقلاب، حزب توده، لنگرودِ آن سالها، مدرسه و هر آنچه که دنیای او را رنگ داده و در تکامل شخصیت حقیقی و ادبی و هنریاش نقش داشته، حرف زده است. نکته مهم که سبب میشود مخاطب بیش از پیش به شمس احترام بگذارد، اشراف او بر تاریخ، فرهنگ و ادبیات است. حافظه او، تصویرسازیهایش و روایتگریاش مخاطب را با کتابی مواجه کرده که آن را بهشدت خواندنی کرده است. قطعا بسیاری چون من وقتی این کتاب را بخوانند، دریافتشان و نحوه برخوردشان با شعر و آثار شمس متفاوتتر از گذشته خواهد بود. این کتاب، فقط تاریخ شفاهی نیست؛ میتواند برای بسیاری یک درسنامه باشد.