|

درخواست وزیر علوم از هیئت دولت/ آیین‌نامه‌ ارائه آموزش‌های مهارتی مصوب شود

وزیر علوم گفت: آیین‌نامه‌ای در هیئت وزیران مصوب شود و همه دستگاه‌ها بر اساس آن مکلف شوند که در زمینه آموزش مهارتی خدماتی را ارائه دهند.

درخواست وزیر علوم از هیئت دولت/ آیین‌نامه‌ ارائه آموزش‌های مهارتی مصوب شود

به گزارش شبکه شرق، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور که در سالن همایش‌های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: همایش مهارت افزایی در راستای یک اصلاح ساختار آموزشی نیاز جامعه و نیاز روز هست اینکه برای آموزش‌های دانشگاهی بسته مهارتی پیش بینی شود امروز یک ضرورت است.

وی ادامه داد: شاید قبلا برای دانشگاهی که نوع نگاهش به مهارت ویژه بود یک امتیاز محسوب می‌شد ولی امروز دانش بسته مهارتی یک ضرورت است و ضروری است که دانشجویان از مهارت های فردی و صنفی برخوردار باشند تا بتوانند در بازار کار موثر و کارآفرین باشند و در محیط اشتغال تثبیت شوند.

به گفته وزیر علوم، دانشگاه های مهارت محور و دانشگاه های فنی و حرفه ای که بیش از 180 هزار دانشجو دارد مورد توجه وزارت علوم هستند، دانشگاه فنی و حرفه ای بخش دیگری از آموزش های مهارت محور را دنبال می کند.

زلفی‌گل اظهار داشت: اصلاحات خوبی در دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای صورت گرفته و طرح های نوآورانه و خلاقانه به کار گرفته شده که میزان کارامدی و اشتغال زایی دانشجویان را داشتیم.

وی با بیان اینکه نوع نگاه دولت سیزدهم به آموزش عالی بخصوص در زمینه مهارت محوری و نیاز محور بودن بسیار ویژه است، عنوان کرد: در جلسه تصویب مصوبات ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی 90 میلیارد تومان برای بازسازی و تجهیزات 8 آموزشکده اختصاص داده شده است.

به گفته وزیر علوم، اولویت تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزش های مهارت محور در اولویت است و مبالغ مناسبی برای تجهیز و تکمیل آموزشکده های فنی و دانشگاه هایی که آموزش محور هستند اختصاص می یابد. در وزارت علوم توسعه آموزش ها مهارت محور و نیاز محور مدنظر است که معاونت پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی هم بخش دیگری از آموزش های مهارت محور را پیگیری می کنند.

 

زلفی‌گل عنوان کرد: ما در این همایش‌ها به دنبال این هستیم که خروجی این همایش‌ها آیین‌نامه‌ای بشود که بر اساس آن می‌توان آموزش‌های مهارتی را ساماندهی کرد. آیا وزارتخانه‌ها و سایر ارگان‌ها پذیرش مناسبی از دانشجویان وزارت علوم دارند؟

وی افزود: آموزش در وزارت بهداشت موفق است چون بستر عملی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی است‌،بیمارستان‌ها در کنار دانشگاه‌ها کار می‌کنند اما وزارت علوم از این امکانات محروم است، باید آیین‌نامه در هیأت وزیران مصوب شود و همه دستگاه‌ها مکلف شوند که در زمینه آموزش مهارتی خدماتی را ارائه دهند.

وزیر علوم عنوان کرد: در رشته‌های علوم انسانی از متخصصان می‌خواهیم که راهکار ارائه دهند. با فلسفه اثربخشی آموزش مهارت‌محور کاری نداریم، بلکه نیازمند راهکارهایی هستیم که بر اساس آن بتوان آیین‌نامه‌ای عملیاتی تدوین کرد. در توسعه رشته‌ها و دانشکده‌های جدید در آموزش عالی باید به بسته مهارتی توجه شود. باید برای ارکان آموزش عالی، مهارت‌محور کردن مورد توجه قرار گیرد. استاد در راستای مهارت‌محوری باید چه توانایی‌هایی داشته باشد. کتاب‌های درسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند و در آزمایشگاه‌ها چه مواردی مورد نیاز است.

وی افزود: در بخش فرهنگی هم باید فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود. راهی جز این نداریم که طرحی نو دراندازیم. امروز که هوش مصنوعی و علوم شناختی تعیین‌کننده‌ هستند، دانش مهارتی جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. لازم است در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شود که دانشجویان با توجه به علایق‌شان، آموزش مهارتی ببینند. باید به این سوال پاسخ داد که برای مهارت‌محوری آموزش‌های دانشگاهی چه باید کرد؟


 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها