|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| پنجم اردیبهشت

ضبط عکس‌های یک عکاس قبل از انقلاب توسط وزارت اطلاعات/ ماجرای کشتن یک نفر توسط فرزند فلاحیان چه بود؟

هاشمی رفسنجانی روز پنجم اردیبهشت سال ۱۳۸۰ در مورد دیدار با یک عکاس قبل از انقلاب، مدیرعامل هواپیمایی آسمان، رئیس مجلس یمن، عربستان و فلسطین نوشته‌است. همچنین هاشمی جزییاتی از گفت‌و‌گوی تلفنی با فلاحیان را روایت کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

ضبط عکس‌های یک عکاس قبل از انقلاب توسط وزارت اطلاعات/ ماجرای کشتن یک نفر توسط فرزند فلاحیان چه بود؟

آقاى [علی] عابدزاده، مدیرعامل شرکت [هواپیمایی] آسمان آمد. گزارش نظر دیوان عالى کشور در مورد پرونده سقوط هواپیما[ی اصفهان -تهران] را داد که به نفع او نیست و گفت، آقاى [احمدرضا] کاظمى، [مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی]، در هما خوب کار نکرده و آقاى [رحمان] دادمان، [وزیر راه و ترابری]، بهتر از آقاى [محمود] حجتى در وزارت کار مى‌کند و از من به خاطر حمایت‌هایم از او، تشکر کرد.

آقاى [مرتضی] رستمى، عکاس وزارت ارشاد قبل از انقلاب [=فرهنگ و هنر] آمد و گفت، عکس‌هاى باارزشى داشته که [وزارت] اطلاعات، آنها را برده است؛ درخواست برگرداندن آنها را داد.

[آقاى شیخ عبدالله‌بن‌حسین‌ الاحمد]، رئیس مجلس یمن و همراهان آمدند. یکى از مُفتیان هم همراه بود. از حمایت ایران از فلسطینى‌ها قدردانى‌ کرد. از کم‌کارى اعراب در حمایت از مردم فلسطین انتقاد کردم.

عصر [آقای شیخ محمدبن‌ابراهیم بن‌جبیر]، رئیس مجلس [مشورتی] عربستان آمد. دربارۀ فلسطین و انتفاضه و نفت و همکارى مسلمانان در این مسائل مذاکره کردیم و گفتیم، همکارى در اوپک بین عربستان و ایران، آثار مهمى داشت و مى‌تواند در فلسطین تکرار شود. گفت، آمریکا دنبال تصویب قانونى است که به موجب آن، شرکت‌هاى آمریکایى، اعضای اوپک را براى خسارت‌هایشان، تحت پیگرد قرار دهند. گفتم، اگر بناى پیگیرى باشد، کشورهاى نفت‌خیز مى‌توانند بیشتر از آنها ادعاى خسارت نمایند.

آقاى سلیم زعنون، رئیس مجلس حکومت خودگردان فلسطین آمد. گفت، آقاى [بیل] کلینتون، [رئیس‌جمهور سابق آمریکا]، در آخرین جلسه کمپ دیوید [دوم]، بعد از آنکه [یاسر] عرفات، [رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)]، پیشنهادهای یک‌طرفه او را رد کرده، به عرفات گفته که در دولت آینده آمریکا، فشارهاى زیادى بر فلسطینی‌‌ها وارد مى‌شود؛ شبیه آنچه که امروز [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسرائیل] انجام مى‌دهد. روند شروع مذاکرات صلح و سیاست اعراب، بعد از جمال عبدالناصر، [رئیس‌جمهور وقت مصر] را گفت و مشکلاتى که حماس و جهاد، در راه اجراى سیاست‌هاى عرفات ایجاد مى‌کنند و قبول کرد که از اجراى قرارهاى صلح مأیوس‌اند.

گفتم اگر چنین است، خوب است با اجماع، سیاست مشترکی اتخاذ کنند. پیشنهاد خواهرخواندگی قدس و تهران و تأسیس صندوق اسلامى کمک براى فلسطین را داد. گفت، دول عرب فقط 40 میلیون دلار کمک کرده‌اند. نمونه‌هایى از اشعارى که خودش سروده را هدیه کرد؛ شاعر نیرومندى است. پیشنهاد نمود که تهران براى همکارى سوریه و [حکومت] خودگردان کمک کند و گفت، پیروزى حزب‌الله لبنان با کمک ایران مقدور شد. کنفرانس حمایت از انتفاضه، ختم و بیانیه پایانى منتشر شد. مجموعاً خوب برگزار شده است.

هیئت امناى دانشگاه آزاد اسلامى، در دفترم جلسه داشت؛ با چندین مصوبه. خبر کشته‌شدن یک نفر توسط [محسن فلاحیان]، فرزند آقاى [علی] فلاحیان، [وزیر اسبق اطلاعات]، در روزنامه‌هاى امروز منتشر شد و فلاحیان بیانیه‌اى داد که گروهى به فرزندش تهاجم کرده‌اند و او دفاع کرده است. شب از آقاى فلاحیان، تلفنى سؤال کردم گفت، نیروى انتظامى و دادگاه پى برده‌اند که حمله‌کنندگان از اشرار بوده‌اند و فرزندش محسن دفاع کرده، اما خبرها به‌صورت شیطنت‌آمیز پخش شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها