|

هشت یوزپلنگ در جاده میامی_عباس آباد جان باخته‌اند؛

قتلگاه یوزهای آسیایی

جمعه 14 مرداد یک توله یوزپلنگ یک ساله در جاده میامی_عباس آباد در اثر برخورد با یک خودرو جان باخت.

قتلگاه یوزهای آسیایی

جمعه 14 مرداد یک توله یوزپلنگ یک ساله در جاده میامی_عباس آباد در اثر برخورد با یک خودرو جان باخت. بر اساس گفته‌های محیط‌بانان این توله یوز به همراه مادرش در حال عبور از عرض جاده بوده که به دلیل عدم روشنایی جاده، راننده توله را زیر می‌گیرد،اما خوشبختانه توله مادر از جاده عبور می‌کند.

 

یوزپلنگ مادر در انتظار توله‌اش

محیط‌بانان می‌گویند بعد از آن اتفاق دو یوزپلنگ به محل حادثه سرمیزنند و گمان می‌رود یوزپلنگ ماده به همراه توله دیگر است که نگران توله از دست رفته‌اند. به همین دلیل داوطلبانان و محیط‌بانان در شب‌ها برای نجات دادن یوزپلنگ ماده و توله دیگرش با روشن کردن آتش و گشت‌زنی در تلاش هستند تا از جان دو یوز دیگر محافظت کنند. آنها می‌گویند احتمالا یوز مادر تا 10 روز برای پیدا کردن توله‌اش به محل حادثه مراجعه می‌کند.

 

ایمنی چه می‌شود؟

اولین بار نیست که جان یوزپلنگ‌ها در این جاده به خطر می‌افتد. سال 97 هم در همین مکان یک یوزپلنگ دیگر قطع نخاع و در نهایت کشته شد. تاکنون هشت یوزپلنگ در این جاده به دلیل برخورد با ماشین جان باخته‌اند. با این حال در منطقه عباس‌آباد و اطراف پارک ملی توران که یکی از مناطق حساس و حادثه‌خیز کشور برای یوزپلنگ‌هاست نه خبری از فنس‌کشی و نصب دوربین است و نه کسی فکری به حال افزایش روشنایی منطقه، نصب قلاده و قوانین محدودیت سرعت می‌کند.

 

جاده‌های مرگ

بیشترین عامل مرگ‌ومیر یوزپلنگ‌های آسیایی در ایران تصادفات جاده‌ای است. در کنار ایمن‌سازی و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلب توجه رانندگان در مناطق پرحادثه، لازم است در ساخت جاده‌ها هم دقت بیشتری شود. یکی از نگرانی‌های حافظان محیط‌زیست در زمان تعطیلات، شلوغی جاده‌ها و بالا رفتن احتمال مرگ یوزپلنگ‌ها و سایر حیوانات در مناطق حفاظت شده است.

 

کارزاری برای حفاظت از یوزها

در همین راستا، کارزاری با هدف «ایمن سازی جاده عباس‌آباد توران برای حفاظت از یوزپلنگ» در فضای مجازی تشکیل شده است. در متن این کارزار آمده است که «با مصوبه شورای راهبردی تصادفات جاده‌ای، حداکثر سرعت مجاز خودروها به ۸۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یافت و ده‌ها تابلوی هشداردهنده توسط سازمان محیط زیست نصب گردیده است.اما این تابلوها آنگونه که پیش‌بینی می‌شد بازدارنده نبوده و باز هم شاهد تلفات جاده‌ای یوزپلنگ بوده‌ایم.»

 

درخواست برای نصب دوربین و فنس‌کشی

همچنین در این کارزار از مسئولین ذی‌ربط خواسته شده تا با نصب دوربین‌ و ثبت جریمه و همچنین ایمن‌سازی این مسیر همچون نصب روشنایی، افزایش تعداد تابلوها، فنس‌کشی و ساخت زیرگذر و روگذر احتمال وقوع این حوادث کاهش داده شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها