|

آلودگی هوای پایتخت با نوزیدن باد ادامه دارد

با کاهش کیفیت هوای تهران طی روزهای گذشته از هفته جاری، در صورت نوزیدن باد با سرعت قابل قبول، کیفیت هوا برای همه گروه ها ناسالم می شود.

آلودگی هوای پایتخت با نوزیدن باد ادامه دارد

به گزارش ایرنا، پایداری هوا که از روزهای گذشته در سطح پایتخت آغاز شده تا یکشنبه هفته آینده ادامه دارد و در صورت نوزیدن باد با سرعت قابل قبول، کیفیت هوا برای همه گروه ها ناسالم می شود.

با کاهش کیفیت هوای تهران طی روزهای گذشته از هفته جاری، کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران به ریاست عابد ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران و دیگر مدیران مربوطه تشکیل شد.

اگرچه مصوبات این جلسه در پایان مشابه دیگر جلسه های قبلی بود و جلوگیری از تردد خودروها و موتورسیکلت های آلاینده و فاقد معاینه فنی، ممنوعیت تردد شبانه تمامی خودروهای گازوئیلی سنگین، جلوگیری از فعالیت های عمرانی بزرگ شهری و جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس ها و مینی بوس ها در پایانه های مسافربری اعلام شد، اما اعلام نظر قطعی برای مصوبات جدید به بعد از ظهر روز جمعه ۱۰ دی موکول شد.

در ابتدای این جلسه، معاون اداره کل هواشناسی اعلام کرد: بعد از سامانه بارشی هفته گذشته، از جمعه سوم دی پایداری هوا در هفته جاری مشخص بود و در ۲ مقطع هشدارهای لازم صادر شد.

مازیار غلامی از پایداری وضعیت جوی تا روز جمعه ۱۰ دی و امکان تداوم آن تا روز یکشنبه گفت و گو و این اخطار داده شد که بار دیگر در پنجشنبه و جمعه هفته آتی با تداوم پایداری هوا و نبود وزش باد مواجه هستیم و اگر کنترل های لازم صورت نگیرد، امکان دارد کیفیت هوا تا ناسالم برای همه گروه ها پیش برود.

عابد ملکی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در پی این گزارش گفت: می توانیم وضعیتی را پیش بینی کنیم که اگر عصر جمعه با تداوم آلودگی هوا مواجه بودیم، با هماهنگی اداره کل هواشناسی و محیط زیست تصمیم نهایی را در خصوص تعطیلی ها و محدودیت های جدید اعلام کنیم.

مشاور وزیر صمت و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های کشور در خصوص موقعیت نمایشگاه بین المللی تهران اظهارداشت: طی ۲ سال گذشته نمایشگاه عمومی برای حضور عموم مردم نداشتیم و همه نمایشگاه تخصصی طی چهار روز برگزار شده اند که تعداد مراجعان در حدود سه هزار نفر بود و در صورت ورود با خودرو فقط ۵۰ درصد ظرفیت پارکینگ تکمیل می شد.

حسن زمانی تاکید کرد: با ظرفیت ۶ هزار دستگاه خودرویی نمایشگاه بین المللی، ما هیچ سرریز خودرویی برای خیابان های اطراف نداریم و حتی می توانیم معابر و دسترسی های نمایشگاه را در زمان اوج تردد با هماهنگی پلیس راهور در اختیار مردم قرار دهیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران اما با این نظر زمانی مخالف بود و اظهارداشت: باید بپذیریم که وزارت صمت در نهایت باید به سمت استفاده از مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب حرکت کند و این مجموعه از هر نظر در موقعیت بهتری نسبت به خیابان سئول و نمایشگاه بین المللی تهران دارد.

وی اضافه کرد: بنا بود در ابتدای امسال مجموعه نمایشگاهی تهران برنامه خود را به پلیس راهور و شهرداری اعلام کند تا آنان نیز برای مدیریت تردد و ترافیک در محدوده سئول و اتوبان چمران برنامه ریزی داشته باشند، اما چنین اقدامی انجام نگرفته است.

ملکی ادامه داد: اضافه شدن سه هزار خودرو برای هر نمایشگاه به حتم شرایط را برای خیابانهای چمران و سئول بدتر می کند و باید به سمت اصلاح خیابان های تهران رفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران تاکید کرد: باید زیر بار قانون رفت، در غیر این صورت پلیس راهور به خود اجازه می دهد که نمایشگاه را تعطیل و مسیر دسترسی را برای مدیریت ترافیک شهر محدود کند.

وی افزود: سال بعد برای مدیریت شرایط اضطرار آلودگی هوا این وضعیت نمایشگاه های بین المللی را نمی پذیریم و باید تکلیف آن برای سه ماه پایان سال مشخص باشد.

مشاور عالی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست گفت: پس از ساخت شهر آفتاب، بنا شد نمایشگاه برنامه سالانه خود را ارائه و مشخص شود که کدام یک از نمایشگاهها پر مخاطب است و بعد مطالعات ترافیکی انجام گیرد اما برای سال ۱۴۰۰ چنین اتفاقی نیفتاد.

شهریار افندی زاده تاکید کرد: نمایشگاه های پر مخاطب به حتم باید به شهر آفتاب منتقل شود.

سعید توکلی مدیرعامل شرکت گاز تهران نیز در پایان این جلسه از مصرف نشدن سوخت مازوت در صنایع و پالایشگاه های این استان خبر داد و وضعیت مصرف سوخت در تهران را در مقایسه با متوسط کشوری خوب توصیف کرد.

با وجود مصوبات اعلام شده در این نشست، باید منتظر ماند و دید که بعد از ظهر جمعه ۱۰ دی ماه چه تصمیم جدیدی برای محدودیت های بیشتر در خصوص ترافیک و مدیریت آلودگی هوای پایتخت گرفته و اعلام می شود.

نماینده شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این جلسه، در خصوص پدیده وارونگی هوای تهران گفت: این موضوع یک پدیده طبیعی است و در گذشته نیز رخ دادن آن موجب شکل گیری هوایی مشابه گلخانه در این محدوده جغرافیایی می شد و به علت تهران از باغات سر سبز و محیط مطبوعی برخوردار بود.

فرشید بابا خانی با بیان اینکه بارش برف در کوه ها موجب سرریز هوای سرد به سطح شهر می شود، ادامه داد: اکنون شرایط متفاوت شده و آلودگی هوا در سطح شهر به شکل مستمر تولید می شود و از سوی دیگر این هوای سرد مانع از خروج آلودگی هوا، ایجاد گردش هوای سرد و گرد و در نهایت شکل گیری پدیده وارونگی می شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها