|

حمایت اکثریت کابینه نتانیاهو از پیشنهاد مصر برای جلوگیری از جنگ در رفح

به گفته یک منبع آگاه، اکثریت اعضای کابینه نتانیاهو از مفاد پیشنهاد جدید مصر حمایت می‌کنند. پیشنهاد قاهره پیش از این به مقامات حماس ارائه شد و هدف آن دستیابی به توافقی برای مبادله گروگان‌ها و زندانیان و آغاز آتش‌بس موقت است.

حمایت اکثریت کابینه نتانیاهو از پیشنهاد مصر برای جلوگیری از جنگ در رفح

به گزارش شبکه شرق از العربیه، «سازمان رادیو و تلویزیون» اسرائیل، شنبه هشتم اردیبهشت، به نقل از یک منبع آگاه خبر داد به‌رغم اولویت‌ متفاوت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این دولت، دستیابی به توافق تل‌آویو و حماس، براساس پیشنهاد جدید مصر، ظرف چند روز امکان‌پذیر است.

 
به گفته این منبع آگاه، اکثریت اعضای کابینه نتانیاهو از مفاد پیشنهاد جدید مصر حمایت می‌کنند. پیشنهاد قاهره پیش از این به مقامات حماس ارائه شد و هدف آن دستیابی به توافقی برای مبادله گروگان‌ها و زندانیان و آغاز آتش‌بس موقت است.
 
مقام‌های اسرائیلی می‌گویند «نهاد امنیتی و اکثر بخش‌های سیاسی از توافق جدید بر اساس پیشنهاد مصر حمایت کردند که بر اساس آن، 20 تا 40 گروگان‌ اسرائیلی، در ازای آتش‌بس یک روزه یا کمی بیشتر برای هر یک از آن‌ها، آزاد خواهند شد».
 
به گفته این مقامات، بنیامین نتانیاهو دستیابی به یک توافق جزئی را ترجیح نداده و علاقمند به توافق جامعی است که بر اساس آن، تمام گروگان‌های اسراییلی در غزه آزاد شوند.
 
«طرح توافق جامع روی میز نیست»
همزمان یک مقام دیگر اسرائیلی خاطرنشان کرد «دستیابی به توافق جامع در بین گزینه‌ها قرار ندارد. این امر تا حدی ناشی از خواسته حماس برای پایان جنگ در ازای توافق فراگیر است و اسرائیل با این درخواست مخالفت می‌کند».
 
این تحولات در حالی رخ داد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، سفر برنامه‌ریزی شده به اسرائیل در پایان هفته آینده را به سه‌شنبه آینده موکول کرد.
 
منابع آگاه تاکید کردند آمریکا به‌منظور حفظ فرصت‌های کنونی برای دستیابی به آتش‌بس و توافق برای آزادسازی گروگان‌ها با عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف است.
 
«آخرین فرصت»
نهاد امنیتی اسرائیل از امکان آزادی گروگان‌ها پس از آغاز عملیات اسرائیل در رفح ابراز نگرانی کرد. یک مقام امنیتی به سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل گفت: «این آخرین فرصت است.. یا افراد ربوده‌شده، در توافقی که ورود ارتش به رفح را به تعویق می‌اندازد، بازمی‌گردند یا ما وارد جنگ در رفح شده و آن را برای حماس [به مکانی دیگر] مانند شمال و مرکز غزه تبدیل می‌کنیم.»
 
مخالفت وزیر افراطی
بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل پیشتر تهدید کرد در صورت موافقت دولت با پیشنهاد مصر، کابینه اسرائیل تعطیل خواهد شد.
 
اسموتریچ در رسانه اجتماعی «ایکس» نوشت: «این توافق شکستی خطرناک برای اسرائیل و پیروزی چشم‌‌گیر برای حماس است».
 
تفاهم‌‌نامه‌های سریع
یک منبع امنیتی بلندپایه به خبرگزاری « العالم العربی» گفت، مصر با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس، در گام بعدی با رهبران حماس در غزه، به‌منظور دستیابی به «تفاهم‌نامه‌های سریع»، به صورت مستقیم ارتباط خواهد گرفت.
 
حماس نیز اعلام کرد از هرگونه پیشنهادی، که شامل پایان نهایی «تجاوز» اسرائیل و خروج نیروهای این کشور از نوار غزه باشد، استقبال می‌کند.
 
بر اساس برآورد مقام‌های اسرائیلی، حدود 129 گروگان اسرائیلی، که 34 نفر احتمالا جان خود را از دست داده‌اند، هنوز در داخل غزه نگه‌داری می‌شوند.

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها