|

رییس دانشگاه شهید بهشتی: دکتر فاضلی بارها تذکر گرفت

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: دکتر فاضلی بارها تذکر گرفته‌اند که در دانشگاه حضور داشته باشند و در ضمن ایشان مقاله بین‌المللی قابل قبول نداشتند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی: دکتر فاضلی بارها تذکر گرفت

به گزارش دانشگاه شهید بهشتی، نشست دیدار و پرسش و پاسخ دکتر سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اعضاء هیات علمی، با هدف هم افزایی و تبادل‌نظر، در محل تالار ابوریحان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

دکتر نصیری در پاسخ به سوالی که درباره دلایل عدم تبدیل وضعیت دکتر محمد فاضلی پرسیده شده بود گفت: از دلایلی که این جلسه برگزار شده، پاسخ به سوالات درباره عدم تمدید قرارداد آقای دکتر محمد فاضلی است که در ذهن اعضاء هیات علمی و آحاد جامعه ایجاد شده و بنده در شفاف سازی درباره آن ابائی ندارم.

وی افزود: آخرین جلسه تبدیل وضعیت اعضاء هیات علمی پیمانی شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار شد و صلاحیت حرفه‌ای پنج نفر از همکاران به دلایلی رد شد. هیات اجرایی هم وقت زیادی بر روی بررسی صلاحیت آقای دکتر فاضلی گذاشت؛ اما به این نتیجه نرسید که ایشان تبدیل وضعیت شود. کمیته های مربوطه در دانشگاه یک جلسه خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. در ضمن با تشکل‌های دانشجویی جلسه گذاشته و به نامه انجمن جامعه‌شناسی نیز پاسخ داده شد.

وی خاطرنشان کرد: در قانون استخدام اعضاء هیات علمی هیچ ابهامی وجود ندارد و دانشکده مربوطه و کارشناسان صلاحیت عمومی و صلاحیت علمی که حکم خود را از هیات اجرایی جذب می گیرند در زمینه جذب اعضاء هیات علمی که از طریق فراخوان یا انتقالی از دانشگاهی دیگر می‌آیند تصمیم می‌گیرند. در نهایت بعد از تائید صلاحیت، وزارت علوم با بررسی‌های لازم حکم می دهد که شخص می‌تواند به صورت پیمانی در دانشگاه جذب شود یا خیر.

وی ادامه داد: در مرحله بعد در شروع کار به استاد پیمانی سه سال وقت می دهیم تا بر اساس برنامه‌ای که اعلام می کند به رسمی آزمایشی تبدیل وضعیت شود. اگر نتوانست نظر موافق را برای این کار کسب کند، یک یا دو سال دیگر به ایشان فرصت می دهیم و اگر باز هم در این امر موفق نشدند باید از هیات امنا وقت بیشتری برای عضو هیات علمی پیمانی درخواست کنیم و این مشروط بر این است که بتوانیم از ایشان در برابر هیات امنا دفاع کنیم که شخص در حال برطرف کردن مشکلات موجود است یا مشکلاتی داشته که نتوانسته رضایت دانشگاه را جذب کند.

وی افزود: در نهایت اگر عضو پیمانی در مدت ۸ سال نتوانست با رای جمع، موافقت لازم را برای تبدیل وضعیت کسب کند دیگر هیات امنا به ایشان فرصت نمی‌دهد و این به معنای اخراج نیست؛ بلکه در اصل قرارداد ایشان تمدید نمی‌شود. پس از آن ما راه‌های اعتراض به وزارت علوم را هم به استاد مذکور معرفی می کنیم که قدم اول اعتراض به وزارت علوم است. پس از اعتراض به وزارت علوم، وزارت دو نفر را به هیات اجرایی جذب دانشگاه می‌رستد تا با دو نفر اعضاء جا به جا شوند و در این مورد تصمیم گیری کنند. اگر شکسته شدن رای هیات اجرایی جذب در جلسه تجدید نظر هم رای نیاورد عضو هیات علمی می‌تواند بنا بر ماده ۲۱ به وزارت علوم اعتراض کند و اگر وزارت علوم بعد از بررسی های لازم رای بدهد که استاد برگردد ما آن را می پذیریم. اگر این مراحل نتیجه نداد ایشان می تواند به هیات عالی جذب و در نهایت به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

رئیس دانشگاه درباره الزامات تبدیل وضعیت اعضاء هیات علمی پیمانی به رسمی آزمایشی گفت: عضو هیات علمی برای تبدیل وضعیت باید مقالاتی داشته باشد. در ضمن درخواست ما این است که بدون اطلاع، در خارج از دانشگاه پست نداشته باشند تا در دانشگاه حضور کافی داشته باشند؛ چرا که ما بنا به مصوبات شورای عالی استان تهران باید اساتید را ملزم به حضور در دانشگاه کنیم.

وی تاکید کرد: آقای دکتر فاضلی بارها تذکر گرفته‌اند که در دانشگاه حضور داشته باشند؛ در ضمن ایشان مقاله بین‌المللی قابل قبول نداشتند. ما نظر مکتوب مدیر گروه را هم داریم که گفته‌اند ایشان اصلاً در دانشگاه نیستند که بتوانند راجع به ایشان نظر بدهند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰ ساعت حضور در دانشگاه مطابق قانون لازم‌الاجرا است و نمی‌شود نیروی پیمانی در دو سال ۲ ماه هم در دانشگاه نباشد؛ در ضمن نمی‌توان قانوناً نام هیات علمی که کار خود را انجام نمی‌دهد و کتاب و مقاله نمی نویسد و کار اجرایی و فرهنگی و علمی انجام نمی دهد را عضو هیات علمی گذاشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها