|

سرنگونی بمب‌افکن راهبردی روسیه

ارتش اوکراین می‌گوید یک بمب‌افکن راهبردی دوربرد روسیه را که موشک‌های کروز به سمت اوکراین شلیک می‌کرد، سرنگون کرده است. وزارت دفاع روسیه هم تأیید کرده که یک بمب‌افکن «تی‌یو ۲۲ ام۳» هنگام بازگشت از مأموریت در جنوب روسیه سقوط کرده است.

سرنگونی بمب‌افکن راهبردی روسیه

ارتش اوکراین می‌گوید یک بمب‌افکن راهبردی دوربرد روسیه را که موشک‌های کروز به سمت اوکراین شلیک می‌کرد، سرنگون کرده است. وزارت دفاع روسیه هم تأیید کرده که یک بمب‌افکن «تی‌یو ۲۲ ام۳» هنگام بازگشت از مأموریت در جنوب روسیه سقوط کرده است. ولادیمیر ولادیمیرف، فرماندار استاوروپول در روسیه، تصاویری از هواپیمای سرنگون‌شده منتشر کرده است. او گفت از چهار سرنشین این هواپیما دو نفر نجات یافتند و یک نفر بر اثر شدت جراحات جان باخت. او افزود جست‌وجو برای یافتن نفر چهارم ادامه دارد. از سوی دیگر چند شهر بزرگ و کوچک اوکراین در منطقه دنیپرو تحت حملات موشکی روسیه بوده‌اند. مقامات محلی می‌گویند دست‌کم هشت نفر از‌جمله دو کودک در این حملات کشته شدند. به گفته او پزشکان موفق به نجات جان کودک دیگری شده‌اند که به اشتباه جزء کشته‌شدگان اعلام شده بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که چندین خانه در سینلنیکوفه در شرق استان دنیپرو نیز بر اثر اصابت موشک تخریب شدند. در یک حمله دیگر به مرکز دنیپرو، ایستگاه مرکزی قطار و یک ساختمان پنج‌طبقه نیز بر اثر حمله موشکی روسیه آسیب دیدند که منجر به کشته‌شدن دو نفر و مجروح‌‌شدن ۱۹ نفر شد. وزارت کشور اوکراین اعلام کرد نیروهای امدادی در حال جست‌وجو میان آوار ساختمان هستند و از افزایش احتمالی قربانیان خبر داده‌اند. برخی گزارش‌ها از حمله به یک زایشگاه نیز خبر می‌دهند. چند روز پیش شهر چرنیهیف در شمال اوکراین یکی از مرگبارترین حملات موشکی روسیه در چند ماه اخیر را تجربه کرد که در آن ۱۸ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. به گفته یک مقام محلی، سه موشک کروز «اسکندر» ساختمان‌های مسکونی در نزدیکی مرکز شهر را هدف قرار دادند. اوکراین ماه‌هاست درباره کمبود تسلیحات ضد موشک و ضد پهپاد خود هشدار داده و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از «نیاز مبرم و فوری» کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین صحبت کرده بود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در واکنش به این حملات موشکی گفت: «این حملات یادآوری می‌کند که هر شهر نیاز به سیستم پدافند هوایی مناسب دارد». چندین ماه است که یک بسته کمکی ارتش آمریکا به ارزش تقریبی ۶۱ میلیارد دلار توسط نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره مسدود شده است. این در حالی است که مایک جانسون، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان می‌گوید مصمم است که این موضوع را به رأی بگذارد. فرمانده نیروی هوایی اوکراین می‌گوید روسیه شش موشک کروز شلیک کرده که دو فروند از آنها برای اولین بار رهگیری و سرنگون شده‌اند.

در همین حال، نیروهای روسیه برای دورکردن پیاده‌نظام اوکراین از خطوط مقدم جبهه، به سمت سنگرهای آنها نارنجک‌های گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند؛ اقدامی که سربازانی را که عمدتا به ماسک نیز مجهز نیستند، با وضعیت مرگباری روبه‌رو می‌کند. یکی از نیروهای اوکراینی در‌این‌باره به رویترز می‌گوید: «چیزی مانند اسپری فلفل است و چشمان شما را اشک می‌اندازد. کشنده نیست، اما شما را آزار می‌دهد و از پا در‌می‌آورد. انجام وظایف پس از استنشاق این گاز بسیار دشوار است». ارتش اوکراین می‌گوید روسیه استفاده «غیرقانونی» از ابزارهای کنترل شورش در جبهه‌ها را برای پاکسازی سنگرها افزایش داده؛ این در حالی است که کنوانسیون بین‌المللی سلاح‌های شیمیایی که روسیه و اوکراین آن را امضا کرده‌اند، استفاده از عوامل کنترل شورش مانند گاز اشک‌آور در میدان نبرد را ممنوع کرده است. در جریان اعتراضات و شورش‌ها در شهرها، غیرنظامیان معمولا می‌توانند در واکنش به گاز اشک‌آوری که شلیک شده، از آن منطقه فرار کنند اما سربازانی که در سنگرها بدون ماسک گاز گیر کرده‌اند، یا باید زیر آتش دشمن فرار کنند یا با خطر خفگی بر اثر گاز روبه‌رو شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها