|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| نهم فروردین

انهدام یک باند ترور/ اختلاف نظر وزارت اطلاعات و سپاه در مورد بازداشت ملی-مذهبی‌ها

هاشمی رفسنجانی روز نهم فروردین سال ۱۳۸۰ از دیداری مهم با وزیر اطلاعات وقت نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

انهدام یک باند ترور/ اختلاف نظر وزارت اطلاعات و سپاه در مورد بازداشت ملی-مذهبی‌ها

به دفترم رفتم. [آقای علی یونسی]، وزیر اطلاعات آمد. گزارشى از انهدام دو تیم از منافقان داد که برنامه ترور و تخریب داشته‌اند و گفت، وزارت [اطلاعات]، برنامه وسیعى براى سرکوب منافقان [=سازمان مجاهدین‌ خلق]، در داخل و عراق دارد و بازداشت ملی‌مذهبى‌ها کار درستى نبوده است؛ دادگاه انقلاب و سپاه اقدام کرده‌اند، گرچه گفته‌اند که آنها برنامه شروع ترور داشته‌اند، ولى معلوم نیست درست باشد. از من خواست که براى ترغیب آقاى [سیدمحمد] خاتمى، جهت نامزدى در انتخابات [ریاست‌جمهوری] دخالت کنم و گفت، امروز عقلاى دو جناح اعتراف دارند که شما مى‌توانید، به عنوان وزنه تعادل عمل کنید و هر دو جناح از اینکه نسبت به شما بد کرده‌اند، پشیمان‌اند.

گفتم، در مورد آقاى خاتمى، اگر ایشان تصمیم داشته باشد که توجه جدى نسبت به سازندگى و معاش مردم داشته باشد، آمدنشان خوب است، وگرنه کشور دچار مشکل مى‌شود. گفت، ما هم به ایشان توصیه کرده‌ایم که اولویت را مثل دولت شما به امور سازندگى بدهد.

امروز در رسانه‌ها، انتقاداتى به قطع‌نامه اجلاس سران عرب مطرح شده؛ از قبیل اینکه تصمیم قاطعى در مورد حمایت از انتفاضه و فشار بر اسرائیل و آمریکا نگرفته‌اند و در مسئله عراق هم خود عراقى‌ها از بى‌عملى اجلاس انتقاد کرده‌اند و ایران هم رسماً به بندى که به نفع امارات در مسئله جزایر بوده، اعتراض کرده است.

به دنبال چند انفجار در داخل اسرائیل، ارتش اسرائیل دیروز با هلى‌کوپتر و تانک و توپخانه به چند مرکز در غزه و کرانه باخترى حمله کرد و جمع زیادى را شهید و زخمى نمود؛ من‌جمله مرکز محافظان [یاسر] عرفات، [رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین]، کنار خانه‌اش را موشک‌باران کرد و جمعى از محافظان عرفات را زخمى و یکى را شهید نمود. جمعى از شهرک‌نشینان صهیونیست، با حمایت ارتش اسرائیل، به بازار و اجتماعات مردم فلسطین حمله کردند و آتش زدند. آمریکا هم حمایت رسمى جدى خود را از اسرائیل اعلام کرده است.

دیروز مردم لامرد فارس، در اعتراض به تغییر محل پالایشگاه گاز تظاهرات کردند و فرماندارى را آتش زدند. امروز هم تظاهرات داشته‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها