|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| سی و یکم اردیبهشت

بی‌کارى و تعطیلى و انحلال واحدهاى صنعتى/ مذاکرات یک ساعته با هوگو چاوز

هاشمی رفسنجانی روز سی‌ و یکم اردیبهشت در مورد دیدار با هوگو چاوز و دیدار با دبیر خانه کارگر و مشاور وزیر کشاورزی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

 بی‌کارى و تعطیلى و انحلال واحدهاى صنعتى/  مذاکرات یک ساعته با هوگو چاوز

آقاى هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا آمد. مذاکرات‌مان طولانى شد؛ حدود یک‌ونیم ساعت. پُرانرژى و مثبت است و روحیه استقلال‌خواهى دارد. تحت تأثیر صنایع فولاد ایران و بعضى موارد دیگر قرار گرفته و خواستار استفاده از تجربه ایران در پتروشیمى و صنایع نظامى و صنایع فلزى است. مقدارى از وضع کشورش گفت و از آبشار آنجلا که به گفته او 1000 متر ارتفاع دارد و نیز جاذبه‌هاى توریستى‌شان و خواست روابط را تقویت کنیم و دعوت‌ کرد، از کشورش بازدید نمایم. هنگام مشاهده منظره تخت‌جمشید در سالن، اظهاراتى دربارۀ اسکندر و فتوحات او نمود که نشان از مطالعات اوست و شرحی از اجلاس 34 کشور قاره آمریکا در مورد تشکیل بازار مشترک منطقه‌اى و نیز تظاهرات مردم و برخوردهاى خشن پلیس داد.

دکتر [مهدی] اکبرزاده، [مشاور وزیر جهاد کشاورزى] آمد. براى برخى از مشکلات کارش استمداد کرد. آقاى [علیرضا] محجوب، [دبیرکل خانه کارگر] آمد و از وسعت بی‌کارى و تعطیلى و انحلال واحدهاى فرآورده صنعتى و رواج قاچاق که باعث بى‌رونق شدن محصولات داخلى است، انتقاد داشت و براى حل مشکل مصوبه مجلس دربارۀ بازنشستگى قبل از موعد که در شوراى نگهبان دچار مشکل شده، استمداد کرد. عصر مصاحبه‌اى با آقاى محمدصادق الحسینى داشتم. در اندونزى، تشنج رو به رشد است و فشار مجلس بر [آقای عبدالرحمن وحید]، رئیس‌جمهور، شدت مى‌گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها