|

ریزش ناگهانی ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان / 6 کشته و 28 مصدوم / حداقل ۸۰ نفر زیر آوار متروپل آبادان مانده‌اند / نجات ۶ نفر توسط سگ‌ها و دستگاه‌های زنده‌یاب هلال‌احمر

بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در خیابان امیری آبادان لحظاتی پیش فرو ریخت.

ریزش ناگهانی ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در آبادان / 6 کشته و 28 مصدوم /  حداقل ۸۰ نفر زیر آوار متروپل آبادان مانده‌اند /  نجات ۶ نفر توسط سگ‌ها و دستگاه‌های زنده‌یاب هلال‌احمر

به گزارش تسنیم، بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در آبادان فرو ریخت که بر اثر این حادثه شماری مجروح ‌و به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شد‌.

بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در خیابان امیری آبادان لحظاتی پیش فرو ریخت. طبق گزارش ها از محل حادثه، به دلیل ریزش بخش‌هایی از ساختمان 10 طبقه اداری ـ تجاری متروپل، برای ایمن سازی، خیابان اصلی امیری آبادان مسدود شد.

به گفته اهالی این منطقه، در این حادثه شماری مجروح شدند و به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شده و طبق مشاهدات ساختمان به صورت کامل تخلیه شده است و طبق گفته اهالی، شدت این حادثه به قدری بود ‌که ساختمان‌های اطراف به شدت لرزیدند.  

پنج آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس درحال امداد‌رسانی به حادثه دیدگان است و آتش‌ نشانان در محل حضور دارند و هنوز ابعاد کاملی از حادثه و علت آن در دست نیست.  

 

اعزام 4 تیم امدادی از ‌خرمشهر، ماهشهر و شادگان به محل حادثه

شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان در این ارتباط با بیان اینکه ‌ساعت 12:30 امروز دوم خرداد ماه، گزارش حادثه ریزش ساختمان تجاری 10 طبقه متروپل در شهرستان آبادان منطقه ته لنجی امیری اعلام شد، اظهار داشت: چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با 2 تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست‌نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن سازی صحنه آغاز شده است.

‌وی تصریح کرد: تیم واکنش سریع استان و همچنین بیش از 50 نیروی امدادی از شهرهای همجوار برای اعزام به محل حادثه آماده باش هستند.

 

فرماندار آبادان: ‌آمار دقیقی از تلفات نداریم

‌فرماندار آبادان نیز که با بیان اینکه آمار دقیقی از تلفات درحال حاضر وجود ندارد، گفت: ساختمان درحال ساخت بوده است و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی را دارد.

وی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها در منطقه حضور دارند و درحال انجام وظایف خود هستند، ادامه داد: ساختمان درحال ساخت بوده است و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی را دارد.

فرماندار آبادان تصریح کرد: دستور تخلیه مناطق اطراف ساختمان داده شده است.

به گفته فرماندار آبادان این ساختمان در حال ساخت بوده و به دلیل ازدحام منطقه وقوع تلفات ممکن است ولی تا کنون آمار دقیقی در دست نیست.

 

اعزام 5 دستگاه آمبولانس به محل حادثه

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس درباره جزییات این حادثه اظهار داشت: یک مورد حادثه ریزش ساختمان 10 طبقه در آبادان به سامانه 125 سازمان اورژانس کشور گزارش شده است.

وی با بیان اینکه 5 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در صحنه حضور دارند، ادامه داد: این حادثه تاکنون دو مصدوم داشته است و احتمال افزایش مصدومان نیز وجود دارد.

سخنگوی اورژانس کشور گفت: تیم‌های اورژانس نیز از اهواز به محل حادثه اعزام شده‌اند.

 

اعزام یک بالگرد و آماده باش پایگاه‌های اورژانس

عارف اصل شرهانی مدیر روابط عمومی اورژانس استان خوزستان در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: در پی فروریختن  برج متروپل در آبادان اورژانس خوزستان در حالت آماده باش قرار گرفت.

وی از اعزام یک بالگرد و آماده باش پایگاه‌های اورژانس استان خوزستان در پی بروز این حادثه خبر داد.

شرهانی گفت: 20 دستگاه آمبولانس و 3 دستگاه اتوبوس به محل حادثه اعزام شدند و کلیه نیروهای ستادی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه اهواز نیز به آبادان اعزام شد.

شرهانی با بیان اینکه از تعداد کشته‌ها و مصدومین اطلاعاتی در دست نیست، گفت: در این ساختمان واحدهای مسکونی قرار داشت.

 

اعلام آماده باش به دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز و آبادان

در پی بروز حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان تمام بیمارستان‌های اهواز و آبادان به جالت آماده باش در آمدند. به برخی پزشکان اعلام شده برای خدمات جراحی و اورژانسی به آبادان اعزام شوند و همچنین برخی بیماران نیز برای درمان به شهرهای مجاور به ویژه اهواز اعزام خواهند شد.

برخی قطعات ساختمان بر روی خودروهای پارک شده یا عبوری از محل ریخته که سبب افزایش احتمال تلفات خواهد شد.

 

تاکنون یک کشته و ۷ مصدوم 

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی آبادان از احتمال افزایش مصدومان ریزش مجتمع تجاری متروپل در آبادان خبر داد.

دکتر سید نادر نقیبی اظهار کرد: در پی ریزش مجتمع تجاری متروپل در حال ساخت در خیابان امیری، تاکنون یک کشته و هفت نفر مصدوم شده‌اند.

وی با بیان اینکه دلیل این حادثه مشخص نیست، افزود: اکنون تخلیه اطراف ساختمان انجام و خیابان مسدود شده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: تلاش برای آواربرداری در حال انجام است و احتمال افزایش تعداد مصدومان وجود دارد.

 

هلال‌احمر خوزستان: حداقل ۸۰ نفر زیر آوار متروپل آبادان مانده‌اند

شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان اعلام کرد:طبق ارزیابی تیم‌های هلال‌احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حداقل ۸۰ نفر زیر آوار گرفتارند.

وی افزود: با توجه به اینکه ساختمان دوم مجاور هم شرایط ناپایداری دارد و احتمال ریزش وجود دارد، عملیات امدادرسانی به سختی در حال انجام است.

 

سگ‌های زنده‌یاب و امدادگران هلال‌احمر اعزام شدند

مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان گفت:  چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با ۲ تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست نجات به محل حادثه اعزام شده است.

 

بازداشت پیمانکار و مالک ساختمان متروپل آبادان

دادستان ویژه آبادان: در پی ریزش بخشی از برج نیمه کاره متروپل واقع در خیابان امیرکبیر آبادان که صبح امروز به صورت ناگهانی رخ داد پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شدند.

 

4 کشته و 25 مصدوم

سخنگوی اورژانس کشور آخرین وضعیت مصدومان و جانباختگان حادثه ریزش ساختمان در آبادان را اعلام کرد.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور  با اشاره به آخرین آمار مصدومان و جانباختگان حادثه ریزش آوار گفت: تاکنون متاسفانه ۴ نفر جان باختند.

وی ادامه داد: ۲۵ نفر مصدوم شده اند و همچنین براساس اعلام شاهدان محلی احتمال دارد ۵۰ نفر در زیر آوار باشند.

 

مشاهدات از گیر افتادن افراد در مغازه‌های پایین ساختمان متروپول حکایت دارد.

تصاویر ارسالی خبرنگار شبکه شرق از محل ساختمان متروپل در آبادان

 

 

توضیحات یک مقام محلی درباره دلایل ریزش و خطر ریزش دوباره ساختمان متروپل

 

 

فرماندار آبادان اعلام کرد: تعداد فوتی‌های حادثه ریزش متروپل به ۵ نفر و مصدومان آن به ۲۷ نفر رسید.

وی افزود: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ساختمان تخریب شده است.

 

 

احتمال محبوس شدن ۵۰ نفر در حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: بنا بر اظهارات شاهدان، احتمال محبوس شدن ۵۰ نفر حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان وجود دارد.

 

دستور ویژه رئیسی برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان

رئیس جمهور که در سفر عمان به سر می برد، به معاون اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه‌های امداد و نجات سازمان آتش نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد.

 

۳۲ نفر از آوار ریزش ساختمان متروپل نجات یافتند

ولی پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: ۳۲ نفر از گرفتارشدگان از آوار ریزش ساختمان متروپل آبادان نجات یافتند و ۲۷ نفر هم به مراکز درمانی شهرستان آبادان منتقل شدند.

وی افزود: ۱۷ تیم امدادی از شهر‌های آبادان، اهواز، دشت آزادگان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر برای انجام عملیات تخلیه و ایمن سازی محل حادثه اعزام شده‌اند.

ولی پور گفت: تا این لحظه گزارش قطعی مصدوم شدن ۲۷ نفر و پنج فوتی در حادثه ریزش ساختمان در آبادان اعلام شده است.

 

رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: تا این لحظه ۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۵ نفر در محل حادثه و یک نفر هم در بیمارستان بوده است، بر اساس اعلام اورژانس ٢٨ نفر هم مصدوم شدند.

 

اسامی مصدومان حادثه ریزش متروپل بستری شده:

بیمارستان ۱۷ شهریور

۱. سید محبوبه پورشرف هاشمی ۲۵ ساله بستری

۲. عبدالرسول محجوب فر۴۲ساله

 

بیمارستان امام خمینی

۱. نگار درآباد ۲۸ساله

۲. سید مرتضی طهوری ۵۷ساله

۳. منصور توسلی ۶۱ساله

۴. نوید مزرعاوی۲۶ ساله

۵. عبدا... باوی پور

۶. حسین عسکراوی ۲۱ساله

۸. علیرضا اسدی سامانی۵۳ساله

۹. محمدعلی کرمزاده۳۶ ساله

۱۰. علی بحرامیان۲۴ ساله ترخیص

۱۱. میثم عرفی ۳۱ساله

۱۲ حدیث هاشم مطوری

۱۳. دانیال دریس ۲۱ ساله ترخیص شد

۱۴-حسین رسولی ۴۴ ساله

۱۵. فاطمه آل ناصر۳۱ساله

۱۶. کامران سامانی نژاد۵۶ ساله با رضایت شخصی مرخص

۱۷. عباس بچاری ۳۴ساله

۱۸. مجید توسلی۴۲ ساله

 

بیمارستان شهید بهشتی

۱. طارق قیم ۳۵ سال

۲. معصومه کوشیکی۵۶ ساله

۳. عبدا... بحرانی پور ۲۴ ساله

۴. مسیح صادقی ۷ساله

۵. حمیدصادقی

۶. علیرضافرحانیان ۳۲ ساله

جستجو برای آوار برداری و نجات سایر افراد زیر آوار مانده ادامه دارد. احتمال افزایش این آمار بسیار وجود دارد.

همچنین تا به این لحظه ۲۸ مصدوم در بیمارستان‌های منطقه بستری هستند.

 

پایان عملیات در طبقات ساختمان فروریخته‌ی آبادان/ نجات ۶ نفر توسط سگ‌ها و دستگاه‌های زنده‌یاب هلال‌احمر

 

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر گفت: ساعتی پیش عملیات امدادونجات در طبقات ساختمان متروپل تمام شده اما عملیات جست‌وجو و نجات توسط نیروهای امدادی و عملیاتی هلال احمر در زیرزمین ادامه دارد.

خوشبختانه سگ‌های تجسس هلال‌احمر سه نفر را زنده از زیر آوار شناسایی کرده‌اند، همچنین دستگاه‌های زنده یاب هم موفق شدند ۳ نفر از محبوسان را زنده در زیرزمین پیدا کنند؛ عملیات امداد و نجات در طبقات زیرزمین ساختمان برای نجات دیگر حادثه‌دیدگان ادامه دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها