|

همه چیز درباره واکسن کرونای آکسفورد در گفت‌وگوی شرق‌آنلاین با مینو محرز

آیا واکسن کرونا به ایران می‌رسد؟

مینو محرز متخصص عفونی و عضو ستاد مقابله با کرونا درباره واکسن ساخته شده در آکسفورد و احتمال رسیدن آن به ایران گفت: قطعا اگر واکسن آکسفورد مورد استفاده جهان قرار بگیرد، ایران هم به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی به این واکسن دسترسی پیدا می‌کند.

آیا واکسن کرونا به ایران می‌رسد؟

خبر به نتیجه رسیدن آزمایش‌های واکسنی که دانشگاه آکسفورد ساخته است، نور امیدی به قلب تمام مردم جهان بود. واکسنی که شاید بتواند این روزهای ترس این همه‌گیری را به پایان برساند و جهان دوباره غرق شادی شود.

بر خلاف واکسن‌های دیگری که در تمام مدت اپیدمی حرف و حدیث کشف شدنش جز در چند سایت بی‌نام و نشان منتشر شد، ‌بسیاری از پایگاه‌های خبری جهان روی این واکسن مانور دادند و تقریبا می‌توان از اصالتش مطمئن بود. اما واقعیت‌ها درباره واکسن آکسفورد چیست و ایران کجای این معادله قرار دارد؟

مطابق خبرهای رسیده، واکسن ساخته شده در آکسفورد نسبت به نمونه‌های دیگر در دست اجرا بی‌خطر است. واکسنی که تا به حال روی هزار انسان آزمایش شده و نشان می‌دهد پس از تزریق آن‌ روی فرد مورد نظر، بدن فرد آنتی بادی تولید می‌کند و قرار است تا سه هفته دیگر به تولید انبوه برسد.

هرچند یافته‌های جدید دانشگاه آکسفورد بسیار امیدوار کننده است اما هنوز خیلی زود است بدانیم که آیا این واکسن فرد بیمار را کاملا درمان یا مصونیت ایجاد می کند یا نه، و آزمایشات بیشتر در حال انجام است . آزمایشات این واکسن از فروردین ماه آغاز شد و مطابق‌آنچه در در نشریه علمی لنست (Lancet) به چاپ رسیده ا از تولید ایمنی دوگانه در افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله پس از تزریق آزمایشی واکسن ویروس جدید کرونا حکایت دارد .

ادرین هیل، دانشمند فعال در دانشگاه آکسفوردواکسن نوع جدید ویروس کرونا به نظر میرسد که منجر به تولید سطحی از پادتن میشود که به سطح پادتن در بهبودیافتگان از «کووید ۱۹» شباهت دارد.او ابراز امیدواری کرد که واکنش سیستم ایمنی و «لنفوسیت تی » (T-cells) در کنار تولید پادتن بتواند ایمنی مضاعفی در بدن افراد واکسینه شده پدید بیاورد .

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که تا لحظه نگارش این گزارش،‌ ۱۲۴ واکسن کرونا در سرتاسر جهان، مراحل آزمایش و تولید را طی می کند که ۱۰ مورد آنها به مرحله آزمایش انسانی رسیده. اما تفاوت واکسن دانشگاه آکسفورد با دیگر نمونه‌ها این است که این واکسن تاکنون به هزار و ۷۷ نفر تزریق شده و نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده سطح امیدواری به این واکسن به حدی است که بریتانیا برای استفاده از این واکسن صد میلیون دز سفارش داده.

مینو محرز متخصص عفونی و عضو ستاد مقابله با کرونا درباره واکسن ساخته شده در آکسفورد و احتمال رسیدن آن به ایران گفت: ‌قطعا اگر واکسن آکسفورد مورد استفاده جهان قرار بگیرد، ایران هم به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی به این واکسن دسترسی پیدا می‌کند.

او با اشاره به روند آزمایش و تولید این واکسن توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد در گفتگو با شرق‌آنلاین درباره واکسن کرونای ساخته شده در آکسفورد گفت: این واکسن، اولین واکسنی بود که در حوزه مقابله با کرونا، تحقیقات بر روی آن آغاز شد . چرا که دانشگاه آکسفورد از قبل بر روی واکسن خانواده کروناها مشغول تحقیقات و آزمایشات بوده و از جهاتی در این خصوص از سایر نهادهای تحقیقاتی پیش است . در حال حاضر هم، این واکسن به مراحل آخر کارآزمایی بالینی بر روی انسان‌ها رسیده و نتایج آن خیلی امیدوارکننده و خوب بوده است. عارضه کمتر و نتیجه بهتری در این واکسن مشاهده شده که عملکرد آن از نمونه واکسن آمریکایی بسیار مطلوب‌تر است. تصور من بر این است که همانگونه که گفته شده، این واکسن تا ماه آگوست روانه بازار خواهد شد . باید دید که مصونیت واکن آکسفورد، موقت بوده یا دائمی خواهد بود. مثلا در خصوص ویروس آنفولانزا، شما باید هر سال، یک مرتبه از واکسن آن استفاده کنید و مصونیت دائمی برای افراد ندارد . به هر حال باید منتظر باشیم تا مشخص شود که این واکسن هم آیا به شکل واکسن آنفولانزا عمل می‌کند یا شکل دائمی خواهد داشت. در هر صورت، واکسن آکسفورد، مقاومت خوبی در برابر کرونا ایجاد می‌کند .

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها