|

سند واگذاری استقلال و پرسپولیس رسما امضا شد

با برگزاری آیین واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، رسما این دو تیم از مالکیت دولت خارج شدند.

سند واگذاری استقلال و پرسپولیس  رسما امضا شد

با برگزاری آیین واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، رسما این دو تیم از مالکیت دولت خارج شدند. مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و مدیران وزارت ورزش‌ و جوانان با توجه به سیاست‌های کلان کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمینه تفکیک مالکیتی تیم‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در تورنمنت‌های مهم قاره از‌جمله لیگ نخبگان آسیا، به دنبال آن بودند تا طلسم عدم واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی شکسته شود؛ آن‌هم در‌حالی‌که در سال‌های گذشته، بارها موضوع واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به میان آمد، اما این پروژه مهم به سرانجام نمی‌رسید. تیم‌های استقلال و پرسپولیس که تا ‌پنجم اردیبهشت‌‌ مهلت داشتند‌ اسناد و مدارک مالکیتی خود را در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بدهند و در غیر این‌ صورت‌ خطر عدم صدور مجوز حرفه‌ای و حذف از گردونه رقابت‌های آسیایی در فصل آینده آنها را تهدید می‌کرد، سرانجام توانستند از نظر مالکیتی از یکدیگر تفکیک شوند و در‌حالی‌که مزایده واگذاری سهام دو باشگاه، دو روز قبل انجام شده بود، دیروز آیین واگذاری رسمی سهام سرخابی‌ها به انجام رسید. هلدینگ پتروشیمی خلیج‌ فارس و شرکت‌های زیرمجموعه آن، خریدار 85 درصد سهام باشگاه استقلال شدند تا دوران مالکیت وزارت ورزش‌ و جوانان بر باشگاه استقلال به پایان برسد. همچنین بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین نیز کنسرسیوم بانکی تشکیل دادند و 85 درصد سهام باشگاه پرسپولیس را خریداری کردند تا وزارت ورزش‌ و جوانان دیگر مالکیت این باشگاه پرطرفدار را هم نداشته باشد و رسما دوران مالکیت دولت بر سرخابی‌های پایتخت خاتمه یابد.

مسئولان فدراسیون فوتبال بعد از واگذاری عمده سهام دو باشگاه، نامه‌نگاری‌های خود با کنفدراسیون فوتبال آسیا را آغاز کردند تا تفکیک مالکیتی انجام‌شده را به اطلاع ‌AFC‌ برسانند. در‌حالی‌که ‌روز گذشته (چهارشنبه) آخرین مهلت سرخابی‌ها برای تفکیک مالکیتی بود، مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، اعلام کرد تفکیک مالکیتی انجام‌شده به اطلاع AFC رسیده و آنها این موضوع را تأیید کرده‌اند. زارعی در‌این‌باره گفت: «اسنادی که داشتیم را به AFC ارسال ‌و با آنها چک کردیم و مشکل حل شده است. دیگر حرف‌و‌حدیثی در این زمینه باقی نمانده است».

هواداران استقلال و پرسپولیس حدود دو سال قبل در بازار بورس، 10 درصد سهام تیم مورد علاقه خود را خریداری کردند و در روزهای گذشته هم 85 درصد سهام سرخابی‌ها به کنسرسیوم نفتی خلیج‌ فارس و کنسرسیوم بانکی اختصاص پیدا کرد تا تنها پنج درصد مالکیت دو باشگاه در اختیار دولت بماند. با این وجود، قرار است در روزهای آینده، فرایند واگذاری پنج درصد از سهام استقلال و پرسپولیس هم طی شود تا مالکیت صددرصد سهام سرخابی‌ها از اختیار دولت خارج شود.

کیومرث هاشمی، وزیر ورزش‌ و جوانان که ‌روز گذشته در آیین واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس حضور پیدا کرده بود، درباره واگذاری سهام دو باشگاه به استقلال و پرسپولیس توضیح داد: «پنج درصد هم برای سهام پیش‌کسوتان استقلال و پرسپولیس پیش‌بینی شده که در اختیار وزارت ورزش‌ و جوانان است و متعلق به صاحبان اصلی دو باشگاه، یعنی پیش‌کسوتان خواهد بود. این اقدام را با مشورت با پیش‌کسوتان انجام می‌دهیم و واگذاری این پنج درصد به‌زودی انجام می‌شود».

هاشمی: امروز بهترین روز تاریخ ورزش ایران است

وزیر ورزش و جوانان، روز واگذاری استقلال و پرسپولیس را بهترین روز تاریخ ورزش کشورمان توصیف کرد. کیومرث هاشمی در مراسم واگذاری مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: 35 سال است که سابقه حضور در ورزش را دارم و به نظرم امروز، بهترین روز و نقطه‌عطفی در تاریخ ورزش کشور است. استقلال و پرسپولیس مورد توجه افکار عمومی هستند. مردم با خوشحالی سرخابی‌ها شاد می‌شوند و ناراحتی دو تیم باعث ناراحتی مردم است. استقلال و پرسپولیس یکی از ظرفیت‌های مردمی کشور است.

او با تشکر از عوامل وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و وزارت اقتصاد و دارایی برای واگذاری سرخابی‌های پایتخت بیان کرد: اگر تأکیدات رئیس‌جمهور نبود، شاید این کار انجام نمی‌شد. از خریداران عزیز که محبت کردند و با ورود به این عرصه، به فوتبال کشور کمک کردند، تشکر می‌کنم. با حضور این عزیزان شاهد توسعه فوتبال در بخش باشگاهی خواهیم بود و بسیاری از مشکلاتی که در سال‌های گذشته مورد نقد کارشناسان فوتبال بوده است، به حداقل می‌رسد.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه این وزارتخانه از این پس صرفا در جایگاه نظارتی گام برمی‌دارد، عنوان کرد: رسانه‌های کشور انتقادهایی به مشکلات دو باشگاه داشتند. رسانه یک فرصت برای ورزش کشور است و خودمان را مدیون مجموعه رسانه‌ای می‌دانیم. انتقال استقلال و پرسپولیس امروز انجام می‌شود، اما کار نظارتی وزارت اقتصاد و دارایی، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان تازه آغاز می‌شود. با مدیریت خوب سهامداران، شاهد تحول فوتبال کشور خواهیم بود.

«هرگاه حال استقلال و پرسپولیس خوب باشد، حال فوتبال ایران و ورزش کشور خوب است‌»؛ هاشمی ضمن بیان این جمله، خاطر‌نشان کرد: در هشت ماه گذشته گفتم که کار وزارت ورزش صرفا سیاست‌گذاری و نظارت است، نه تیم‌داری. ما دنبال تحقق اراده دولت هستیم. خیلی از دوستان می‌گفتند نباید این حرف را می‌زدی (واگذاری سرخابی‌ها) و این کار شدنی نیست. خوشحال هستیم که اراده دولت محقق شد و از همه پیش‌کسوتان دو باشگاه تشکر می‌کنم.

او با اعلام خبر واگذاری پنج درصد از سهام سرخابی‌ها به بازیکنان سابق دو باشگاه گفت: پنج درصد هم برای سهام پیش‌کسوتان استقلال و پرسپولیس پیش‌بینی شده که در اختیار وزارت ورزش و جوانان است و متعلق به صاحبان اصلی دو باشگاه یعنی پیش‌کسوتان خواهد بود. این اقدام را با مشورت با پیش‌کسوتان انجام می‌دهیم و واگذاری این پنج درصد به‌زودی انجام می‌شود. استقلال و پرسپولیس مشکلات بیشتری داشتند و مالکیت مشترک دو باشگاه یکی از دغدغه‌ها بود.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: تلاش کردیم استقلال و پرسپولیس بدون دغدغه در مسابقات آسیایی شرکت کنند تا هواداران هم استرسی نداشته باشند. وزارت ورزش و جوانان و نیز وزارت اقتصاد و دارایی در تعیین این مسئله که چه کسی برای در اختیار گرفتن سهام دو باشگاه اقدام کند، هیچ نقشی نداشتند. سهام سرخابی‌ها را چند بار به مزایده گذاشتند که کسی پا پیش نگذاشت و سهامداران جدید، این اقدام را با رغبت خودشان انجام دادند.

هاشمی با اشاره به اهمیت تصمیمات مدیران شرکت‌های سهامدار سرخابی‌ها در سرنوشت این دو باشگاه اظهار کرد: امیدواریم مدیران شرکت‌های مالک، سعه صدر لازم را نسبت به مدیریت استقلال و پرسپولیس داشته باشند. تأکید می‌کنم که سهامداران دو باشگاه، دقت کامل را در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند. نظر هواداران از اهمیت زیادی برای مجموعه ورزش کشور برخوردار است و هر اقدامی باید به رضایت مردم ختم شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها