|

رفتارهایی که به روح جامعه آسیب می‌زند

رفتارهای نامناسب، نگاه‌های آزاردهنده و جملات بدون فکر بسیاری هنوز در برخورد با بیمارانی که تفاوت ظاهری دارند دیده می‌شود و در اغلب موارد روحیه فرد بیمار را در هم می‌شکند

رفتارهای نامناسب، نگاه‌های آزاردهنده و جملات بدون فکر بسیاری هنوز در برخورد با بیمارانی که تفاوت ظاهری دارند دیده می‌شود و در اغلب موارد روحیه فرد بیمار را در هم می‌شکند. محمدرضا ایمانی در گفت‌و‌گو با «شرق» به عوامل مؤثر بر حس طردشدگی برخی افراد با تفاوت‌های ظاهری که عمدتا هم از بیماری جسمی رنج می‌برند، می‌گوید: راستش هر وقت که می‌خواهم درباره این موضوع صحبت کنم، یاد عزیزی می‌افتم که آن فروغ فرخزاد عزیز است، آن هم زمانی که درمورد بیماران جزامی مستندی تهیه کرد، او حقیقتا یک انسان واقعی بود.

این روان‌شناس ادامه می‌دهد: اما مسئله این است که وقتی ما الگوهای درستی از رفتار نداریم، پس برای کنش ارتباطی هم فهمی نداریم و در این صورت مجموعه تعارضات زندگی ما را در بر می‌گیرد. آن‌هم فارغ از اینکه چنین تعارضاتی به روح تک‌تک ما و جامعه آسیب می‌زند، در هر حال ما یک جامعه هستیم و همه در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌کنیم، تمام آن چیزهایی که خداوند خلق کرده به صورت سیستمی با یکدیگر ارتباط دارند. هرکدام از ما دیگری را نفی و تحقیر کند، تردید نکنیم که روحیه انسانی را در خودمان از بین می‌بریم، در این مسائل هم خودمان را به تجاهل و غفلت می‌زنیم. ما جدا از اینکه چه کسی هستیم، چه مسئولیتی داریم، در جامعه چه می‌کنیم، فعال هستیم. هیچ‌کدام از این موارد به ظاهر ما ربطی ندارد، با وجود این می‌توانیم با روند رفتاری اشتباه، در یک فرد احساس تحقیر و ناراحتی ایجاد کنیم. در واقع باعث یک شکنجه خواهیم شد.

ایمانی اضافه می‌کند: ما ظاهر خودمان را موجه درست می‌کنیم و در برخورد با این افراد می‌گوییم ما که کاری نکردیم، فقط نگاه نکردیم، رفتاری که از نظر ما ساده بوده اما تأثیر خودش را بر آن فرد گذاشته است. اما وقتی به درستی صحبت کنید و یک گام جلو بروید، ارتباط صمیمانه و بهتری شکل می‌گیرد، این در واقع شاخص فطری برای مشخصه‌های رفتار انسانی است، ما باید یک فرد را با تمام خصوصیاتش به عنوان یک آدم عادی بپذیریم، آن‌هم با متغیرهایی که برای همه مناطق متفاوت است. اگر شما به عنوان یک انسان کاملا طبیعی درست برخورد کنید، کنجکاوی نکنید، رفتار واکنشی نداشته باشید، سؤالات عجیب نپرسید، با ارتباط درست، احساس خوبی بر جای می‌گذارید. شاید رفتار اشتباه ما ناخودآگاه باشد ولی منجر به ناراحتی‌های روانی، افسردگی و حملات پنیک می‌شود که همه متأثر از رفتارهای غیرعادی ماست. اگر مسئولانه رفتار کنیم، باید همه اینها را بپذیریم که برخی از افراد با مشخصات و یک‌سری خصوصیات خاص به دنیا می‌آیند؛ بنابراین وقتی در چنین جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که امکان دارد بیماری برای هرکسی پیش بیاید، بهتر است آگاهانه‌تر رفتار کنیم.

این روان‌شناس می‌گوید: ما برای رفتارهای ناگهانی و پذیرش مسئولیت اجتماعی آموزشی ندیده‌ایم، در حالی که این‌گونه هر آسیبی به روح جمعی جامعه وارد می‌شود. در صورتی که همین نگاه ظاهری در جامعه که منجر به طردشدن بسیاری شده، برای برخی هم باعث به‌دست‌آوردن مسئولیت‌هایی شده که آن را تنها براساس قضاوت ظاهر به دست آورده‌اند و تخصصی در آن نداشته‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها