|

جشن همراه با قحطی

رسانه‌های جهان درباره روزه‌گرفتن و ادای ترتیبات ماه رمضان در غزه گزارش‌های متعددی تهیه کرده‌اند. این اتفاق در حالی است که هنوز روند صلح یا آتش‌بس در مناطق جنگی غزه آغاز نشده است. رسانه‌های جهان از قول سیاست‌مداران مختلف، بر لزوم آتش‌بس تأکید داشته‌اند و در عین حال حمله به رفح و برنامه‌ریزی برای آن را محکوم می‌کنند. اظهارنظرهایی که مورد توجه نتانیاهو قرار نگرفته است.

جشن همراه  با قحطی

رسانه‌های جهان درباره روزه‌گرفتن و ادای ترتیبات ماه رمضان در غزه گزارش‌های متعددی تهیه کرده‌اند. این اتفاق در حالی است که هنوز روند صلح یا آتش‌بس در مناطق جنگی غزه آغاز نشده است. رسانه‌های جهان از قول سیاست‌مداران مختلف، بر لزوم آتش‌بس تأکید داشته‌اند و در عین حال حمله به رفح و برنامه‌ریزی برای آن را محکوم می‌کنند. اظهارنظرهایی که مورد توجه نتانیاهو قرار نگرفته است.

عکسی از شادی: گاردین تصویری از یک خانواده فلسطینی را در حال خوردن سحری در خرابه‌های محل زندگی‌شان منتشر کرده است. آنها در اردوگاه پناهندگان در رفح زندگی می‌کنند. این عکس را سلیمان فره، فیلم‌ساز فلسطینی گرفته و در صفحه شخصی خود منتشر کرده است. او به گاردین گفته است: «هر خانواده در داخل چادر خودش از هرچه که داشته برای سحری غذایی درست کرده است. همه خانواده‌های اردوگاه با وجود بمباران و خانه‌های ویران‌شده‌شان در کنار هم جمع شده‌اند، غذاهایشان را با هم به اشتراک گذاشته‌اند و با شادی مشغول خوردن شده‌اند. وقتی داشتم عکس می‌گرفتم، بسیار خوشحال شدم، دیدم مردم دور هم جمع شده‌اند. می‌شود گفت که از آغاز جنگ تاکنون چنین حال و فضای شادی‌بخشی را ندیده بودم».

یادی از زیبایی‌های گذشته: الجزیره در مطلبی به یادآوری برخی زیبایی‌های غزه در ماه رمضان گذشته و پیش از جنگ پرداخته است.

رمضانی همراه با گرسنگی و قحطی: سی‌ان‌ان، گزارش دردناکی منتشر کرده و در آن اشاره کرده است که مردم غزه در ماه رمضان امسال، روزه خود را با ضایعاتی که در زباله‌ها یافت می‌شود، افطار می‌کنند. خبری که می‌تواند جای خالی مداخلات دیگر کشورهای مسلمانان را عیان کند و نشان از کم‌کاری آنها برای کمک به مردم غزه داشته باشد. در این مطلب از کودک نوپایی که دمپایی قرمز پوشیده و در حال تزیین چادر برای آغاز ماه رمضان است، روایت شده است. هرچند این گزارش نیز روایتگر تصاویر زیبا از مردم فلسطینی است، زنانی که در آستانه غروب در حال پختن نان در زیر سایه درختان خرما هستند و صدای موسیقی عربی در اردوگاه پیچیده است. مردم آواره به گزارشگر می‌گویند برایشان مهم بوده که چادرشان را برای جشن رمضان امسال تزیین کنند. زمزمه پهپادهای اسرائیلی جشن را قطع می‌کند تا یادآوری کند که این روزها یک ماه رمضان معمولی در غزه برقرار نیست. فلسطینی‌ها به سی‌ان‌ان گفته‌اند که جنگ، امید آنها برای برگزاری یک ماه روزه‌داری همراه با صلح، جشن‌ و عبادت در سال جاری را از بین برده است. برخی با این واقعیت دست و پنجه نرم می‌کنند که رزق و روزی کافی برای افطار پیدا نکنند. بر اساس گزارش‌ها، کمبود مواد غذایی در شمال غزه بیشتر است. برخی می‌گویند از طلوع تا غروب آفتاب از خوردن غذا و آب خودداری می‌کنند نه به خاطر ماه رمضان، بلکه به این دلیل که چاره دیگری ندارند. کودکان ناامیدانه در زباله‌ها جست‌وجو می‌کنند و به دنبال تکه‌های غذا می‌گردند. در جنوب نیز فلسطینی‌ها می‌گویند که در انتظار حمله زمینی هستند. محمد حموده، یک از اعضای کادر درمان که در رفح آواره است، به سی‌ان‌ان گفت: «بسیاری از دوستان و عزیزان ما زیر آوار زنده به گور شدند. برخی از آنها قبلا مرده‌اند و برخی دیگر منتظر مرگ هستند. این روزها فوق‌العاده سخت است. ما احساس گناه می‌کنیم که هنوز زنده‌ایم».

باز هم بی‌توجهی به درخواست آتش‌بس: به گفته مقامات بهداشتی غزه، بیشتر کشته‌شدگان زن و کودک بوده‌اند. تاکنون بیش از 31 هزار نفر در حملات اسرائیل پس از حمله 7 اکتبر در غزه کشته شده‌اند. تعداد کودکان کشته‌شده در جنگ‌های چهار سال گذشته کل جهان با آمار کودکانی که در غزه طی این پنج ماه کشته‌ شدند برابر است! همه کسانی که سعی دارند ماه رمضان را در رفح جشن بگیرند، منتظر یک حمله قریب‌الوقوع هستند. مقامات اسرائیلی علاقه‌ای به آتش‌بس ندارند. آنان معتقدند افراد حماس در بین آوارگان حضور دارند. هرچند «بنیامین نتانیاهو»، هفته گذشته باز هم وعده ادامه جنگ تا «پیروزی کامل» را داد، اما تحت فشار شدید بین‌المللی برای توقف عملیات نظامی و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه است. آنها ادعا می‌کنند که ورود مواد غذایی به غزه مشکلی ندارد، اما کامیون‌های مواد غذایی پس از بازرسی‌های سخت و زمان‌بر وارد غزه می‌شوند که روند کمک‌رسانی را کُند و محدود می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها