|

تریکومونیازیس چیست؟ علت، علائم و راهکارهای درمانی آن

تریکومونیازیس نوعی بیماری شایع مقاربتی است که به واسطه رابطه جنسی پرخطر و نوعی انگل تحت عنوان «تریکوموناس واژینالیس» ایجاد می‌شود.

تریکومونیازیس نوعی بیماری شایع مقاربتی است که به واسطه رابطه جنسی پرخطر و نوعی انگل تحت عنوان «تریکوموناس واژینالیس» ایجاد می‌شود. آیا چیزی از این بیماری می‌دانید؟ آیا اطلاعی دارید که چه کسانی در معرض ابتلا به این عارضه‌ هستند؟ 

این بیماری بین زنان و مردان مشترک است و معمولا بی‌سروصدا و بدون علائم ظاهر می‌شود. به‌همین علت اکثر افرادی که دچار این مشکل شده‌اند از حضور مهمان ناخوانده خود اطلاعی ندارند و ناخواسته به سمت ابتلا به بیماری‌های خطرناکی چون ایدز و سایر بیماری‌های آمیزشی پیش می‌روند. در این مطلب قصد داریم همه چیز راجع‌به تریکومونیازیس بررسی کنیم؛ از علت و علائم بیماری گرفته تا راهکارهای درمانی آن. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با این مطلب همراه باشید تا علاوه‌بر بیماری فوق، با آسان‌ترین روش ارتباط با پزشک و متخصصان درمانی آشنا شوید.

تصویری میکروسکوپی از باکتری‌ها

تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس نوعی عفونت انگلی شایع در بین زنان و مردان است که به‌واسطه رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده ایجاد می‌شود. این بیماری در ابتدا معمولاً علائم خاصی ندارد و نشانه‌های آن مانند علائم عادی به‌نظر می‌رسند به‌همین علت افراد مبتلا کم‌تر متوجه حضور بیماری می‌شوند و به پزشک مراجعه نمی‌کنند. در این بین آقایان در معرض خطر بیش‌تری قرار دارند زیرا نسبت به خانم‌ها علائم کم‌تری تجربه می‌کنند و کم‌تر متوجه حضور بیماری می‌شوند.

علائم تریکومونیازیس

همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم این بیماری معمولاً بدون علامت ظاهر می‌شود و خیلی دیر خودش را نشان می‌دهد به‌طوری که سازمان CDC (مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها) بیان کرده است که تنها ۳۰ درصد از افراد مبتلا علائم مشهود دارند؛ علائمی که بین ۵ تا ۲۸ روز پس از ابتلا در بیمار ظاهر می‌شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • ترشحات واژن به رنگ‌های سفید، خاکستری، زرد، سبز 

  • ترشحات کف آلود همراه با بوی نامطبوع

  • لکه بینی یا خون‌ریزی

  • سوزش و خارش شدید واژن

  • التهاب و قرمزی

  • تکرر ادرار

  • وجود درد در هنگام دفع ادرار و برقراری رابطه جنسی

  • ترشحات غیر معمول از مجاری ادراری آقایان

  • احساس سوزش در حین ادرار و انزال

 توجه داشته باشید که این بیماری در زنان باردار می‌تواند منجر به زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و انتقال عفونت به نوزاد شود. بنابراین لازم است بیمار با مشاهده اولین علامت به متخصص زنان مراجعه نماید تا از پیش‌رفت بیماری جلوگیری کند.

علت بروز تریکومونیازیس

اکنون که با علائم و ماهیت بیماری آشنا شدید شاید دوست داشته باشید علت بروز این عارضه را نیز بدانید. مهم‌ترین علت بروز بیماری تریک نوعی انگل است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند. انگلی که در واژن یا مجرای ادراری بانوان و مجاری ادراری آقایان تاثیر نی‌گذارد و فرد را دچار بیماری می‌کند. نکته مهم راجع‌به این بیماری این است که تریکومونیازیس از طریق تماس بدنی مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن، استفاده از ظروف اشتراکی، سرویس بهداشتی مشترک و… منتقل نمی‌شود و تنها راه انتقال آن داشتن رابطه جنسی واژینال است. بنابراین افراد زیر در خطر ابتلا به بیماری تریک هستند:

  • کسانی که شرکای جنسی متعدد دارند.

  • کسانی که به سایر بیماری‌های آمیزشی مبتلا هستند

  • افرادی که پیش‌تر تریکومونیازیس را تجربه کرده‌اند

  • افرادی که از کاندوم استفاده نمی‌کنند.

با توجه به این موارد مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کند که افراد نسبت به علائم و نشانه‌های بدن خود هوشیار باشند و هر تغییری را جدی بگیرند. زیرا بیماری که درمان نشده خطر ابتلا به ایدز را افزایش می‌دهد؛ بیماری که می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود و حتی کشنده باشد. به این منظور افراد باید سالی یک‌بار آزمایش تریک انجام دهند. همچنین می‌توانید از بهترین دکتر غدد در تهران نیز کمک بگیرید و کارکرد هورمون‌ها، تعادل و توازن آن‌ها را نیز بررسی نمایید.

قرص و آنتی بیوتیک

پیش‌گیری از ابتلا به تریکومونیازیس

برای پیش‌گیری از بروز بیماری تریک راه سختی پیش رو ندارید. تنها کافی است برخی مراقبت‌ها و نکات را در نظر بگیرید تا از این بیماری دور بمانید. به‌طور کلی به افرادی که از نظر جنسی فعال هستند پیشنهاد می‌شود اقدامات زیر را انجام دهند:

  • استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی

  • انجام منظم معاینات و آزمایش‌های پزشکی

  • تمام کردن دوره درمان در صورت ابتلا به بیماری

  • پرهیز از انجام رابطه جنسی در صورت مبتلا شدن یکی از طرفین

  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی

تشخیص بیماری تریکومونیازیس

برای تشخیص این بیماری پزشک ابتدا علائم و نشانه‌های موجود را بررسی می‌کند. وجود نشانه‌های جسمی تنها عاملی هشدار دهنده هستند و پزشک متناسب با موارد موجود آزمایش‌ها و معاینات فیزیکی را تجویز می‌کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • کشت یاخته 

  • آزمایشات آنتی ژن در صورت وجود انگل تریکوموناس

  • آزمایشات تشخیص DNA تریکوموناس

  • بررسی نمونه‌های مایع واژن و ترشحات مجرای ادراری

فردی که توسط پزشک معاینه می‌شود.

درمان تریکومونیازیس

در ابتدای مطلب بیان کردیم تریکومونیازیس یک بیماری عفونی است. بنابراین با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. به این منظور پزشک متناسب با سطح بیماری و عفونت، داروهایی مانند «مترونیدازول» یا «تینیدازول» را تجویز می‌کند. همچنین گاهی «شیاف واژینال» یا «کرم واژینال» برای مصرف موضعی تجویز می‌شود. نکته مهمی که لازم است بدانید، پرهیز از مصرف الکل در زمان مصرف دارو است. زیرا تداخل دارو و الکل موجب بروز تهوع و استفراغ شدید می‌شود و عوارضی مانند سوزش سردل، طعم فلز در دهان و حتی افزایش عفونت‌های قارچی واژن را به همراه دارد. همچنین بر اساس نظر بهترین دکتر زنان لازم است که شریک جنسی بیمار نیز همزمان با فرد مبتلا درمان شود.

در این مطلب یکی از انواع بیماری‌های شایع مقاربتی و مشترک در بین زنان و مردان را بررسی کردیم و علائم نشانه‌های رایج آن را شناختیم. این بیماری با درمان مناسب، طی یک هفته از بین می‌رود؛ پیشنهاد می‌شود در این زمان از داشتن رابطه جنسی پرهیز کنید تا روند درمان طولانی‌تر نشود. فراموش نکنید که بهترین زمان درمان اولین لحظه‌ای است که علائم را مشاهده کردید. بنابراین بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید تا از عوارض بیماری در امان بمانید. به این منظور می‌توانید از پزشکان و مشاوران درمانکده کمک بگیرید و رزرو نوبت آنلاین پزشکان را تجربه نمایید. روشی که کمک می‌کند بدون معطلی و در سریع‌ترین زمان ممکن بهترین پزشکان و متخصصان را پیدا کنید و نوبت بگیرید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها