|

استرس و افسردگی دوران تحصیل

روانشناسان اعلام کرده‌اند که متأسفانه تعداد قابل توجهی از دانش آموزان در ایام کنکور و در حین تحصیل دچار افسردگی می‌شوند که در صورت عدم درمان عواقب شدیدی در پی خواهد داشت. قابل توجه است که والدین و اطرافیان دانش آموزان در طول آموزش و تحصیل آن‌ها اطلاعاتی درباره افسردگی و علائم آن کسب کنند تا این ناهنجاری را به موقع تشخیص دهند و درمان را آغاز کنند.

استرس و افسردگی دوران تحصیل

یکی از مهم‌ترین اموری که جهت پیشگیری از افسردگی می‌توان انجام داد، کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی آنلاین است. 

 

افزایش استرس در بین دانش آموزان

آمارهای اخیر حاکی از افزایش قابل توجه استرس، ترس و افسردگی در میان نوجوانان و جوانان است. نوجوانان و جوانان این گروه سنی معمولاً تحت آموزش هستند و یکی از عوامل اولیه استرس آن‌ها محیط آموزشی است.

استرس و افسردگی در دوران تحصیل در دانش آموزان به ویژه آن‌هایی که برای کنکور آماده می‌شوند بیشتر است. در برخی موارد به جایی می‌رسد که دانش آموز اعتراف می‌کند «به دلیل استرس نمی‌توانم درس بخوانم» که این معزل نگران کننده است. در حالی که استرس و تا حدودی افسردگی در طول تحصیل برای اکثر دانش آموزان رایج است، راه‌هایی برای غلبه بر استرس با رعایت یک سری نکات و کمک گرفتن از افراد و مشاوره تحصیلی مجرب وجود دارد.

علائم افسردگی در دوران تحصیل

بسیاری از والدین پیش از مشاوره گرفتن از مشاوره تحصیلی آنلاین علائم افسردگی را تشخیص نمی‌دهند و این امر منجر به سردرگمی آن‌ها می‌شود. وقتی روانشناسان به آن‌ها اطلاع می‌دهند که فرزندشان علائم افسردگی دارد، نگرانی آن‌ها بیشتر می‌شود.

 آگاهی برای مقابله و کاهش افسردگی در کودکان بسیار مهم است. شناخت علائم افسردگی در طول تحصیل ضروری است، این علائم عبارتند از:

عدم علاقه به مطالعه

این علائم اغلب در دانش آموزان سال آخر و نزدیک شدن به امتحانات ورودی دانشگاه مشاهده می‌شود. با نزدیک شدن به تاریخ امتحان، انگیزه آن‌ها برای مطالعه کاهش می‌یابد و منجر به احساس دلسردی، کسالت و خستگی می‌شود.

بی حوصلگی و انزوای اجتماعی

با داشتن این مشکل، دانش آموز بی حوصلگی و تمایل به تنهایی دارد. انزوای اجتماعی یکی از علائم اصلی افسردگی در دوران تحصیل است.

افزایش زمان خواب

الگوهای خواب کودک خود را کنترل کنید. یک فرد افسرده تمایل دارد بیشتر بخوابد، حتی اگر خواب کافی در شب داشته باشد.

اختلال در تغذیه

افسردگی بسته به تأثیر آن بر هورمون‌های بدن، می‌تواند به صورت بی اشتهایی یا پرخوری ظاهر شود.

تحریک پذیری و حساسیت

فرد افسرده به شدت تحریک پذیر و حساس می‌شود. حتی انتقادهای جزئی یا بحث‌های بی‌اهمیت در خانواده می‌تواند باعث واکنش‌های شدید از جمله گریه زودهنگام شود.

بی قراری و افکار خودکشی

افسردگی طولانی مدت در طول تحصیل ممکن است فرد را به فکر خودکشی به عنوان وسیله ای برای فرار از موقعیت سوق دهد. والدین و اطرافیان دانش آموز باید بسیار هوشیار باشند و قبل از اینکه دیر شود از یک مشاور مجرب در زمینه مشاوره کودک و نوجوان کمک بگیرند.»

علل افسردگی در دوران تحصیل

آیا می دانید چرا برخی از دانش آموزان به خصوص در زمان کنکور افسرده می‌شوند؟ این وضعیت دلایل مختلفی دارد، از جمله:

 

شرایط زندگی و خانواده

در ایام امتحانات ورودی، مشارکت اعضای خانواده به ویژه والدین در تعیین آینده دانش آموز می‌تواند بر وضعیت روحی و روانی آن‌ها تأثیر بسزایی بگذارد. مدیریت شرایط خانه و ایجاد یک فضای آرام بسیار مهم است. هر گونه فشار نامناسب افسردگی را تشدید می‌کند.

مقایسه فرزندان با دوستان و اقوام اشتباه بزرگی است که می‌تواند آسیب روحی پایداری را به دانش آموز وارد کند. ترس از نادیده گرفتن دستاوردهای دیگران یکی از دلایل اصلی افسردگی در طول تحصیل است.

توجه به این نکته ضروری است که مشاوره تحصیلی مناسب می‌تواند استرس مربوط به تحصیلات آینده را کاهش دهد. متخصصین مجرب و مشاوره تحصیلی می توانند در این زمینه به فرزندان شما کمک کنند.

اختلالات هورمونی

درک تأثیر هورمون‌ها بر شرایط روحی ضروری است. افسردگی باعث تغییرات هورمونی می‌شود و این تغییرات به نوبه خود باعث تشدید افسردگی می‌شود. نوسانات هورمونی ممکن است در نتیجه افسردگی شروع شود و این ناهنجاری را تشدید کند.

بیماری‌های جسمی

​​اگر دانش آموزی درست قبل از کنکور افسرده شود، ممکن است به سرعت امید خود را از دست بدهد و این اختلال را مانعی برای رسیدن به اهداف خود بداند. در چنین شرایطی والدین باید از فرزند خود در مدیریت این اختلال حمایت کنند و بدون از دست دادن انگیزه به تحصیل ادامه دهند.

عوامل ژنتیکی

والدینی که دارای سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی هستند، بیشتر احتمال دارد که این اختلال را در فرزند خود مشاهده کنند. چنین افرادی ممکن است استعداد ژنتیکی داشته باشند که بدن آن‌ها را مستعد ابتلا به این اختلال می‌کند.

 

 

 

پیشگیری از افسردگی در دوران تحصیل

توصیه می‌کنم همیشه به این جمله توجه کنید که پیشگیری بهتر از درمان است. در حوزه افسردگی در کنکور باید دو عامل پیشگیرانه را در نظر گرفت:

1) شناخت ماهیت مشکل و مقابله با آن 

2) برنامه ریزی برای روزهای پر چالش.

وقتی فردی با یک موقعیت چالش‌برانگیز مواجه می‌شود و آن را خارج از کنترل خود می‌داند یا معتقد است توانایی او برای مقابله محدود است، به تدریج ناامید و بی‌انگیزه می‌شود. در نهایت در یک چرخه معیوب گرفتار می‌شوند.

 

درمان افسردگی در دوران تحصیل

بسیار مهم است که از گفتن به یک فرد افسرده برای استراحت و درمان اجتناب کنید زیرا ممکن است با مقاومت روبرو شود. پیشنهاد ما این است که والدین یا یکی از نزدیکان فرد با یک مشاور حرفه ای صحبت کنند و یک دید کلی از شرایط ارائه دهند. مشاوران و روانشناسان تحصیلی زیادی هستند که آماده کمک به شما در زمینه افسردگی هستند.

کلام پایانی

بدترین کاری که اطرافیان یک فرد افسرده انجام می‌دهند، این است که به آن‌ها بگویند افسرده هستند و نیاز به استراحت دارند. در چنین مواردی، اکثر افراد افسرده نمی‌خواهند مشکل خود را تصدیق کنند، بنابراین مقاومت می‌کنند.

پیشنهاد ما این است که در ابتدا والدین یا افراد نزدیک به آن‌ها با یک مشاوره تحصیلی آنلاین و یا حضوری صحبت کرده و وضعیت را به آن‌ها گزارش دهند. در صورتی که دانش آموز آن‌ها به افسردگی دچار شده است باید جهت درمان آن‌ها اقدام کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها