|

منتخبان اصلاح‌طلبان در «جبهه اصلاحات ایران» چه کسانی هستند؟

در سومین جلسه «مجمع جبهه اصلاحات ایران» محسن آرمین به عنوان نایب رئیس اول و طاهره نقی‌ئی به عنوان نایب رئیس دوم، بدرالسادات مفیدی به عنوان دبیر جبهه اصلاحات و جواد امام به عنوان سخنگوی دور جدید جبهه اصلاحات انتخاب شدند.

منتخبان اصلاح‌طلبان در «جبهه اصلاحات ایران» چه کسانی هستند؟

به گزارش شبکه شرق، اعضای هیأت‌رئیسه جبهه اصلاحات ایران با رأی اکثریت اعضای این جبهه، روز گذشته -یازدهم تیر- انتخاب شدند. 

در سومین جلسه «مجمع جبهه اصلاحات ایران» محسن آرمین به عنوان نایب رئیس اول و طاهره نقی‌ئی به عنوان نایب رئیس دوم، بدرالسادات مفیدی به عنوان دبیر جبهه اصلاحات و جواد امام به عنوان سخنگوی دور جدید جبهه اصلاحات انتخاب شدند.

بیش از یک هفته پیش -چهارم تیر- نیز اعضای جبهه اصلاحات ایران،‌ تنها نامزد تصدی ریاست جبهه اصلاحات ایران، آذر منصوری را به عنوان رئیس جبهه و جایگزین بهزاد نبوی انتخاب کرده‌بودند. منصوری موفق شد از ۴۱ عضو حاضر، ۳۱ رای کسب کند. با این حساب تنها تشکیلات اجماعی اصلاح‌طلبان متشکل از ۳ زن و ۲ مرد در هیات رئیسه است.

جایگزین بهزاد نبوی کیست؟

آذر منصوری، سیاستمدار ۵۹ ساله‌ای است که باستان‌شناسی خوانده گرچه از ادامه تحصیل در مقطع دکترا منع شد اما سال‌هاست پا به فضای سیاسی گذاشته‌است.

او با سازوکار رای‌گیری به عنوان رئیس جبهه اصلاحات ایران و جایگزین بهزاد نبوی انتخاب شد. منصوری چند دوره قائم مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت بود. سال ۱۳۹۹ علی شکوری‌راد،‌ دبیر کل وقت اتحاد ملت به دلیل ابتلا به سرطان، اختیارات خود را به آذر منصوری به عنوان قائم مقام واگذار کرد. این روند در نهایت به دبیر کلی منصوری منتهی و در سال بعد نیز تکرار شد. 

پیش از این منصوری عضو شورای مرکزی، دفتر سیاسی و معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی بوده که عملا پس از انتخابات سال ۸۸ به محاق رفت. او عضو شورای مشاوران سید محمد خاتمی هم بوده‌است. منصوری سال ۱۳۸۸ بازداشت و به ۳ سال زندان محکوم شد. 

سیاستمدار دین‌پژوه

محسن آرمین که به عنوان نایب رئیس اول جبهه اصلاحات ایران انتخاب شده، امسال ۶۹ ساله می‌شود. او اگرچه فارغ‌التحصیل مکانیک از دانشگاه علم و صنعت است اما بیش از هر چیز به عنوان یک سیاستمدار و دین پژوه شناخته می‌شود. آغاز فعالیت سیاسی او به پیش از انقلاب باز می‌گردد. آرمین عضو گروه توحیدی صف یکی از ۷ گروهی است که بعدها به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی معروف شد.

این گروه به دلیل اختلاف دیدگاه‌های بسیار یک بار سال ۶۵ منحل و دچار انشعاب شد اما چند سال بعد گروهی که  نزدیکی فکری با اصلاح‌طلبان امروزی داشتند، آن را احیا کردند. آرمین که سابقه نمایندگی مجلس ششم را دارد، سال ۸۹ و پس از انتخابات دوره نهم ریاست‌جمهوری بازداشت و اگرچه به ۶ سال حبس محکوم شد اما پایش به زندان باز نشد.

معلمی با سابقه کنشگری حزبی و صنفی

طاهره نقی‌ئی از دیگر زنانی است که به ترکیب مدیریتی جبهه اصلاحات اضافه شده‌است. او متولد ۱۳۳۸ و فارغ التحصیل ریاضی از دانشگاه تهران و در مقطع لیسانس است. نقی‌ئی معلم ریاضی بوده که سال ۱۳۹۶ بازنشسته شده‌ و در سمت دبیر کلی «سازمان معلمان ایران» برای ۵ سال پیا‌پی فعالیت می‌کرده‌است.

این تشکیلات سال ۱۳۷۹ از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز می‌گیرد و تا سال ۹۷ تشکیلاتی استانی محسوب می‌شده تا این که در جریان مجمع تطبیقی با قانون جدید احزاب، سازوکار لازم برای تبدیل شدن از یک تشکیلات استانی به ملی فراهم می‌شود. اعضای این تشکیلات همان طور که از نام آن مشخص است، معلمان هستند و فعالیت آنها معطوف به آموزش و پرورش است و از سوی وزارت کشور به عنوان یک تشکیلات ملی اصلاح‌طلب شناخته می‌شود.

طاهره نقی‌ئی عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان خانه احزاب است و مسائل حزبی را در این چارچوب دنبال می‌کند. او از سال ۹۹ نیز به عنوان نماینده سازمان معلمان ایران در جلسات جبهه اصلاحات ایران و در کمیته پایش و داوری حضور داشته است.

روزنامه‌نگار قدیمی

در جریان برگزاری انتخابات هیات رئیسه جبهه اصلاحات ایران، بدرالسادات مفیدی، روزنامه‌نگار نیز به عنوان دبیر جبهه انتخاب شد. مفیدی از روزنامه‌نگاران پیشکسوت و شناخته شده به خصوص در حوزه «پارلمانی» که در دولت اصلاحات و دوره موسوم به «بهار مطبوعات» فعالیت جدی داشت. او سال ۸۸ ممنوع‌الخروج شد. بعد از آن محاکمه و به ۶ سال زندان ۵ سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شد.

بدرالسادات مفیدی از اعضای هیات موسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران و در دوره‌‌ای دبیر این انجمن بوده‌ است که در دولت حسن روحانی برای بازگشایی مجدد آن تلاش‌های بسیاری انجام داد. همچنین در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ و بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، دبیر کمیته روزنامه‌نگاران بازداشتی بود.

از مدیرعاملی بنیاد باران تا سخنگویی جبهه اصلاحات

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات ایران است. او همچنین عضو هیات مدیره و مدیرعامل بنیاد باران است.

بنیادی که سال ۱۳۸۴ و بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی تشکیل شد تا جمعی از اصلاح‌طلبان و همکاران خاتمی در دو دوره ریاست‌جمهوری را در این موسسه غیرانتفاعی گرد هم آورد. امام پیش از این معاون وزیر نیرو در دولت اصلاحات و پس از دوران اصلاحات در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی فعال بوده‌است. او از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از میانه دهه ۹۰ از بنیان‌گذاران و دبیر کل «مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب» بوده‌است.

جبهه اصلاحات ایران تشکلی با حضور افراد حقیقی و حقوقی است.  بهزاد نبوی، فخرالسادات محتشمی‌پور، محسن امین‌زاده، محمدرضا جلایی‌پور، عماد بهاور، بدرالسادات مفیدی، سید حسن رسولی، معروف صمدی، اسماعیل گرامی‌مقدم، فاطمه سعیدی، محسن هاشمی، غلامرضا ظریفیان، محمد مقدم، آدر منصوری و محسن آرمین اعضای حقیقی این جبهه هستند و ۳۱ حزب و تشکل هم در این جبهه نماینده دارند.

پیش از این شورای هماهنگی اصلاحات که ترکیب نمایندگانی از احزاب اصلاح‌طلب و بیشتر «شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» یا «شعسا» سیاست‌گذاری جدی به ویژه در زمان انتخابات را برعهده داشتند.

پس از انتخابات مجلس دهم، ضمن آسیب‌شناسی عملکرد گذشته نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان تشکیل شد که اشخاص حقیقی آن توسط یک کارگروه انتخاب شد. در نهایت تشکیلات با نام جبهه اصلاحات ایران به عنوان تنها نهاد اجماعی اصلاح‌طلبان در وزارت کشور به ثبت رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها