|

بندهای معافیت دیسک کمر نظام وظیفه

افراد با مطالعه بندهای معافیت دیسک کمر از جزئیات مقررات نظام وظیفه در مورد معافیت دیسک کمر و شرایط دریافت معافیت دیسک کمر آگاهی کافی پیدا می کنند. با توجه به اینکه معافیت دیسک کمر یکی از رایج ترین معافیت ها بین مشمولان می باشد، عدم اطلاع کافی افراد ممکن است حق آن ها را ضایع کند.

بندهای معافیت دیسک کمر نظام وظیفه

معافیت دیسک کمر یکی از معافیت های رایج بین مشمولان خدمت می باشد. برای دریافت این معافیت افراد باید از قوانین و بندهای معافیت دیسک کمر مطلع باشند تا بتوانند اقداماتی هوشمندانه را در راستای دریافت معافیت دیسک کمر عملی سازند.

 

داشتن اطلاعات کافی در مورد مقررات و ضوابط درج شده در بندهای معافیت دیسک کمر سبب می شود افراد ذی شرایط معافیت دیسک کمر بتوانند از این قوانین به نفع خود بهره ببرند.

از آن جایی که بیماری های دیسک کمر انواع و شدت مختلفی دارند هر سال قوانین متنوعی برای اخذ معافیت دیسک کمر تصویب می شود. برای مثال برخی مشمولان خدمت سربازی به دنبال معافیت پزشکی به دلیل پارگی دیسک کمر و برخی دیگر متقاضی دریافت معافیت دیسک کمر عمل شده هستند.

گاهی اوقات ممکن است فردی حین خدمت سربازی به استعلاجی دیسک کمر سربازی محتاج شود. در این شرایط باید پس از طی کردن مراحل قانونی، اقدام به دریافت معافیت دیسک کمر در حین خدمت سربازی کند.

باید در نظر داشته باشید که اقدام به موقع برای ثبت درخواست و دریافت معافیت سربازی دیسک کمر از واجبات است. زیرا غیبت ناموجه و اضافه خدمت اثرات جبران ناپذیری را برای مشولان در پی خواهد داشت.

ما مشاوران آویژه دراین مقاله سعی کردیم جزئیات و بندهای معافیت دیسک کمر را برای شما عزیزان شرح دهیم. به عبارتی شما با خواندن این مقاله موفق به تکمیل اطلاعات خود در زمینه معافیت پزشکی دیسک کمر می شوید.

معافیت دیسک کمر نظام وظیفه

 

مقررات معافیت دیسک کمر

همان طور که می دانید دیسک کمر یکی از بیماری هایی است که برای مبتلایان خود محدودیت های جدی فیزیکی و حرکتی پدید می آورد. با در نظر گرفتن این که گذراندن خدمت سربازی رابطه تنگاتنگی با انجام فعالیت های عملی دارد مشمولان طبق قوانین نظام وظیفه باید سازمان مربوطه را از بیماری های خود مطلع سازند.

سازمان نظام وظیفه در آیین نامه اجرایی خدمت وظیفه اطلاعات را به تفکیک بخش های متفاوتی ثبت کرده است. بخش ششم آیین نامه اجرایی نظام وظیفه مربوط به بیماری های جراحی مغز و اعصاب می باشد. در بخش ششم آیین نامه بندهای متفاوتی وجود دارد که در ادامه به شرح مهم ترین آنان می پردازیم.

می توان گفت معتبر ترین منبع در دسترس مشمولان خدمت سربازی اطلاعاتی است که خود سازمان نظام وظیفه هر سال منتشر خواهد کرد.

طبق روال هرساله سازمان نظام وظیفه آیین نامه ای تحت عنوان آیین نامه اجرایی خدمت وظیفه منتشر می کند. این آیین نامه حاوی اطلاعات مهمی از جمله معافیت ها و بیماری های مختلف و شدت آن ها می باشد.

بند یک

بند های درج شده در آیین نامه نظام وظیفه به شرح مقرراتی پرداخته است که مشمولان خدمت سربازی باید رعایت کنند. بند اول از بخش ششم آیین نامه به توضیح بند های معافیت دیسک کمر پرداخته است. شما  با مطالعه بند یک از شرایط معافیت و شدت بیماری ها اطلاع می یابید.

کیفوز توراسیک

کیفوز توراسیک همان گوژ پشتی است که می تواند به صورت انتسابی یا اکتسابی در افراد وجود داشته باشد. کیفوز توراسیک یا همان انحنای C شکل که ستون فقران و قفسه سینه را درگیر می سازد، اگر بیش از 70 درجه باشد فرد معاف دائم از خدمت سربازی خواهد شد. اگر کیفوز توراسیک فرد مشمول بین 50 تا 70 درجه باشد معاف از رزم خواهد شد.

افراد مبتلا به کیفوز توراسیک دچار بیماری های دیسکی شده و از عارضه های شدیدی مانند کمر درد رنج می برند.

کیفوز توراکو لومبار

کیفوز توراکو لومبار یا همان خمیدگی قسمت خلفی قفسه سینه اگر بیش از 30 درجه باشد به فرد معافیت دائم تعلق خواهد گرفت. همچنین کیفوز توراکو لومبار فرد اگر بین 10 تا 30 درجه باشد معافیت از رزم به او تعلق خواهد گرفت.

اسکولیوز

اسکولیوز یا همان انحنای غیر طبیعی ستون فقرات به سمت جانب فرد اگر بیش از 30 درجه باشد دیسک فرد آسیب دیده و مشمول معاف دائم خواهد شد. اسکولیوز بین 20تا 30 درجه معاف از رزم برای مشمولان پدید می آورد.

در بند یک آیین نامه نظام وظیفه تبصره هایی نیز برای افراد با مدرک کارشناسی و بالاتر وجود دارد.

بند دو

طبق قوانین و مقررات سازمان نظام وظیفه انواع هرنی دیسکال معافیت دائم به دنبال دارد. اما توجه داشته باشید که این معافیت دائم برای افرادی است که عمل کرده اند و در واقع از معافیت دیسک کمر عمل شده بهره مند خواهند شد.

بند سه

در سومین بند از بند های معافیت دیسک کمر در مورد دهیدراتاسیون دیسکال توضیح داده شده است. دهیدراتاسیون دیسکال وقتی با نشانه های بالینی ظاهر شود معافیت از رزم را برای مبتلایان پدید می آورد. زیرا مشولان مبتلا به دهیدراتاسیون دیسکال توان جسمی کافی برای فعالیت های عملی ندارند.

بند چهار

طبق بند چهار معافیت دیسک کمر افرادی که مبتلا به لامینگتومی بوده اند و طی عمل جراحی استخوان ملینا آن ها برداشته شده است.اگر این عمل را در کلینیک ها و یا پارکلینیک های مورد تایید نظام وظیفه انجام داده باشند معاف دائم خواهند شد.

مشمولان به منظور جلوگیری از پارگی دیسک کمر اقدام به عمل جراحی لامینگتومی می کنند.

اما در رابطه با این بند تبصره ای برای افرادی که با لیزر دیسکتومی به منظور از بین بردن برجستگی خفیف انجام داده اند وجود دارد. توجه داشته باشید که عمل لیزری دیسکتومی معافیت دائم ندارد و این افراد معاف از رزم خواهند شد.

معافیت دیسک کمر

ماده 34 آیین نامه معافیت پزشکی

طبق بندهایی از مقررات سازمان نظام وظیفه افراد مبتلا به بیماری های اعصاب با توجه به میزان ابتلا به بیماری و نوع بیماری می توانند از معافیت دائم، موقت و یا معافیت از رزم بهره مند شوند.

با توجه به تبصره 34 آیین نامه قوانین با توجه به بند هایی که بررسی جزء به جزء آن ها پرداخته ایم، با مشمولان مبتلا برخورد می شود. مبتلایان با گرد آوری مدارک مورد تایید پزشکان و مقبول برای سازمان نظام وظیفه می توانند نسبت به دریافت انواع معافیت های دیسک کمر اقدام کنند.

 

سخنی از مشاوران آویژه

افراد با مطالعه بندهای معافیت دیسک کمر از جزئیات مقررات نظام وظیفه در مورد معافیت دیسک کمر و شرایط دریافت معافیت دیسک کمر آگاهی کافی پیدا می کنند. با توجه به اینکه معافیت دیسک کمر یکی از رایج ترین معافیت ها بین مشمولان می باشد، عدم اطلاع کافی افراد ممکن است حق آن ها را ضایع کند.

به همین منظور ما مشاوران مرکز مشاوره آویژه در این مقاله سعی کردیم اطلاعات ضروری را در اختیار شما قرار دهیم. شما با خواندن این مقاله از شرایط لازم برای دریافت معافیت دیسک کمر مطلع شده اید و می توانید بهترین عملکرد را برای دریافت معافیت دیسک کمر داشته باشید.

ما مشاوران آویژه با توجه به تجربیاتی که در بحث مشاوره نظام وظیفه و اخذ معافیت های پزشکی داریم، می توانیم اطلاعات مفیدی را به شما مشمولان خدمت سربازی ارئه دهیم. پس جهت کسب اطلاعات بیشتر با مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید.

منبع:

https://vazifeh.police.ir/

https://avije.org/

معافیت دیسک کمر در حین خدمت

تجربه معافیت دیسک کمر

معافیت دیسک کمر عمل شده

دیسک خفیف و معافیت سربازی

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها