انتقاد یک نماینده از عملکرد شهرداری در صیانت از فضای سبز
شرق: جلیل جعفریبنهخلخال، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با انتقاد از رشد روزافزون تعرض به فضای سبز شهری در پایتخت و تغییر کاربری آن، گفت: «شهرداری در صیانت از فضای سبز شهری و جلوگیری از قطع درختان تهران نمره قبولی نخواهد گرفت.» این اولینبار نیست که در زمینه مدیریت فضای سبز شهر تهران از شهرداری انتقاد میشود. پیش از این هم رسانهها، اعضای شورای شهر و کارشناسان محیطزیست در این زمینه نقدهایی را به عملکرد شهرداری پایتخت وارد کرده بودند. جعفریبنهخلخال نماینده مجلس این نقد را در گفتوگو با خبرگزاری رسمی مجلس خانه ملت مطرح کرد، وی با انتقاد از عملکرد شهرداری در حفظ و صیانت از فضای سبز شهری، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر روند قطع درختان و ساخت آپارتمان در کلانشهر تهران اوج گرفته که این بهطور حتم در آیندهای نهچندان دور تبعات بیشماری بههمراه خواهد داشت. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلسشورایاسلامی، با بیان اینکه شهرداری باید حافظ درختان باشد، افزود: متاسفانه زیادشدن طمع و زیادهخواهی منجر به قطع درختان و حتی همکاری برخی مسوولان در تغییر کاربری فضای سبز شده است. این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه قطع درختان یک پارک یا فضای سبز به هر دلیلی قابل توجیه نیست، افزود: مسوولان باید پاسخگوی چرایی ساختوساز در پارک مادر، بوستان ولایت و سایر فضاهای سبز شهری باشند. عملکرد شهرداری تهران در صیانت از فضای سبز شهری بههیچوجه قابل قبول نبوده و باید مسوولان این حوزه جدیت بیشتری برای حفظ منابع طبیعی و همچنین گسترش آن به خرج دهند. عضو کمیسیون انرژی مجلسشورایاسلامی، گفت: انتظار ما از شهرداری توسعه فضای سبز و همچنین ممانعت از قطع حتی یک اصله درخت برای کمک به بهبود وضعیت هوای پایتخت است. این نقدها در شرایطی مطرح میشود که مسوولان شهرداری تهران در سالهای اخیر همیشه از افزایش چشمگیر میزان فضای سبز تهران خبر دادهاند. در آخرین مورد چندی پیش معاون خدمات شهری شهردار تهران اعلام کرد تا پایان امسال دوهزارو562هکتار به مجموع فضاهای سبز پایتخت اضافه میشود. مجتبی عبداللهی، درباره دیگر اقدامات شهرداری تهران برای توسعه فضاهای سبز شهر تهران گفت: امسال 25بوستان در سطوح ملی، ناحیهای، منطقهای و فرامنطقهای به مساحت تقریبی 250هکتار احداث خواهد شد. پیش از این نیز شهردار تهران اعلام کرده بود میزان فضای سبز شهر تاکنون 10درصد بیش از آنچه در طرح جامع شهر لحاظ شده بود، محقق شده است. علاوهبر او مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران نیز گفته بود در محدوده شهر تهران میزان فضای سبز به 15مترمربع به ازای هر شهروند رسیده است. براساس بررسی سایت تابناک حتی اگر جمعیت تهران 9میلیوننفر برآورد شود طبق آمار شهرداری باید هماکنون پایتخت، ۱۳۵میلیونمترمربع فضای سبز داشته باشد که این مقدار برابر با یکپنجم از کل مساحت ۷۳۰کیلومترمربعی تهران است، آماری که به وضوح با واقعیت موجود این شهر ناهمخوان است.