|

سازمان سنجش: سهمیه داوطلبان کنکور ساماندهی می‌شوند

رییس سازمان سنجش و آموزش گفت: ۲۶ سهمیه در کنکور وجود دارد که شرایط برخی از آنها منقضی شده است، بطور مثال برای سهمیه رزمندگان دیگر داوطلبی وجود ندارد.

سازمان سنجش: سهمیه داوطلبان کنکور ساماندهی می‌شوند

عبدالرسول پورعباس، رییس سازمان سنجش و آموزش امروز در در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۲۶ سهمیه در کنکور وجود دارد که شرایط برخی از آنها منقضی شده است، بطور مثال برای سهمیه رزمندگان دیگر داوطلبی وجود ندارد.

وی افزود: همچنین سهمیه‌های جدیدی ایجاد شده که برخی داوطلب کم و برخی داوطلب بسیاری دارند، با توجه به این شرایط گزارش اعلام شده اما تصمیم‌گیری‌های جدید صورت نگرفته است که احتمالا این تصمیم گیری چند ماهی زمان نیاز دارد.

رییس سازمان سنجش و آموزش کشور خاطرنشان کرد: برخی از سهمیه‌ها ظرفیتی برای آنها در نظر گرفته شده که یک چهارم تعداد افراد هم نیست، بنابراین باید سهمیه‌ها ساماندهی شوند و یا تجمیع کلی صورت گیرد، فعلا پیشنهاد خاصی در این خصوص وجود ندارد، بنده هر پیشنهادی را بررسی و در مرحله آزمایش قرار می دهم تا نتایج بدست آمده را بتوان به این صورت مشاهده کرد.

پورعباس با بیان اینکه ساماندهی سهمیه‌های کنکور به آزمون ۱۴۰۱ نمی رسد، عنوان کرد: برای آزمون سراسری ۱۴۰۱ تا کنون همه موارد اعلام شده و اتفاق جدیدی قرار نیست صورت گیرد.

سالانه ۱۰ هزار جابه جایی دانشجویان صورت می گیرد

رییس سازمان سنجش و آموزش کشور همچنین درباره لغو مصوبه جابجایی فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از سوی دیوان عدالت اداری توضیح داد: ۴ نوع نقل و انتقال دانشجویان در دانشگاه‌ها وجود دارد که دانشجویان در قالب نقل و انتقال ایثارگر، نقل و انتقال دانشجویان موافق مبدا و مقصد توسط سازمان امور دانشجویان و کمیسیون موارد خاص و نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها صورت می گیرد.

پورعباس ادامه داد: سالیانه بیش از ۱۰ هزار نقل و انتقال در دانشگاه های سراسر کشور انجام می شود که میانگین انتقال یا جابجایی فرزندان اعضای هیات علمی حدود هزار یا کمتر از هزار نفر است.

وی یادآورشد: سال گذشته در حوزه ایثارگران جابه جایی صد نفری صورت گرفت ، جا به جایی در سایر حوزه‌ها نیز صورت می‌گیرد.

رییس سازمان سنجش و آموزش کشور تاریخچه اجرای مصوبه نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی را به اوایل انقلاب دانست و عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی این مصوبه را به طور مجدد بازنگری کرده بود و اصل مصوبه جابجایی، مصوب شورا است ولی آیین نامه اجرایی آن توسط ۲ وزیر علوم و بهداشت امضا شد.

پورعباس افزود: دیوان عدالت اداری به بخش دوم این مصوبه یعنی به آیین نامه ایراد وارد کرده است و اعلام کرده در آیین نامه موارد قانونی گنجانده شده در حالی که نباید این موارد گنجانده می شد به همین جهت مصوبه را برای چندمین بار ابطال کرد.

وی یادآورشد: مذاکره ای را با شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آیین نامه انجام شد تا مصوبه به صحن شورا برسد و مشکل حل شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به انتقادی مبنی بر عادلانه نبودن جابه جایی فرزندان اعضای هیات علمی اظهارداشت: سالانه بیش از ۱۰ هزار نفر از امکان جابجایی در دانشگاه‌ها بهره مند می شوند. اگر بخواهیم بی عدالتی صورت نگیرد باید تمامی این جابجایی ها لغو شود.

پورعباس ادامه داد: جابجایی فرزندان هیات علمی برای کمتر از هزار نفر است ضمن این که در هر دستگاهی برای اعضای آن شرایط و امتیازاتی قائل می شود و در وزارت علوم نیز این امکان برای اعضای هیات علمی درنظر گرفته شده است .

وی خاطر نشان کرد: هر ساله دانشگاه‌ها بر اساس کارنامه ای که برای داوطلب صادر می شود اقدام به جابجایی دانشجویان می کنند. حتی اسامی این جابجایی ها به وزارت علوم اعلام نمی شود و آمار این جابجایی ها به اندازه ای زیاد است که ما نیز آمار دقیقی از آن در دست نداریم.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: جابجایی فرزندان اعضای هیات علمی حداقل امتیازی است که به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها داده شده به همین جهت نباید نگران بخش عدالت در این بخش بود.

برگزاری آزمون متمرکز در تیرماه

پورعباس همچنین اعلام کرد: آزمون متمرکز دانشگاه پیام نور و آزاد احتمالا در تیرماه برگزار می شود، هنوز زمان ثبت نام اعلام نشده است اما این آزمون باید پس از آزمون سراسری در تقویم برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان در موسسات درس میخوانند پس از کسب آمادگی و دانش پذیری، دانشجو می شوند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها