|

العالم فی 60 ثانیه

از آزمایش تاکسی پرنده در عربستان تا کارزار استرداد سنگ رشید مصر از موزه بریتانیا

مهندس «صالح بن ناصر الجاسر»، وزیر حمل‌ونقل و تدارکات عربستان، از تجربه «تاکسی‌های پرنده» و پهپادها در موسم حج امسال خبر داد و آن‌ها را «مهم» توصیف کرد.

از آزمایش تاکسی پرنده در عربستان تا کارزار استرداد سنگ رشید مصر از موزه بریتانیا
خبرنگار: ذلفا معیل

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز، با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های سبق، البیان، الجزیره، روسیا الیوم و الخلیج اونلاین.

عکاظ عربستان: آزمایش تاکسی پرنده در موسم حج امسال

مهندس «صالح بن ناصر الجاسر»، وزیر حمل‌ونقل و تدارکات عربستان، از تجربه «تاکسی‌های پرنده» و پهپادها در موسم حج امسال خبر داد و آن‌ها را «مهم» توصیف کرد.

الجاسر گفت: «تاکسی‌های پرنده» و پهپادها نشان دهنده مدل‌ها و شیوه های حمل و نقل مدرن هستند که به کاربرد نزدیک هستند، به ویژه موجب رقابت بین بسیاری از شرکت‌های تخصصی برای ارائه یک محصول کاربردی در سال های آینده می‌شوند.

الجاسر در فرودگاه شاهزاده «محمد بن عبدالعزیز» مدینه گفت: لازم است با این فناوری‌ها و محیط مناسب برای شرایط عملیاتی در این شهر آشنا شویم. 

الجزیره: کدام کشورها به زودی فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت؟

گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهند که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ایرلند و اسپانیا، موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین را در روز 21 ماه جاری بررسی می‌کنند.

شبکه رادیو و تلویزیون ایرلند روز گذشته گزارش داد که تماس‌های فشرده‌ای میان ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت در خصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ایرلند و اسپانیا روز 21 ماه جاری، کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.

این گزارش حاکی است که ایرلند، اسلوونی، مالت و نروژ از ابتکار اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین حمایت می‌کنند.

الخلیج اونلاین: امضای توافق‌نامه‌ صادرات گاز بین آلمان و امارات

شرکت نفت ملی امارات (ادنوک) توافق‌نامه‌ای برای صادرات 600 هزار تن متریک گاز مایع در سال به آلمان امضا کرد. این توافق‌نامه بین شرکت ادنوک و شرکت انرژی بادن فورتمبرگ، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های انرژی در آلمان و به مدت 15 سال امضا شد. این محموله‌ها از پروژه گاز طبیعی مایع «الرویس» در شهرک صنعتی الرویس در ابوظبی ارسال خواهد شد. انتظار می‌رود صادرات این محموله‌ها به محض آغاز بهره‌برداری از این پروژه در سال 2028 آغاز شود.

آلمان پیشتر با قطر نیز توافقنامه‌ای 15 ساله در سال 2022 و یک توافق‌نامه مشابه با عمان به مدت چهار سال، در سال گذشته امضا کرد.

روسیا الیوم: مصر خواستار استرداد سنگ رشید از موزه بریتانیا

زاهی حواس، وزیر اسبق آثار باستانی مصر گفت که سندی را آماده کرده که طی آن خواستار استرداد سنگ رشید از موزه بریتانیا شده است.

او گفت که تاکنون بیش از 300 هزار نفر این سند را امضا کرده‌اند. حواس تاکید کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر به این کمپین ملی برای استرداد آثار باستانی اهتمام دارد.

 وزیر اسبق آثار باستانی مصر از ملت مصر خواست این سند را امضا کنند تا شمار امضاکنندگان به یک میلیون نفر برسد و سپس برای مطالبه استرداد سنگ و سر نفرتیتی اقدام شود. این باستان‌شناس گفت که محل نگه‌داری آثار باستانی از خشت و گل ساخته شده بود در نتیجه ورود به آن و سرقت آثار باستانی آسان بود.

سبق: گردشگران سعودی کجا به کدام شهرها می‌روند؟

شرکت مسافرتی «المسافر» عربستان در جریان شرکت در نمایشگاه بازار سفرهای عربی 2024 اعلام کرد شهرهای دبی، دوحه، منامه، قاهره و استانبول از جذاب‌ترین شهرها و مقصدها برای گردشگران عربستان سعودی بوده‌اند.

خالد الیحیی، نایب رئیس شرکت المسافر از رویکرد و اقبال زیاد مسافران سعودی به کشورهای جنوب آسیا و خاور دور خبر داد و افزود توکیو، سنگاپور و بانکوک از جمله مقصدهایی بوده‌اند که شاهد افزایش تقاضا از سوی مسافران سعودی هستند.

الیحیی افزود: در میان پایتخت‌های اروپایی، نیز مادرید اسپانیا و آمستردام هلند به عنوان مقصدهای محبوب گردشگران سعودی در چهار ماه اول سال 2024 بوده‌اند.

در همین حال، در سطح داخلی مکه در رتبه اول و پس از آن ریاض، جده و الخبر و ابها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها