|

پیچ و مهره در چه صنایعی بیشترین کاربرد را دارد؟

پیچ و مهره را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابداعات بشر دانست که به‌رغم سادگی، استفاده‌های بسیار زیادی داشته و همچنین سرعت توسعه پروژه‌های ساخت‌ و ساز را به شکل شگفت‌انگیزی افزایش داده‌‌اند. مزیت‌های گوناگون و فراوان این دو ابزار ساده سبب شده تا شاهد استفاده از آن در طیف مختلفی از صنایع و سازه‌ها باشیم. در این مطلب قصد داریم نگاهی به این دو قطعه کاربردی داشته باشیم و همچنین کاربردها و مزایای گوناگون آن در حوزه‌هایی مثل خودروسازی، پتروشیمی و زیرساخت‌ها را بررسی کنیم.

پیچ و مهره در چه صنایعی بیشترین کاربرد را دارد؟

پیچ و مهره را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابداعات بشر دانست که به‌رغم سادگی، استفاده‌های بسیار زیادی داشته و همچنین سرعت توسعه پروژه‌های ساخت‌ و ساز را به شکل شگفت‌انگیزی افزایش داده‌‌اند. مزیت‌های گوناگون و فراوان این دو ابزار ساده سبب شده تا شاهد استفاده از آن در طیف مختلفی از صنایع و سازه‌ها باشیم. در این مطلب قصد داریم نگاهی به این دو قطعه کاربردی داشته باشیم و همچنین کاربردها و مزایای گوناگون آن در حوزه‌هایی مثل خودروسازی، پتروشیمی و زیرساخت‌ها را بررسی کنیم.

 

آشنایی با کاربردهای پیچ، مهره و واشر در صنایع مختلف

همان‌طور که اشاره شد، مزیت‌های بسیار زیاد این ابزار ساده مثل استحکام و مقاومت بالا، افزایش سرعت توسعه و امکان باز و بسته‌کردن قطعات باعث شده تا در حوزه‌های گسترده‌ای از صنایع، تولیدات و سازه‌های مختلف شاهد استفاده از پیچ، مهره و الحاقات این دو باشیم. در ادامه نگاهی به این زمینه‌ها خواهیم انداخت.

صنایع خودروسازی

صنعت تولید خودرو یکی از صنایع بزرگی است که صدها هزار قطعه مختلف در آن، کنار یکدیگر چیده می‌شوند تا در نهایت یک وسیله نقلیه ایجاد شود. به‌دلیل چالش‌هایی که استفاده از روش‌های قدیمی را (مانند جوشکاری قطعات) محدود می‌کرد، استفاده از پیچ و مهره خودرویی نه‌تنها توانست محدودیت‌های چفت و بست قطعات را برطرف سازد، بلکه دست خودروسازها را برای اعمال تغییرات گسترده‌تر نیز باز گذاشت.

به‌بیانی بهتر، کاربرد این دو قطعه چنان گسترده است که در این بخش شاهد تولید نمونه‌های خاص و مخصوصی هستیم. این تولیدات منحصرا برای قطعاتی مثل موتور یا اجزای داخلی بدنه استفاده می‌شوند و به‌دلیل شکل خاص خود، می‌توانند تا سالیان سال بدون هیچ مشکل خاصی، بخش‌های مختلف را کنارهم نگه‌دارند.

صنایع پتروشیمی

صنعت نفت و زمینه‌های مرتبط با آن یکی‌از بخش‌های حساس صنعتی محسوب می‌شود که از گذشته تا به‌امروز، در بحث توسعه و پیشرفت زیرساخت‌های آن، روش‌های مختلفی به‌کار گرفته شده است. در صنعت نفت و پتروشیمی از پیچ و مهره های با استاندارد خاصی استفاده میگردد مانند پیچ های استادبولت با استاندارد ASTM.

صنایع ساخت و ساز

حوزه ساخت‌و‌ساز بخش وسیعی از سازه‌های متنوع را شامل می‌شود. به‌عنوان مثال، پل، سد و تونل، مهم‌ترین موارد در این حوزه محسوب می‌شوند. حجم استفاده از پیچ و مهره در این بخش‌ها به‌حدی بالاست که فقط کارخانجات بزرگ تولیدی، پاسخگوی نیاز چنین پروژه‌هایی هستند.

صنایع زیرساختی دیگر مثل نیروگاه، تصفیه‌خانه، مسیرهای ریلی و کابلی و ده‌ها مورد دیگر نیز ازجمله مواردی هستند که توسعه آن‌ها بدون استفاده از قطعات اتصالی مثل پیچ یا مهره امکان‌پذیر نیست. در واقع این بخش‌ها متنوع‌ترین پیچ‌ها و مهره‌ها را در خود استفاده می‌کنند. مثال دیگر استفاده از پیچ های سرمته شیروانی در ساخت سوله و سازه های فلزی میباشد که بیشترین استفاده را در این صنعت دارند.

 

با مزیت‌ها و دلایل استفاده از پیچ‌و‌مهره آشنا شوید

تا اینجا درباره برخی از مهم‌ترین صنایعی که بیشترین استفاده از پیچ، مهره و سایر الحاقات آن را دارند، صحبت به میان آمد؛ اما بد نیست نگاهی نیز داشته باشیم بر دلایلی که باعث شده است این دو قطعه جایگزین روش‌های دیگری شوند.

بالا بردن سرعت کار

در طول هزاران سال از تکامل بشر، روش‌های مختلفی برای توسعه زیرساخت‌های مختلف استفاده شده است. پیچ و مهره در طول زمان ثابت کرده‌اند که نسبت‌به سایر روش‌ها، زمان بسیار کمتری نیاز دارند تا یک بنا یا سازه ایجاد شود.

کاهش هزینه‌ها

مهره‌ها و پیچ‌های فولادی به روش‌های مختلفی می‌توانند باعث کاهش هزینه‌های یک پروژه شوند؛ اما تاثیرگذارترین دلیل را می‌توان جایگزینی این دو قطعه ارزان‌قیمت با روش‌هایی مثل جوشکاری یا استفاده از قطعات یکپارچه دانست.

امکان تغییر و جابه‌جایی

به‌دلیل نیاز به ایجاد تغییرات یا تعمیرات، ممکن است زیرساخت‌ها نیاز به باز و بسته‌شدن یا جابه‌جایی داشته باشند. تنها قطعاتی که این امکان را فراهم می‌کنند، پیچ‌ها و مهره‌ها هستند که باز و بسته‌کردن آن‌ها به زمان کوتاهی نیاز دارد.

استحکام، پایداری و مقاومت بیشتر

در مقایسه با روش‌های مختلفی که برای اتصال قطعات استفاده می‌شود، پیچ و مهره می‌تواند بالاترین سطح از مقاومت در برابر فشار ایجاد کند. در برخی صنایع فشار روی سازه‌ها چنان زیاد است که توسعه آن بدون این دو قطعه ممکن نیست.

آشنایی با پیچ ابزار؛ فروشگاه تخصصی انواع پیچ، مهره و ابزار

برای نیازهای معمولی شاید بتوان از هر فروشگاهی پیچ و مهره مدنظر خود را انتخاب کرد؛ اما برای تعداد زیادی از پروژه‌ها، پیچ‌هایی خاص و مخصوصی نیاز است که نمی‌توان به راحتی آن را از هر فروشگاهی پیدا کرد. مزیت مهم فروشگاه پیچ‌ ابزار را می‌توان تنوع محصولات، کیفیت ساخت و قیمت مناسب آن‌ها دانست. پیچ های فولادی و مهره‌های مخصوص را باید از فروشگاهی انتخاب کنید که به‌صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد و ضمن ارائه تمام مدل‌های تولید شده، گزینه‌های متنوعی نیز در جنس بدنه و ابعاد و اندازه آن‌ها ارائه می‌دهد.

سخن نهایی

در این مطلب با پیچ و مهره، تاریخچه آن، کاربردها و همچنین مزایای مختلفی که نسبت‌به سایر روش‌ها دارد، آشنا شدیم. این ابزار مفید و ساده، در عین سادگی توانسته است کاربردی‌بودن خود را در بخش‌های مختلفی ثابت کند و جایگزینی مناسب برای دیگر روش‌ها باشد.

از این ابزار مفید در خودروسازی، پتروشیمی، سدسازی، پل‌سازی، تونل‌سازی و صدها بخش مختلف دیگر استفاده می‌شود. مثلا در صنایع تولید خودرو، پیچ و مهره خودرویی یکی از تخصصی‌ترین گزینه‌ها برای این حوزه است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه پیچ ابزار، یعنی pichabzar.com مراجعه فرمایید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها