|

ایده های مدرن برای دکوراسیون فضای اداری (به روز ترین ایده های طراحی)

ایده های مدرن برای دکوراسیون فضای اداری (به روز ترین ایده های طراحی)

امروزه نوع طراحی فضای اداری و محیط کار، از عوامل مهم در بازدهی یک مجموعه اداری شناخته می‌شود. براساس تحقیقات متعدد و جدید، طراحی مدرن یا خاص یک فضا، با نوع کار آن محیط و عملکرد مثبت کارکنان آنجا ارتباط مستقیم دارد. طراحی‌های ساده مدرن یا میانه، که بین طراحی کلاسیک و طراحی مدرن هستند؛ مورد استقبال بیشتری قرار گرفته‌اند. در واقع طراحی محیط کار باید در عین سادگی و زیبایی، هزینه زیادی ایجاد نکند. از سویی از آنجا که اهمیت تعامل‌های انسانی به‌ویژه در محیط کار بیشتر از قبل آشکار شده است؛ شاهد روزافزون شدن فضاهای باز برای محیط کار هستیم. فضاهایی که موجب افزایش روحیه کارکنان می‌شوند. به همین دلیل امروزه فضاهای اداری که با جداسازی شیشه‌ ای و پارتیشن‌ بندی مدرن و خاص، محیط بهتری برای فعالیت های شغلی می‌سازند رو به گسترش هستند. افراد زمان زیادی را در محل کار می‌گذرانند؛ و این موضوع در ساختن یک دکوراسیون اداری زیبا و شکیل اهمیت ویژه‌ای دارد. تاثیر دکوراسیون اداری بر افزایش راندمان کاری برجسته است.

انواع سبک ها و ایده‌های طراحی خلاقانه یک محیط اداری

برخلاف تصور عموم، طراحی داخلی فقط به دو سبک مدرن و کلاسیک ختم نمی‌شود. خصوصا در سال‌های اخیر که بسیاری از طراحان با روش تلفیق طرح‌های مختلف قدیمی و جدید، نوآوری‌های متعددی ایجاد کرده‌ و فضاهای دلنشینی در محیط کاری و اداری ایجاد نموده‌اند. از معیارهای مهم برای انتخاب درست سبک فضای اداری، توجه به نوع کاربری آن محیط است. دیگر معیار مهم توجه به متراژ فضا است. برای ایده‌های مدرن در محیط کاری و دکوراسیون آن، طراح باید بداند چه متراژی برای کار دارد و چه نوع فضایی در اختیار دارد. مثلا فضای باز یا بسته، نورگیر یا کمی تاریک؟ و....

با دانستن این موارد، تصمیمات درست و کارآمدتری در نحوه نورپردازی، چیدمان اداری، محل قرارگیری وسایل اداری، نحوه نصب و طراحی پارتیشن اداری ، حتی قرار گرفتن محل میز اداری و تنظیم محل اتاق مدیر و سایر کارکنان می‌توان گرفت. از نکته‌هایی که باید مورد توجه باشد، کارایی وسایلی است که در چیدمان محیط استفاده می‌شوند. کارآیی همچنان مولفه‌ای مهم‌تر از زیباتر شدن صرف فضای کاری است. در ادامه چند متد مختلف برای طراحی داخلی فضای اداری را براساس کاربرد ایده‌های مدرن و تاثیرگذار بر فضا که بر بازدهی کارمندان هم تاثیر مثبت دارند، بررسی می‌کنیم.

ایده‌پردازی برای طراحی فضای اداری: از سبک قدیمی تا تلفیقی و مدرن

انواع سبک ها و ایده‌های طراحی خلاقانه یک محیط اداری

ایده‌های خاص با طراحی کلاسیک

این طراحی متدی قدیمی و با سابقه است؛ که همواره مورد توجه طراحان قرار دارد. در سال‌های اخیر با کمک خلاقیت‌ طراحی تلفیقی، از آمیختن این سبک با سبک‌های دیگر و کاربرد آن به‌صورت مدرن، خلق فضاهای خاص و چشم‌گیری را شاهد بوده‌ایم. طراحی کلاسیک برای یک محیط کاری، همراه با استفاده از تزئینات خاص، رنگ‌های تیره، مبلمان کلاسیک و امثال این موارد است؛ که به نوعی، بیشتر حس قدرت و تجمل‌گرایی کارفرما را نمایش می‌دهد. بنابراین هرقدر هم در آن ایده‌های جدید و مدرن گنجانیده شوند؛ بازهم بصورت مستقل نمی‌تواند بیانگر راحتی فضای کار باشد و بیشتر فضایی رسمی ایجاد می‌کند. اما در سال‌های اخیر استفاده از این سبک بصورت تلفیقی و در محیط مدرن، با واسطه تضاد‌های جالب و خاصی که ایجاد می‌کند، کاربرد زیادی پیدا کرده است. این سبک در فضای اداری بیشتر مناسب اتاق مدیریت است.

سبک مدرن برای دکوراسیون فضای اداری و محیط کار

این سبک در طراحی داخلی همه جا، از جمله محیط کار و فضای اداری، پرکاربردترین است. هم با سایر طرح‌ها قابل تلفیق است؛ و هم زیر شاخه‌های متعدد دارد. در انتخاب مبلمان سبک مدرن، مساله اصلی ایجاد فضایی دلبازتر است. بنابراین از رنگ‌های سفید و طوسی بیشتر استفاده می‌شود. تلاش بر این است که فضایی ساده‌تر ولی زیبا و راحت‌تر ایجاد شود. گاهی در این سبک، از گل و گیاه استفاده می‌شود. از سوی دیگر تلفیق این سبک با سبک کلاسیک در راستای هدف استفاده از به روز ترین ایده های طراحی، بسیار پرکاربرد بوده و طرفداران زیادی دارد. بیشترین کاربرد این سبک طراحی را در فضاهای اداری و فضاهایی مانند هتل‌ها شاهد هستیم.

ایده های طراحی محیط کار با سبک مینیمالیسم

همان‌طور که از معنی واژه مینیمال یعنی حداقل می‌شود فهمید؛ این شیوه طراحی بیشتر بر این موضوع تمرکز دارد که از تمرکز کارمندان در محیط کاسته نشود؛ فضای شلوغ در محیط اداری ایجاد نشود؛ از تجملات خاص دوری شود؛ و در عین سادگی و راحتی محیط، کل فضا و بخش‌هایی خاص از محیط، با هدف ایجاد حس راحتی بیشتر کارکنان دیزاین شوند. یکی از بهترین متدهای دکوراسیون داخلی اداری، شامل ایده‌های نو و خلاقانه، این شیوه است. مطابق تحقیقات و بررسی‌های مرتبط با فضا و جامعه، باور بر این است که فضاهای اداری با طراحی مینیمال، بیشترین تاثیر را در افزایش بازدهی کاری و خلاقیت کارمندان در هر محیط اداری دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها