|

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت:

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو فعلا امکان ندارد

وزیر بهداشت گفت: در ارتباط با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اجرا با وضعیت اقتصادی مردم چاره‌ای نداریم که همین ارز را نگه داریم و اگر اکنون آن را لغو کنیم از فردای آن روز، دارو وحشتناک گران می‌شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو فعلا امکان ندارد

به گزارش شفقنا، وزیر بهداشت با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو فعلا امکان پذیر نیست، گفت: به افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌کنیم به تدریج برای دریافت دز سوم واکسن مراجعه کنند.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری با بیان اینکه ما با حداکثر ظرفیت در حال کار هستیم و امیدواریم تا اواخر آبان یا اوایل آذرماه واکسیناسیون تمام شود، گفت: قول من در مجلس درخصوص پایان واکسیناسیون تا دهه فجر بود و هرچه این زمان زودتر شود، لطف الهی و کمک مردم به ما بوده است. هر یک نفر که فوت کند، ضربه روحی بزرگی به بنده و جامعه وارد خواهد شد.

او با اشاره به اینکه تصمیمات ستاد کرونا قانونی است و احتیاجی به مجلس شورای اسلامی ندارد، گفت: بنابراین هر تصمیمی بگیرد می‌تواند ابلاغ کند و قوه قضائیه باید آن را مشخص کند؛ اکنون ستاد کرونا تصمیم گرفته است که افراد ۱۲ سال به بالا واکسن بزنند.

وزیر بهداشت درباره مدیریت واکنش سریع کرونا، عنوان کرد: اکنون وضعیتمان خیلی بهتر شده است؛ درگذشته وزیر ۳۵ مشاور داشت، کار مشاور چیست و چه تداخلی با کار معاون دارد؟ چه کسی مسئول است؟ اکنون همه مسئولیت‌ها را به معاونین دادیم و معاونین را قوی و مشاوران را کم کردیم؛ چون کار مشاور در تداخل با معاون است. در رابطه با معاونتها بسیار قوی عمل کردیم و یک کمیته علمی بسیار قوی از افراد شاخص در رابطه با کرونا داریم و اعلام کردیم یک هم صدایی ایجاد شود و هر آنچه که کمیته علمی تصمیم بگیرد ما ملزم به اجرای آن هستیم تا اجماعی انجام شود. در جلسه شورای معاونین بر این موضوع تاکید کردیم که در مقابل هر مسئله‌ای تیم آماده اعزام داشته باشند، اما این کار را باید معاون انجام دهد.

او همچنین درباره طرح شهید سلیمانی و محدودیت هوشمند، عنوان کرد: در مورد طرح شهید سلیمانی و مدیریت هوشمند، مجری وزارت کشور بوده و ستادی برای این کار پیش‌بینی شده است، اکنون در سراسر دنیا به این سمت می‌روند که خیلی مردم را محدود نکنند و تصمیماتی که پیشتر برای ممنوعیت سفر، ظرفیت ۶۰ درصد پروازها، تعطیلی مدارس گرفته شده بود با این سامانه هوشمند برداشته و می‌گویند به شرط واکسیناسیون مدارس بازگشایی و یا سفرها انجام شوند.

عین اللهی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، توضیح داد: در ارتباط با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اجرا با وضعیت اقتصادی مردم چاره‌ای نداریم که همین ارز را نگه داریم و اگر اکنون آن را لغو کنیم از فردای آن روز، دارو وحشتناک گران می‌شود و فشار مضاعفی به مردم و بیماران وارد می‌شود. گاهی فکر منطقی داریم، ولی در عمل نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم. لازم است در این خصوص کار شود تا در آینده روی آن فعالیت کنیم، اما اکنون این کار امکان پذیر نیست، برای افرادی که بیمار مزمن دارند، فشار زیادی خواهد داشت. این موضوع برای شخصی که به طور مزمن دارو مصرف می‌کند خانمان برانداز است و باید تمام زندگی اش را بفروشد تا بتواند دارو بخرد. در این شرایط، نمی‌توانیم این ارز را برداریم و باید شرایط را حفظ کنیم مگر اینکه منابع از سوی بیمه‌ها و دیگر نهاد‌ها تامین شود تا به مردم فشار نیاید، همچون نرخ بنزین.

او درباره وضعیت پرداختی به پرستاران هم گفت: درباره فوق العاده خاص پرستاران به طور مکتوب نظر موافق خود را اعلام کرده ایم، اما تصمیم گیرنده سازمان‌های دیگر هستند که باید منابع لازم را تامین کنند و درباره نیرو‌های استخدامی هم نظرات خود را اعلام کرده ایم.

وزیر بهداشت درباره واکسن‌های ایرانی کرونا، مطرح کرد: واکسن‌ها ۳ مرحله دارند؛ در مرحله اول مقدمات انجام می‌شود، در مرحله دوم از نظر سیف تی و در مرحله سوم از نظر افکتیونِس بررسی می‌شوند؛ همه واکسن‌های ما مرحله دوم را رد کردند و واکسن امنی هستند و عارضه‌ای گزارش نشده است. در مرحله سوم بسته به آماری که ارائه می‌دهند کمیته واکسن تصمیم گیری می‌کند و بر اساس آن مجوز می‌ دهد؛ به عنوان وزیر می‌گویم که تمام واکسن‌ های تولید داخل ما از بهترین ‌ها هستند و انواع پلتفرم واکسن ‌ها را داریم. واکسن نورا هم مرحله اول خود را طی کرده که نوترکیب است و اگر مراحل دیگر را طی کند شاید بتواند مجوز بگیرد؛ خیلی‌ های دیگر برای واکسن وارد شدند و گفتند واکسن می‌سازند، اما هنوز مرحله اول را هم طی نکرده اند و فکر می‌کنم همین اندازه و ۵ یا ۶ واحد تولید واکسن برایمان کفایت می‌کند.

او در ادامه درباره مشکلات روانی مطروحه توضیح داد: روز شنبه جناب آقای نوربالا گزارشی را در جلسه کرونا ارائه کردند؛ کمیته روانشناسی در کمیته علمی تشکیل شده است که با اساتید برجسته در حال کار هستند.

عین اللهی درباره واکسن اسپوتنیک وی هم با بیان اینکه اسپوتنیک با ما ۶۰ میلیون قرارداد داشت، ولی متاسفانه فقط دو میلیون تحویل داد. اکنون روسیه گرفتار است و واکسن ندارد به مردم تزریق کند. در روسیه ۳۵ درصد مردم واکسن زده اند. با توجه به حجم واکسنی که آورده و داریم، فعلا کفایت می‌کند. اسپوتنیک سابقه خوبی نداشته و به تعهداتش عمل نکرده است؛ در چند هفته قبل نزدیک به یک میلیون دز واکسن مجدد به ما داد و فعلا نیازی برای این واکسن نداریم و با واکسن ‌های موجود مشکل مان رفع می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه به افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌کنیم به تدریج برای دریافت دز سوم مراجعه کنند، عنوان کرد: تزریق دز سوم به پرسنل بهداشت و درمان را آغاز کرده ایم. درباره تزریق واکسن به افراد بالای ۶۰ سال نظرات متفاوتی وجو دارد، برخی دوستان می‌گویند به فاصله ۴ ماه و برخی می‌گویند به فاصله ۶ ماه از تزریق دز دوم، دز سوم تزریق شود، اما به هر حال هر تصمیمی که کمیته علمی بگیرد بر همان اساس دز سوم تزریق می‌شود. افراد پر خطر مانند مبتلایان به دیابت و بیماری کلیوی که کمتر از ۶۰ سال هم هستند ان‌شاالله برای دز سوم مراجعه کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها