|

توصیه‌های کلیدی به علاقمندان موتورسواری

حرفه موتورسواری یکی از پرهیجان ترین و اصولی ترین رشته های ورزشی است.

توصیه‌های کلیدی به علاقمندان موتورسواری

سعید غفارپور - حرفه موتورسواری یکی از پرهیجان ترین و اصولی ترین رشته های ورزشی است. رشته ای که باید در آن مهارت، تکنیک و تمرکز را چاشنی اصلی آن عنوان کرد. در کنار این موارد نیز موتورسوار باید اصول اصلی و فنی را نیز آموخته باشد. این مقاله ماحصله تجربیات چندین و چندساله سعید غفارپور از مربیان رسمی فدراسیون، داور مسابقات موتور ریس و قهرمان یازده دوره مسابقات کشوری است. تجربیاتی که وی با توجه به سن کمی که داشت از اوایل دهه 80 شمسی رفته رفته با حضور در مسابقات رسمی به دست آورد. سعید غفارپور در بدو ورود به این رشته ورزشی پرطرفدار نیز توانست در سال 1385 اولین مقام قهرمانی خود را در استان تهران کسب کند.

غفارپور در این مقاله سعی دارد توضیحاتی در خصوص رشته ورزشی موتورسواری برای شما مخاطبین گرامی ارائه بدهد. از جمله چه تفاوتی بین موتوسواری شهری و ریس و مسابقه ای هست؟ موتورسواری حرفه ای یا ورزشی چیست؟ چرا نام ورزش را برروی موتورسواری می گذراند؟

با جمع آوری اطلاعات و طبقه بندی آنها می توان اصول موتورسواری را در سه بخش مهم تقسیم بندی کرد.

بخش اول: آمادگی جسمانی

بخش دوم: موتورسیکلت

بخش سوم: رانندگی صحیح

3

آمادگی جسمانی

هیچ وقت موتورسوار خوبی نمی شوید. این جمله را همیشه در ذهن خود نگه دارید آن هم درشرایطی که آمادگی جسمانی خوبی ندارید. زمانی که شما از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار نباشید نمی توانید یک موتوسوار خوب باشید یا حداقل از تمام قابلیت های خود برای موتورسواری بهرمند شوید. موتورسیکلت یک وسیله کاملاً آنالوگ بوده و تمام اجزاء و قطعات آن تحت کنترل راننده است.  بطور مثال اگر جای نشستن راننده مناسب نباشد ممکن است بر سر پیچ موتور شما زمین بخورد.

سطح اکسیژن خون: در بین ورزشکاران میزان سطح اکسیژن خون بین 96 تا 99 می باشد. شما باید تلاش کنید با ورزش هایی نظیر شنا، دو میدانی  سطح اکسیژن خون خود را بالا ببرید. هرچقدر سطح اکسیژن خون بالا باشد میزان تحمل یک فرد در هنگام ورزش کردن بیشتر می شود.

کربوهیدرات ها : کربوهیدرات را اگر به اندازه مصرف کنید باعث عمل کرد سریع مغز می شود یعنی موتورسواران در هر تمرین یا مسابقه به میزان قابل توجهی کربوهیدرات نیاز دارند زیرا به عملکرد سریع مغر نیاز دارند.

 ذهن سالم : کربوهیدرات ساده

 پروتئین ها : مصرف پروتئین موجب کاهش اشتها می شود. این تاثیر می تواند بسیار قدرتمند عمل کند و در یک مطالعه نشان داده شده که موجب افزایش مصرف 20% کالری می شود. به زبان ساده تر، شما فعال تر می شوید و انرژی بیشتری خواهید داشت.

مصرف آب : هر موتورسوار در روز تمرین حتماً باید آب همراه خود داشته باشد. کم آبی بدن آن هم با وجود گرمای شدید و فشار بالای موتور سواری، باعث کم شدن قدرت تصمیم گیری و پایین آمدن راندمان موتور سواری می شود.

موتورسیکلت

موتورسیکلت های ورزشی در چهار بخش عمده تریال، کراس ، اندرو و ریس تقسیم بندی می شوند. در این مقاله با توجه به رشته تخصصی موتور ریس نگارنده، در خصوص موتورهای این سگمنت توضیحاتی داده شده است.

موتور ریس به موتورهایی گفته می شود که حجم انجین بالایی دارند. البته این حجم در فضای کم با بالاترین توان قدرت موتورسیکلت در کمترین فضا و در حالت آیرودینامیک طراحی می شود. که معمولا در یک واحد محفظه احتراق 13 واحد محفظه سیلندر درنظر می گیرند به عبارت دیگر کمپرس موتور 13 به یک است. و این یعنی انفجار.

1

گیربکس یا همان جعبه دنده موتورهای ریس به دلیل استفاده های ورزشی از دنده گیر بلند و به نسبت دنده ها ی بعدی کوتاه تری برخوردار است. بطوری که در بعضی از موارد مانند سوزوکی GSX 2006   1000cc / دنده یک سرعتی بالغ بر 168 کیلومتر بر ساعت را ثبت نموده است ( موتور مسابقه ای سعید غفارپور که با آن عناوین قهرمانی متعددی را در ایران کسب کرده است). این نکته را نیز باید اشاره کنم که اکثر چنین موتورهایی دارای شتاب صفر تا صد زیر 3 ثانیه هستند. با چنین سرعت سرسام آور و چنین شتاب باورنکردنی حتماً باید طراحی موتور به گونه ای باشد که تحت تأثیر باد – دست انداز شرایط نامناسب قرار نگیرد. به همین خاطر ایرودینامیک بودن این موتورسیکلت ها مهمترین بخش ساخت بدنه آنهاست.

این موتورها دارای تنظیماتی هستند که هر موتورسوار بایستی طبق رانندگی خودش آنها را تنظیم کند. برای مثال : تنظیم باد چرخ جلو در پیست آزادی 31 Psi و باد چرخ عقب 29 PSi می باشد ( البته این تنظیم برای شخص سعید غفارپور می باشد و ممکن است و برای فرد دیگر این تنظیمات جواب ندهد ).

از تنظیمات موتورهای ریس به چند نکته اشاره می کنیم که امیدواریم به کمکتان بیاید.

1- تنظیم باد                                          

2- تنظیم فشار کمک جلو و عقب          

3- تنظیم تعداد دنده زنجیر جلو و عقب 

4- تنظیم ارتفاع کمک جلو ( حتماً توسط متخصص انجام شود)

5- تنظیم ترمز جلو (با شماره های روی دسته موتور)

6- تنظیم ارتفاع جاپائی

رانندگی صحیح و حرفه ای

در این قسمت تصمیم داریم چند نکته مهم اما ریز را به شما همراهان بازگو کنیم. نکاتی که شاید تاقبل از خواندن این مقاله به آنها توجه نمی کردید.

1- نحوه صحیح گرفتن کلاچ و ترمز :

همانطور که در عکس می بینید با دو انگشت بزرگ کلاچ یا ترمز را گرفته و با دو انگشت کوچک فرمان را می گیریم به طوری که هیچ وقت انگشتان از روی کلاچ و فرمان برداشته نشوند. این امر مهم را در ساخت دستکش های حرفه ای موتور سواری می بینید که دو انگشت کوچک را به هم دوخته اند تا رها نشود و کمک کنند تا موتورسوار فرمان را بتواند به خوبی بگیرد.

2- نحوه صحیح نشستن : هر موتورسوار بایستی در حالت نشسته و صاف بر روی موتورسیکلت نشسته و به اندازه یک مشت تا باک فاصله داشته باشد. این موضوع کمک به تقسیم وزن بهتر موتورسوار کرده که بر سر پیچ ها باعث کنترل بهتر موتور و همچنین جابه جایی سریع رایدر می شود.

3- تقسیم وزن :  همانطور که در بالا گفته شد وقتی موتورسوار صحیح نشستن را رعایت کرد ، نوبت به حرکت پاها  می رسد. یعنی باید بتواند موتورسیکلت را در حال حرکت، با پاهای خود فرمان بدهد. بله درست شنیدید با پاهای خود فرمان بدهد. این امر کمک می کند تا دستان آزاد بوده و فقط به گاز، ترمز و کلاچ برسند و سر پیچ ها با وجود کج بودن موتور، موتورسوار می تواند یکی از دستان خود را به راحتی رها کند. این امر به خاطر جاگذاری صحیح پاها اتفاق می افتد.

4- دید راننده : این را بدانید به هرجهت نگاه کنید موتور شما به همان جا می رود. این یک جمله کاملاً تأئید شده از طرف موتور سواران بزرگ جهان است. یعنی رایدر قبل از ورود به پیچ باید نقطه بعدی را با چشم و سر خود ببیند و بعد از رسیدن به اون پیچ به نقطه بعدی نگاه کند.

امید که ورزش موتورسواری روز به روز پیشرفت‌های بیشتری را تجربه کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها