|

انواع خوراک مجلسی ایرانی

وقتی صحبت از آشپزی برای برگذاری مهمانی‌های آخر هفته و دورهمی‌ها می‌شود، اولین گزینه ای که برای سؤال مهم ناهار چی درست کنم؟

انواع خوراک مجلسی

وقتی صحبت از آشپزی برای برگذاری مهمانی‌های آخر هفته و دورهمی‌ها می‌شود، اولین گزینه ای که برای سؤال مهم  ناهار چی درست کنم؟ به ذهن همه می رسد، یکی از انواع خورش های ایرانی است. جدا از خورش های رایج خورش قیمه و فسنجان که در همه مهمانی ها سرو می شود، لیست غذاهای مجلسی ایرانی بسیار بلند است؛ شامل انواع کباب‌های ایرانی، انواع ته‌چین‌ها و پیش‌غذاهای خوشمزه که معمولاً خیلی مورد توجه قرار نمی گیرند. در این مقاله ما تلاش کردیم چند خوراک مجلسی ایرانی خوشمزه را به شما معرفی کنیم، برای مشاهده کامل دستورپخت ها به سایت رضیم مراجعه کنید.

طرز تهیه خوراک ماهیچه

photo_2023-01-17_19-14-47

مواد لازم برای ۴ نفر

ماهیچه گوسفندی    ۴ عدد

پیاز    ۵ عدد

سیر    ۱ بوته + ۳ حبه

چوب دارچین    ۲ عدد

هویج    ۲ عدد

زعفران دم کرده    ½ فنجان

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه    به مقدار کافی

مواد لازم برای سس

پوره گوجه فرنگی    ۳ عدد

سیر    ۱ حبه

پیاز    ۱ عدد

آب لیمو ترش تازه    به مقدار کافی

فلفل سیاه، نمک و پودر پاپریکا    به مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه خوراک ماهیچه مجلسی ، ابتدا پیازها را شسته و پوست آن ها را جدا می کنیم و سپس به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. در ادامه هویج ها را نیز شسته و پوست کرده و با یک پاقوی تیز به صورت حلقه ای خرد می کنیم.

مرحله دوم

در مرحله دوم پوست ۳ حبه سیر را جدا می کنیم و خوب می شوریم و بعد سیرها را به صورت ورقه ای روی تخته خرد می کنیم. برای پخت ماهیچه اول پیاز خلالی را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و ماهیچه ها را روی پیازهای خلالی می چینیم و سپس هویج و سیر خرد شده را نیز روی ماهیچه ها می ریزیم.

مرحله سوم

در قدم بعدی بوته سیر را به همراه چوب دارچین، فلفل سیاه و زردچوبه به ماهیچه اضافه کنید. اکنون باید به اندازه ای که تنها سطح ماهیچه ها زیر آب قرار بگیرد به قابلمه آب اضافه کنیم. حال درب قابلمه را می بندیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

برای ادامه مطلب به سایت رضیم مراجعه کنید. 

طرز تهیه کوفته ریزه با گوشت چرخ کرده

photo_2023-01-17_19-14-50

مواد لازم برای درست کردن خوراک کوفته ریزه (کوفته قلقلی) :

گوشت چرخ کرده    ۵۰۰ گرم

تخم مرغ    ۱ عدد

پیاز    ۲ عدد متوسط

آرد نخودچی    به مقدار لازم

روغن مایع     به مقدار لازم

گوجه فرنگی    ۱ عدد

رب گوجه فرنگی    ۲ قاشق غذا خوری

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه    به میزان لازم

•    ابتدا پیاز‌ها را پوست بگیرید و به خوبی بشویید. سپس یکی از پیاز ها را با رنده ریز رنده کنید و بعد آب پیاز را گرفته و دور بریزید و پیاز آبگیری شده را در یک کاسه بزرگ و گود بریزید.

•     سپس گوشت چرخ کرده را به ظرف پیازها اضافه کنید و خوب آن ها را با ورز دادن مخلوط کنید.

•    تخم مرغ‌ها را در یک کاسه جداگانه شکسته و با چنگال خوب هم بزنید تا سفیده و زرده آن  را به خوبی قاطی شوند و حالت لختگی نداشته باشند. سپس آن ها را به کاسه گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مجدد ورز دهید.

•    به مقدار لازم ادویه شامل نمک، زردچوبه و فلفل را بر روی مواد بریزید و سپس ۱ قاشق غذا خوری آرد نخودچی  کم کم همزمان با ورز دادن مخلوط گوشت چرخ کرده به آن اضافه کنید. اگر احساس کردید هنوز مایه کوفته شل و بی قوام است می توانید مجدد یک قاشق دیگر آرد نخودچی را کم کم اضافه کنید. دقت داشته باشید اگر زیادی آرد نخودچی اضافه کنید و بیش از حد مایه کوفته ریزه سفت شود، هنگام سرخ کردن کوفته های شما خشک می شود و موقع خوردن لطافت لازم را ندارد. ولی چنانچه مایه کوفته ریزه شما سفت شد نگران نباشید، کافی است مقداری آب ولرم به آن اضافه کنید. بنابراین بهتر است مراقب باشید و حد وسط  میزان مواد افزودنی را رعایت کنید و تا مایه کوفته ریزه شما قوام مناسب داشته باشد و نه زیاد سفت باشد و نه شل باشد.

ادامه طرز تهیه را در سایت رضیم ببینید.

طرز تهیه مرغ شکم پر

photo_2023-01-17_19-14-53

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر

پیاز درشت    ۲ عدد

سیر    ۱ حبه

آلوی خورشتی    ۸ عدد

کشمش پلویی    ½ پیمانه

گردو    ½ پیمانه

رب انار    ۲ قاشق غذاخوری

مرغ کامل    ۱ عدد

سیب زمینی    ۲ عدد

هویج    ۲ عدد

کره    ۷۰ گرم

ادویه کاری، زنجفیل و پودر پاپریکا    به مقدار کافی

زردچوبه، فلفل سیاه و نمک    به مقدار کافی

مواد لازم مرینیت مرغ

زعفران دم کرده    ۵ قاشق غذاخوری

پیاز درشت    ۲ عدد

آبلیمو    ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه    به مقدار کافی

مواد لازم برای سس

آب    ۱ لیوان

رب گوجه فرنگی    ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و ادویه کاری    به مقدار کافی

پودر سیر و پودر پاپریکا    به مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه مرغ شکم پر مجلسی، ابتدا باید برای مرینیت کردن و طعم دار کردن مرغ کامل، آن را درون یک کاسه سایز مناسب قرار دهیم، و سپس پیاز های شسته و پوست کنده شده را به صورت خلالی روی مرغ خرد کرده و بریزیم. در مرحله بعدی مقداری آبلیمو را روی مرغ می ریزیم.

مرحله دوم

در این مرحله زعفران دم کرده غلیظ را به همراه ادویه های نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مرغ ها اضافه کرده و سپس مرغ را به مدت ۵ دقیقه خوب ماساژ می دهیم تا گوشت مرغ به ادویه ها آغشته شده و خوب طعم دار شود. در ادامه شکم مرغ را باز کرده و مقداری از پیاز را درون شکم مرغ می ریزیم.

مرحله سوم

سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم یا درب ظرف را می بندیم و اجازه می دهیم تا مرغ به مدت ۲۴ ساعت درون یخچال استراحت کند تا کاملا مواد به خورد مرغ رفته و مزه دار شود. بعد از گذشت 24 ساعت در ادامه مراحل کار ، برای درست کردن سس مرغ ابتدا پیاز را شسته و پوست پیاز را جدا می کنیم.

ادامه دستور پخت در سایت رضیم

         

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها