|

فناوری مدرن Dolby Digital در تلویزیون های سونی چیست؟ قابلیت های این تکنولوژی

فناوری مدرن Dolby Digital در تلویزیون های سونی چیست؟ قابلیت های این تکنولوژی

زمانی که می‌خواهید به تماشای تلویزیون بپردازید، کدام فاکتورها برای شما اهمیت دارند؟ معمولاً برای تمامی افراد کیفیت تصویر و کیفیت صدا مهم‌ترین پارامترها هستند. فناوری مدرن Dolby Digital در تلویزیون های سونی باعث شده است که شما بتوانید با بهترین و بالاترین کیفیت صدا، برنامۀ مورد علاقۀ خود را تماشا کنید. اما این فناوری مدرن دقیقاً چیست؟ قابلیت‌های این تکنولوژی چیست؟ بروزترین تکنولوژی‌های صدا کدام‌ها هستند؟ در ادامۀ این مطلب قصد داریم در رابطه با این فناوری توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا متوجه اهمیت این تکنولوژی شوید. قیمت تلویزوین سونی در خانه سونی بسیار مناسب است.

 

 

 

فناوری مدرن Dolby Digital در تلویزیون های سونی چگونه سبب افزایش کیفیت صدا می گردد؟

سیستم پردازش صدا یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های دنیا است که هم اکنون فناوری‌ها و تکنولوژی‌های بسیاری برای ارتقای آن روی کار آمده‌اند. فناوری دالبی دیجیتال برروی بسیاری از وسایل دیجیتال اعم از گوشی تلفن همراه، دی وی دی، لپ تاپ و غیره وجود دارد اما مهم‌ترین وسیله‌ای که از این فناوری بهره برده است، تلویزیون است. در حال حاضر کمپانی سونی برای افزایش کیفیت و قدرت نمایشگرهای خود از این فناوری استفاده می‌کند.

معمولاً افراد دوست دارند صدای فیلم، سریال، بازی و غیره را با بهترین کیفیت از تلویزیون دریافت کنند. فناوری مدرن Dolby Digital در تلویزیون های سونی دقیقاً همین خواسته را برای افراد به ارمغان می‌آورد. این فناوری که توسط کمپانی آمریکایی برای اولین بار عرضه گشت بر پایه سیستم شنوایی انسان برنامه ریزی شده است. در واقع این سیستم تمرکز خود را بر این پایه گذاشته است تا صداهای اصلی را که توسط گوش انسان شنیده می‌شود تقویت و صداهای اضافی و نویزها را از بین ببرد. فناوری مدرن Dolby Digital  در تلویزیون های سونی برای این کار از کد نویسی صداها و بازخوانی آن‌ها استفاده می‌کند. قیمت تلویزیون سونی در مقایسه با امکانات فراوانی که به مخاطبان خود ارائه می‌دهد، بسیار مقرون به صرفه و منطقی است. کافی است مزایای تلویزیون‌های این کمپانی را با دیگر برندها مقایسه کنید تا متوجه سطوح بالای تولیدات کمپانی سونی شوید.

 

2

قابلیت های فناوری مدرن Dolby Digital در تلویزیون های سونی

دالبی دیجیتال با فشرده سازی فایل صدا و انتقال آن باعث کاهش حجم و افزایش کیفیت صداها می‌گردد. نکته قابل توجه در این موضوع این است که برای بهره‌مندی از این تکنولوژی لازم است تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از این فناوری را تهیه فرمایید. اما آن چه بیشتر اهمیت دارد پشتیبانی کردن تلویزیون شما از فناوری Dolby Digital است. در حال حاضر کمپانی سونی تلویزیون‌های خود را با این فناوری تولید و عرضه می‌کند تا با در نظر گرفتن کیفیت بالای صدا باز هم پیشتاز میدان رقابت با برندهای مختلف باشد. این فناوری دارای چند قابلت مهم است که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

ایجاد و بخش صدای چند کاناله

اگر تلویزیونی از این فناوری پشتیبانی کند، شما می‌توانید با استفاده از پنج باند یا همان پنج خروجی صدا از تماشای برنامه مورد علاقه خود لذت ببرید. معمولاً باندهای در چندین سمت محیط قرار داده می‌شوند تا شما به بهترین شکل از صدا لذت ببرید.

ایجاد صدایی فراگیر

اگرچه هدف اصلی این فناوری حذف نویز و افزایش کیفیت صدا است اما با به کارگیری این فناوری در تلویزیون‌های سونی شما به یک هدف ثانویه نیز دست می‌یابید. در واقع فناوری دالبی دیجیتال باعث می‌شود تا شما تجربه‌ای متفاوت را در هنگام تماشای تلویزیون تجربه کنید؛ زیرا با به کارگیری دالبی دیجیتال صداها با بهترین کیفیت و نزدیک‌ترین حالت خود به واقعیت پخش می‌شوند. همچنین این فناوری با برجسته سازی جلوه‌های صوتی در مواقع لزوم تجربه‌ای متفاوت را برای شما رقم خواهد زد.

فشرده سازی و افزایش کیفیت صدا

فناوری مدرن Dolby Digital در تلویزیون های سونی با کاهش حجم فایل‌های صوتی، به گونه‌ای باعث افزایش کیفیت صدا می‌شود. در واقع می‌توان گفت این موضوع تفاوت اساسی دالبی دیجیتال با سیستم‌های صوتی آنالوگ است. سیستم دالبی با کد گذاری اصوات مختلف و بازخوانی آن‌ها به شکل قابل توجهی به افزایش کیفیت صدا کمک می‌کند. در حقیقت این فناوری به گونه‌ای برنامه ریزی شده است تا تنها اصواتی که ارزش شنیده شدن توسط گوش انسان را دارند، کد نویسی کند و از این طریق است که نویزهای موجود به راحتی حذف می‌گردد و کیفیت صدا افزایش می‌یابد.

پیشرفت های اخیر Dolby Digital

شاید بتوان  Plus Dolby Digital و Dolby Atmos را نمونۀ تکمیل شدۀ این فناوری دانست. در واقع با به کارگیری این دو تکنولوژی در سیستم‌های صوتی کیفیت صدا به شکل قابل توجهی افزایش یافته که مخاطبان از این موضوع به شکل قابل توجهی راضی هستند. در ادامه به بررسی این دو فناوری خواهیم پرداخت

تفاوت Dolby Digital Plus و Dolby Digital

همان طور که گفته شد این فناوری فرمت توسعه یافته Dolby Digital است که از بسیاری از جنبه‌ها به آن شباهت دارد. آن چه این فناوری را از نسخۀ قبلی خود متمایز می‌کند پشتیبانی از سیستم 7.1 کاناله است. همچنین Dolby Digital Plus با نرخ بالاتری به کد گذاری صداها می‌پردازند که همین موضوع در افزایش کیفیت صدای شنیده شده از تلویزیون بسیار تأثیرگذار است.

مزایای این فناوری را می‌توانیم این گونه بیان کنیم:

  •  استفاده از کابل HDMI که میتواند به طور همزمان صدا و تصویر را انتقال دهد.

  • صدای چند کاناله که دارای خروجی‌های مجزا است.

  • افزایش نرخ بیت که به معنای افزایش کد گذاری و رمز گشایی اصوات است.

کلام پایانی

فناوری مدرن Dolby Digital در تلویزیون های سونی باعث می‌شود تا افراد در هنگام تماشای تلویزیون یا بازی کردن لذت دو چندانی را تجربه کنند. اگر شما قصد دارید ابتدا این ویژگی را بررسی کنید و سپس خرید خود را انجام دهید، کافی است به یک نمایندگی سونی در تهران یا شهر محل زندگی خود مراجعه کرده و این ویژگی را از نزدیک مورد بررسی قرار دهید. اگر بخواهیم این ویژگی را در قالب یک جمله تعریف کنیم باید بگوییم این فناوری با کاهش حجم صدا و کد گذاری صداها باعث افزایش کیفیت صدای خروجی می‌گردد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها