|
نویسنده: فاطمه شفیعی

معاون سیاسی استانداری اصفهان:

فرآیند انتخابات در جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی و قانون انتخابات انجام می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: فرایند انتخابات در جمهوری اسلامی فرایندی است که هم در قانون اساسی، هم در قانون‌های عادی و قانون انتخابات کاملاً پیش‌بینی شده است که چگونه باید انجام شود.

فرآیند انتخابات در جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی و قانون انتخابات انجام می‌شود

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی استانداری اصفهان و رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان، بیست و سوم بهمن‌ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، گفت: فرایند انتخابات در جمهوری اسلامی فرایندی است که هم در قانون اساسی، هم در قانون‌های عادی و قانون انتخابات کاملاً پیش‌بینی شده است که چگونه باید انجام شود.

 

جانثاری افزود: نقطه شروع هر انتخابات، تعیین روز انتخابات است، این روز توسط شورای نگهبان و وزارت کشور توافق شده البته انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در این مورد مستثنی است.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان اظهار کرد:  تاکنون فرایند اجرای انتخابات در کشور و استان براساس تقویم انتخابات مطابق با مُر قانون اجرا شده است و این روند تا پایان انتخابات نیز ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: برخی اصلاحات قانون انتخابات در این دوره جدید بود که از جمله آن می‌توانیم به مرحله پیش ثبت‌نام، استفاده از امکانات دولتی به عدالت و تساوی برای کاندیدهای انتخابات و پیش‌بینی ساختار هیأت بررسی تبلیغات و هیأت اجرایی مرکزی انتخابات اشاره کنیم.

معاون سیاسی استاندار اصفهان گفت: هیچ‌گونه حفره قانونی و اجرایی برای برگزاری انتخابات نداریم و براساس تقویم انتخابات و مُر قانون تمامی فرایندها پیش رفته است.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان، ضمن اشاره به ساختار برگزاری انتخابات، عنوان کرد: این ساختار بسیار منسجم است؛ در این راستا اجرای انتخابات توسط وزارت کشور دنبال می‌شود.

جان‌نثاری با اشاره به اینکه در استان اصفهان ۶۲ هیأت اجرایی پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: ۲۸ هیأت در مرکزی فرمانداری‌ها، ۲۸ هیأت در بخشداری‌های مستقل و ۶ هیأت برای اقلیت‌های دینی استان پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سه هزار و ۱۶۱ شعبه اخذ رأی در استان پیش‌بینی شده است که فرایند انتخابات را در سراسر استان انجام می‌دهند.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان در خصوص ترکیب شعب اخذ رأی استان، بیان کرد: دو هزار و ۴۸۶ شعبه اخذ رأی شهری و ۶۷۵ شعبه روستایی همچنین دو هزار و ۷۶۸ شعبه به صورت ثابت و ۳۹۳ شعبه به صورت سیار در استان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در مرکز استان یک هیأت مرکزی نظارت استان داریم و در شهرستان‌ها نیز هیأت نظارت شهرستان و در بخش‌ها نیز نمایندگانی از هیأت‌های نظارت شهرستان در بخش‌های مستقل حضور دارند.

معاون سیاسی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اگر مبنا را پیش ثبت‌نام قرار دهیم با افزایش و رشد استقبال از انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته مواجه بودیم.

 

جانثاری افزد: تا به امروز، صلاحیت ۷۴۳ کاندید در استان تأیید شده است و ممکن است تعداد اندکی به این افراد افزوده شود.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: در حوزه مجلس خبرگان رهبری نیز فرایندها طی شده است و از ۳۷ نفری که برای این انتخابات ثبت‌نام کردند ۱۳ نفر مورد تأیید صلاحیت قرار گرفتند البته دو نفر به سایر استان‌ها انتقال یافتند و ۱۱ نامزد برای رقابت در استان اصفهان حضور دارند.

مهدی سلیمانی، دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان، نیز در این نشست خبری گفت: در قانون جدید انتخابات با نوآوری‌هایی مواجه هستیم که در دوره‌های گذشته نمونه مشابهی ندارد.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان بیان کرد: از ۱۶ مردادماه سال‌جاری وارد فرایند پیش ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شدیم که ۱۸۷ درصد نسبت به مرحله ثبت‌نام دوره گذشته مجلس شورای اسلامی رشد داشته است.

سلیمانی افزود: در استان اصفهان سه هزار و ۵۷۱ نفر در مرحله پیش ثبت‌نام، در موعد قانونی ثبت‌نام خود را انجام دادند و پس از این مرحله، ثبت‌نام نهایی داوطلبان، بررسی صلاحیت‌ها و سایر موارد در استان اصفهان طبق تقویم انتخابات پیش رفت و در تمامی مراحل وضعیت شفاف و روشنی داریم.

وی گفت: مجموعاً ۷ نفر در مرحله هیأت نظارت استان تأیید شدند اما توسط شورای نگهبان عدم تأیید یا عدم احراز صلاحیت آنها اعلام شد، اعتراض این افراد نیز در دست بررسی است و در موعد مقرر اعلام خواهد شد.

سلیمانی متذکر شد: کمیته هماهنگی و آمادگی تشکیل ستاد انتخابات از ۱۹ فروردین ماه در استان اصفهان تشکیل شد و بر اساس قانون پس از ابلاغ تشکیل ستاد انتخابات در ۲۰ اردیبهشت ماه، ستاد انتخابات استان به صورت رسمی تشکیل یافت و تاکنون ۳۵ جلسه ستاد انتخابات به صورت هفتگی در روزهای یکشنبه هر هفته برگزار شده است و براساس تفویض استاندار اصفهان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان بعنوان رئیس ستاد انتخابات استان تعیین شد.

وی ضمن اشاره به ۷ کمیته ذیل ستاد انتخابات استان، ادامه داد: این کمیته‌ها شامل کمیته مالی و پشتیبانی، کمیته حراست و استعلامات، کمیته اطلاع‌رسانی، کمیته حقوقی، کمیته فناوری اطلاعات، کمیته آموزش و ستاد امنیت هستند.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان اظهار کرد: در شهرستان‌ها متناظر با ستاد انتخابات، کارگروهی به نام اجرای انتخابات تشکیل شده است و عناوین کمیته‌های شهرستانی همانند استان تشکیل و دو کمیته اجرایی و مشارکت همگانی نیز در شهرستان‌ها تشکیل شده‌ است.

سلیمانی ضمن اشاره به اینکه ۱۶ حوزه انتخابیه در استان اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکهزار و ۷۶۸ نفر در استان اصفهان در مرحله ثبت‌نام نهایی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و تقریباً نسبت به ثبت‌نام انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی با رشد ۴۲ درصدی مواجه بودیم.

وی در خصوص انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز، گفت: ۳۷ نفر در استان اصفهان جهت شرکت در این رقابت ثبت‌نام کردند و صلاحیت آنان توسط فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، نهایتاً ۱۳ نفر از داوطلبان تأیید صلاحیت شدند، البته ۲ نفر به سایر استان‌ها نقل مکان کردند و اکنون ۱۱ نفر بعنوان نامزد انتخابات خبرگان رهبری در استان اصفهان به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان عنوان کرد: تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری از روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه آغاز و تا ۹ اسفندماه ادامه خواهد داشت، لازم به ذکر است ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه انجام خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها