|

العالم فی 60 ثانیه

از فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دبی تا استقبال دانشجویان خارجی برای تحصیل در عراق

«شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی گفت: طراحی ترمینال مسافربری جدید در فرودگاه بین المللی آل مکتوم، که بزرگ‌ترین ترمینال در جهان است با هزینه 128 میلیارد درهم، با ظرفیت نهایی 260 میلیون مسافر، یک جهش اقتصادی بزرگ برای امارت به سمت آینده به شمار می‌آید.

از فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دبی تا استقبال دانشجویان خارجی برای تحصیل در عراق
خبرنگار: ذلفا معیل

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز، با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های عکاظ عربستان، الصباح، روسیا الیوم، البیان و خبرگزاری رسمی عراق.

البیان: فرودگاه بین المللی آل مکتوم جهشی بزرگ به سوی آینده 

«شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی گفت: طراحی ترمینال مسافربری جدید در فرودگاه بین المللی آل مکتوم، که بزرگ‌ترین ترمینال در جهان است با هزینه 128 میلیارد درهم، با ظرفیت نهایی 260 میلیون مسافر، یک جهش اقتصادی بزرگ برای امارت به سمت آینده به شمار می‌آید.

بازرگانان، مقامات شرکت و بانک‌های بین‌المللی در وصف این پروژه گفتند این پروژه نشان‌دهنده یک جهش اقتصادی بزرگ برای دبی به سمت آینده است و همچنین نمونه بارز دیگری از توسعه مستمر زیرساخت‌های حیاتی دبی است و رشد اقتصادی آن در سال‌های آتی موجب تقویت اقتصاد امارات خواهد شد.

راه‌اندازی این پروژه نه‌تنها برای دبی، بلکه برای کل امارات و به طور کلی برای منطقه یک گام مهم واستراتژیک تلقی می‌شود. 

عکاظ عربستان: افزایش درآمدهای غیر‌نفتی عربستان 

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، تاکید کرد که این کشور برای اولین بار در تاریخ خود توانسته حجم درآمدهای غیر نفتی را به بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 برساند.

ولیعهد عربستان، در نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض تأکید کرد که عربستان با شرکای بین‌المللی خود برای تقویت خلاقیت و هم‌افزایی تجاری و امنیت انرژی تلاش می‌کند و هدف از این اقدامات تحقق اقتصاد منسجم جهانی است.

محمد بن سلمان با اشاره به سند چشم‌انداز 2030 عربستان و اقداماتی که این کشور در 8 سال گذشته برای اصلاحات اقتصادی و تقویت بخش خصوصی انجام داده، گفت که برای اولین بار در تاریخ عربستان حجم درآمدهای غیرنفتی به بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 رسیده است.

روسیا الیوم: نخستین سفر خارجی امیر کویت  

«مشعل الاحمد الجابر الصباح»، امیر کویت امروز «سه‌شنبه» طی سفری رسمی به مصر می رود.

این نخستین سفر الصباح به مصر پس از تصدی منصب امیری کویت است. قرار است امیر کویت با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر دیدار و درباره روابط دوجانبه و راه های گسترش آن علاوه بر تحولات منطقه و حمایت از همکاری مشترک کشورهای عربی گفت وگو کند.

پیش از این امیر کویت به هنگامی که ولیعهد این کشور بود در 21 اکتبر 2023 به قاهره رفته بود.السیسی نیز 17 دسامبر 2023 برای تسلیت بابت فوت نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت به مصر رفته بود.

خبرگزاری رسمی عراق:  بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی متقاضی تحصیل در عراق

وزارت آموزش عالی عراق خبر داد که بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی متقاضی تحصیل در سال تحصیلی آتی در دانشگاه‌های عراق هستند.

نعیم العبودی، وزیر آموزش عالی عراق ضمن استقبال از حضور دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف در دانشگاه‌های عراق گفت که حضور این افراد در عراق با پیگیری وزارت آموزش عالی و نظارت مستقیم محمد شیاع السودانی نخست وزیر کشور انجام می‌شود.

وزیر آموزش عالی عراق بیان کرد که وزارت آموزش عالی در ارائه خدمت در چارچوب بورسیه تحصیلی رایگان و حتی در سطح اعطای مسکن در خوابگاه‌ها با جدیت عمل خواهد کرد.

وزیر آموزش عالی عراق افزود که راه‌اندازی ابتکار «ادرس فی العراق» پس از ادعای برخی مؤسسات مبنی بر اینکه نمی‌توان در عراق زندگی کرد ابتکار خوبی برای جذب دانشجویان خارجی بود. 

الصباح: موعد فاز اجرایی پروژه «جاده توسعه» 

شرکت کل راه‌آهن عراق موعد آغاز اجرای پروژه جاده توسعه را اوایل سال 2025 اعلام کرد.

یونس خالد الکعبی، مدیرکل این شرکت گفت که پروژه جاده توسعه، پروژه‌ای بزرگ و عظیم است و بیش از 66 درصد از طراحی‌های راه‌آهن و 50 درصد از طراحی‌های مسیر زمینی آن انجام شده است.

او افزود که بررسی خاک حدود هزار کیلومتر با میزان انجام کار 89 درصد در مناطق شمال بغداد تا مرزها و 85 درصد از جنوب بغداد تا فاو انجام شده است.

الکعبی به موافقت هفت استان که آخرین آن صلاح الدین بود با مسیر عبور جاده توسعه اشاره کرد و گفت که تنها موافقت بصره، کربلا و دهوک باقی مانده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها