|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و نهم اردیبهشت

از احتمال انصراف خاتمی تا تبلیغات نامزدهای رقیب

هاشمی رفسنجانی روز بیست و نهم اردیبهشت اخباری در مورد انتخابات، احتمال انصراف خاتمی، فعالیت رقبا و اتفاقاتی که در غزه رخ داده، نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از احتمال انصراف خاتمی تا تبلیغات نامزدهای رقیب

مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت و چند بند از سیاست‌هاى کلى روابط خارجى تصویب شد؛ من‌جمله مقابله با سلطه‌گرى آمریکا. فوت قربانیان حادثه هواپیما را تسلیت گفتم. معلوم شد، در ارتفاعات روستاى خرچنگ سارى، در ارتفاع سه هزار پایى به درختان جنگل برخورد کرده و متلاشى شده است.

عصر آقاى [مسعود] سفیرى، سردبیر روزنامه حیات‌نو آمد. مصاحبه مى‌خواست؛ نپذیرفتم. پیشنهاد داشت، در انتخابات بیشتر حرف بزنم. گفتم، دوم خردادى‌ها با افراطى‌گری حرکت اصلاحى را خراب و منحرف کردند و راه درست همان شیوه کار دولت سازندگی بود که هم کشور را می‌ساخت و هم به تدریج فضا را باز مى‌کرد که نتیجه‌اش انتخابات مجلس پنجم و ریاست‌جمهورى بود.

آقاى طاها هاشمى، [مدیرمسئول روزنامه انتخاب] آمد. مى‌خواست بداند آقاى [علی] شمخانى، [وزیر دفاع]، براساس چه تحلیلى و با کمک و تشویق چه کسى نامزد شده است. گفت، بناست جایگزین آقاى [محمدعلی] تسخیرى، [رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] معین شود و پیشنهاد آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور]، خود اوست. گفت که تبلیغات نُه نامزد رقیب، فشار زیادى روى آقاى خاتمی خواهد داشت.

اسرائیل، دیشب در عکس‌العمل به انفجار بمب، برای اولین بار با هواپیماى اف-16 به غزه و کرانه باخترى حمله کرده و امروز هم به انتقام انفجار دیشب در بیت‌المقدس، با هلى‌کوپترها حمله و جمعى را شهید و مجروح کرده است. [آقای کوفی عنان]، دبیرکل سازمان ملل و بعضى کشورهاى اروپایى، این اقدام را محکوم کرده‌اند، ولى آمریکا اقدام فلسطینى‌ها را محکوم کرده و اتحادیه عرب، با اعلام پشتیبانى از انتفاضه، از دولت‌هاى غربى خواسته که تمامى روابط خود با اسرائیل را قطع کنند و اسرائیل از این تصمیم ابراز تأسف کرده است. در پاکستان، مولانا عظیم قادرى، رئیس یک فرقه سنى و جمعى از مریدانش، با حمله گروهى مسلح کشته شده‌اند.

امروز روزنامه‌هاى دولتى، احتمال انصراف آقاى [سیدمحمد] خاتمى را مطرح کرده‌اند؛ گویا برای ایجاد هیجان در مردم و تحریک افرادى که با یأس از اقدامات آقاى خاتمى، بى‌تفاوت شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها