|

آماده‌باش صد درصدی در پی حمله اومیکرون

وزیر بهداشت اعلام کرد: مقرر شد مراکز درمانی تمامی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در حالت آماده باش صد درصدی قرار گیرند.

آماده‌باش صد درصدی در پی حمله اومیکرون
در جلسه امروز روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام شد که تمام مراکز درمانی در حالت آماده‌باش صد درصدی قرار بگیرند.

بهرام عین اللهی، در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه علوم پزشکی کشور که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بیان کرد: امروز سومین جلسه روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور را داشتیم و در این جلسه اعلام کردیم که مراکز درمانی تمامی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در حالت آماده باش صد درصدی قرار گیرند، امیدواریم نیازی نباشد که مردم به بیمارستان ها مراجعه کنند، اما به هرحال این وظیفه وزارت بهداشت است که هرگونه آمادگی را داشته باشد و اولویت خدماتمان نیز با درمان بیماران مبتلا به اومیکرون است.

وی گفت: براساس آمارها امروز حدودا ۳۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و در عرض یک هفته آمار مراجعین ما چند برابر شده است.

وی افزود: ما امروز به رکورد ۱۳۲ میلیون دوز واکسن در سراسر کشور رسیده ایم، درحال حاضر حدود ۹۰ درصد از گروه هدف یک دوز واکسن و حدود ۸۰ درصد دو دوز واکسن و ۲۵ درصد از گروه هدفمان نیز دوز سوم واکسیناسیون را انجام داده اند و لازم است در این امر تسریع شود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: شیوع ویروس اومیکرون از اوایل آذرماه اتفاق افتاد و در عرض دو ماه در تمام دنیا منتشر شد. اومیکرون انتشار سریعی دارد و می تواند به سرعت سرایت کند و بارها هشدار دادیم که این موج در کشور ما نیز ایجاد خواهد شد.

عین اللهی خاطرنشان کرد: هدف اصلی وزارت بهداشت افزایش مقاومت مردم در برابر این ویروس بود به همین دلیل در مصاحبه های مختلف گفتیم که مردم حتما برای تکمیل واکسیناسیون‌شان مراجعه کنند تا مقاومت بدنی شان بالاتر رود. هنوز هم این درخواست را مخصوصا در مورد دوز سوم داریم. تزریق دوز سوم به خوبی می تواند از ابتلا به سویه های جدید، وخامت بیماری و بستری شدن و مرگ و میر پیشگیری کند. مراکز واکسیناسیون همچنان پذیرای مردم هستند تا تزریق دوز سوم را انجام دهند، بنابراین تا بیماری اوج نگرفته، بهتر است که مردم حتما این اقدام را انجام دهند.

وی گفت: تعداد شهرهای قرمز و نارنجی افزایش پیدا کرده است.

عین اللهی تاکید کرد: متاسفانه این تصور ایجاد شده که اومیکرون زیاد مهم نیست و شدت زیادی ندارد، به همین دلیل میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم شده و فقط ۵۰ درصد رعایت پروتکل ها را داریم.

وی گفت: استفاده از ماسک مهمترین عاملی است که می تواند جلوی سرایت بیماری را بگیرد و خواهش ما این است در شرایطی که این ویروس درحال تهاجم است، همه عزیزان زدن ماسک را جدی بگیرند. رعایت فاصله ها نیز بسیار مهم است.

وی ادامه داد: افرادی که مبتلا می‌شوند اگر در جمعی قرار بگیرد، تمام افراد را مبتلا می کنند، به خصوص در تجمعات خانوادگی که معمولا ماسک ها برداشته می شود. لذا خواهش ما این است که در روزهای پیش رو، تجمعات خانوادگی به حداقل برسد و اگر امکان دارد مردم فعلا تجمع خانوادگی نداشته باشند، زیرا یک نفر در خانواده می تواند همه را مبتلا کند به خصوص افراد سالمند، بیماران زمینه ای و… به سرعت مبتلا می‌شوند.

عین اللهی با تاکید بر اینکه مبحث خودمراقبتی در پیشگیری از کرونا بسیار اهمیت دارد، گفت: این موضوع خارج از اراده وزارت بهداشت بوده و تنها به تصمیم خود مردم مربوط است هرکسی می تواند خود را کادر سلامت تلقی کرده و از خود و خانواده اش مراقبت کند. نکته مهم دیگر این است که اکثر افرادی که بستری شده اند یا در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، افرادی هستند که واکسیناسیون شان را کامل نکرده اند، لذا نزدن واکسن می تواند وخامت بیماری را شدت دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها