|

چرا اُمیکرون در کشور پیشروی نداشته است؟

هرچند سویه جدید کرونا موسوم به «اُمیکرون» دنیا را به تسخیر خود درآورده است، اما به گفته وزیر بهداشت «اُمیکرون» در کشور پیشروی چندانی نداشته است.

چرا اُمیکرون در کشور پیشروی نداشته است؟

هر چند سویه جدید کرونا موسوم به «اُمیکرون» دنیا را به تسخیر خود درآورده است، اما به گفته وزیر بهداشت «اُمیکرون» در کشور پیشروی چندانی نداشته است. آن‌طور که بهرام عین‌اللهی روز گذشته در حاشیه آیین تجلیل از برگزیدگان دانشگاه علوم پزشکی سپاه و آغاز فاز سوم مطالعات بالینی واکسن نورا ‌گفته است: درحال حاضر حدود ۲۰ روز از شناسایی نخستین موارد اُمیکرون در کشور گذشته و در این مدت افزایش نداشته است، اما همچنان آمادگی کامل داریم و ۲۰ هزار کیت در سراسر کشور نیز توزیع شده، تمام بیمارستان‌ها هم آماده هستند تا وضعیتی که در کشورهای دیگر ایجاد شده، در کشور ما به وجود نیاید.

درهمین حال طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۵۹ فرد مبتلا با اُمیکرون در کشور شناسایی شده‌اند. به گزارش «ایرنا»‌ هاشمی گفت: موارد مثبت شناسایی شده اُمیکرون در کشور تا روز شنبه ۱۱ دی ماه: تهران ۲۸، بوشهر ۳، هرمزگان ۴۵، مشهد ۳۵، مازندران ۹، بابل ۴، اصفهان ۹، زاهدان ۶، یزد ۸، تبریز ۳، شیراز ۲، قم ۳، اراک، البرز، ارومیه و شهرکرد یک مورد. مجموع موارد تایید شده ۱۵۹ مورد هستند. پیش از این وزارت بهداشت از ابتلای رسمی ۴۳نفر به سویه اُمیکرون در کشور خبر داده بود. وزارت بهداشت روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اُمیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. همان زمان کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت که نخستین مبتلا به اُمیکرون در ایران فردی ساکن تهران است که از امارات متحده عربی وارد کشور شده است. پس از آن موارد دیگری از ابتلا‌ به اُمیکرون در کشور به شکل رسمی ثبت شد. با این حال بسیاری از کارشناسان وزارت بهداشت معتقدند که تعداد موارد ابتلا به سویه جدید کرونا بیشتر از آمار رسمی است. به گفته این کارشناسان شباهت این سویه به سرما‌خوردگی و تست‌های منفی کاذب مانع از اعلام درست رقم مبتلایان شده است. چند روز پیش نیز سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه قطعا آمار مبتلایان بیشتر از آمار رسمی است، گفته بود: چون علائم این سویه شبیه سرماخوردگی است ممکن است بیماران به پزشک مراجعه نکنند و در برخی مواقع اُمیکرون تشخیص داده نشود. به همین دلیل آمار غیررسمی بالاتر از آمارهای رسمی است.

‌دلیل عدم گسترش اُمیکرون در کشور

با تمام اینها به نظر می‌رسد که به دلیل ابتلای خفیف به کرونا در سویه جدید و درگیری کمتر ریه در بیماران و واکسیناسیون گسترده در کشور، بیماران کمتری به بستری نیاز پیدا کرده و از همین رو بسیاری از مبتلایان بدون انجام تست کرونا دوره بیماری خود را با استراحت سپری می‌کنند. موضوعی که بدون شک در میزان ثبت موارد ابتلای به اُمیکرون در کشور تاثیر گذاشته است.

درهمین راستا، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ روز گذشته در حاشیه جلسه کمیته علمی کرونا در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به بررسی‌ها حدود ۱۵۰ مورد ابتلا به اُمیکرون در استان‌های کشور داریم، ولی به دلیل واکسیناسیون صورت گرفته جای خوشبختی است که نسبت به کشورهای دیگر از نظر واکسیناسیون به زمان فعلی نزدیک‌تر بودیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: با توجه به درصد بالای واکسیناسیون جامعه و تزریق دز سوم انتظار نداریم اُمیکرون مثل سایر کشورها در ایران به سرعت درگیری ایجاد کند. این به علت واکسیناسیون و مدت زمان کوتاهی است که از تزریق دز دوم گذشته است؛ بنابراین سرعت گسترش اُمیکرون در ایران مانند سایر کشورها نبوده است.

او تاکید کرد: از طرفی در کشورهای دیگر به میزان زیادی موارد بررسی می‌شوند که از نظر ما با توجه به اینکه در اکثر کشورها مبتلایان، بیماری مختصر و متوسطی داشتند و بیماری شدید با درگیری ریوی بالا وجود نداشته است و بستری زیاد نبوده است، بنابراین شاید ضرورت انجام تست در حد وسیع با توجه به شرایطی که در کشور ما وجود دارد و اکثر کیس‌های ما به صورت مایلد (خفیف) بوده است، به آن صورت مشهود نباشد.

جماعتی همچنین گفت که از روز اولی که اُمیکرون در دنیا شناسایی شد در ایران انستیتو پاستور کیت تشخیصی این سویه را ساخت و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داد و تست بر اساس کرونا است که اگر مثبت شود باید بررسی شود تا نوع سویه آن شناسایی شود.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز گفت: درباره تشخیص اُمیکرون، ابتدا فرد باید تست بدهد که مشخص شود مبتلا به بیماری کرونا است یا خیر و سپس در موارد مثبت باید با کیت مخصوص نوع سویه را بررسی کنیم. اُمیکرون در خیلی موارد علائم ساده و همچون سرماخوردگی دارد که ممکن است خود فرد به پزشک مراجعه نکند یا درصورت مراجعه ممکن است پس از معاینه نیازی به انجام آزمایشات بیشتر نبینند.

وی گفت: اینکه بخواهیم برای همه مبتلایان از کیت تشخیص اُمیکرون استفاده کنیم علمی و منطقی نیست و باید در ابتدا تست PCR از فرد گرفته شود و تست تشخیصی اُمیکرون در صورت لزوم در موارد مشکوک انجام شود.

‌خروج ایران از لیست ۱۰ کشور پُرمبتلا

در همین حال، با عبور ایران از پیک پنجم کرونا، ظاهرا ایران از لیست ۱۰ کشور پُرمبتلا خارج شده است. به گزارش «ایسنا»، بنابر جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند، آمریکا همچنان با بیش از ۸/ ۵۵ میلیون مبتلا و بیش از ۸۴۷ هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-‌۱۹ قرار دارد. پس از آن هند، برزیل، انگلیس و روسیه در صدر این جدول قرار دارند. همچنین آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت حاکی از آن است که طی ۲۴ساعت گذشته هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۹۴ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی ۴۱ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

‌میزان تزریق واکسن

همزمان واکسیناسیون کرونا در ایران ادامه دارد. براساس گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ساعت گذشته شمار واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور از ۱۲۰میلیون دز گذشت. مطابق این گزارش تا کنون ۵۹ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۵۵۲ نفر دز اول، ۵۲ میلیون و ۴۲ هزار و ۷۲۱ نفر دز دوم و ۸ میلیون و ۹۱ هزار و ۱۶۴ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

‌زمان ورود «نورا» به بازار

روز گذشته نیز بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسن‌های ایرانی در انتظار تایید سازمان جهانی بهداشت هستند، گفت: تاکنون حدودا ۳۰ میلیون دز واکسن ایرانی وارد عرصه خدمت شده و واکسن نورا نیز ظرف یک‌ماه آینده وارد بازار می‌شود. وی افزود: با توجه به وضعیتی که در زمینه تولید واکسن داریم فکر می‌کنم در آینده نیازی به واردات واکسن کرونا نداشته باشیم. عین‌اللهی همچنین تصریح کرد: تاکنون در کل کشور ۸۸ درصد و در تهران ۹۱ درصد دز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. حسن ابوالقاسمی، فرمانده دانشگاه بقیه‌الله نیز گفت: واکسن نورا در فاز‌های بالینی خود ثابت کرده است با حدود ۹۰ درصد اثربخشی، می‌تواند برای مرحله سوم تزریق واکسن مقابله با کرونا استفاده شود.

بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت: در حال حاضر ما هیچ‌گونه واردات واکسنی از خارج از کشور نداریم و متکی به تولید داخل هستیم که کفاف نیاز اصلی ما را همچون دز سوم خواهد داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها