|
کدخبر: 215653

روايت محمد هاشمي از درخواست‌هاي خارجي براي خريد آرشيو صداوسيما

در زمان رياست من آرشيو محرمانه صداوسيما فروخته نشد

محمد هاشمي‌رفسنجاني، رئيس سازمان صداوسيما در سال‌هاي 63 تا 73 مي‌گويد در زمان رياست او بر اين سازمان هم درخواست‌هايي براي خريد آرشيو‌‌هاي محرمانه با مبالغ بالا وجود داشت، اما هيچ‌گاه آرشيو محرمانه‌اي در اختيار شبکه‌هاي خارجي قرار نگرفت. او يک مورد درخواست شبکه‌هاي آمريکايي براي خريد يکي از تصاوير محرمانه صداوسيما را در سال‌هاي ابتداي انقلاب مثال مي‌زند که هنوز در آرشيو صداوسيماست و پخش نشده است. به گزارش ايرنا، شبکه ماهواره‌اي «من‌وتو» هم‌زمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، مستند «انقلاب 57» را پخش کرد. در اين مستند تصاوير و ويدئوهايي پخش شد که تاکنون در جايي منتشر نشده و برخي معتقدند جزء اسناد آرشيو صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران بوده است. اين شبکه ماهواره‌اي چندسال پيش نيز بخش اول مستند «انقلاب 57» را با همين کيفيت پخش کرده بود. دسترسي به اين فيلم‌هاي آرشيوي فقط مختص به شبکه «من‌وتو» نبوده است. حدود يک ‌سال پيش نيز فردي به نام شاهد علوي، خبرنگار آزاد، در توييتر خود بخش‌‌هايی ديده‌نشده از جلسه مجلس خبرگان رهبري در 14 خرداد سال 68 را که منجر به انتخاب حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي به رهبري انقلاب شده بود، منتشر کرد. او بعدها گفت اين تصاوير را از طريق يک منبع در ايران دريافت کرده است. به‌تازگی حسام‌الدين آشنا، عضو شوراي نظارت بر صداوسيما، در کنايه‌اي به عزت‌الله ضرغامي، رئيس اسبق صداوسيما، نوشته بود: «اين روزها يادي کنيم از عزتمنداني که آرشيو تلويزيون ملي ايران را با بودجه‎اي درخور ولي حفاظتي اندک ديجيتال کردند، اجنه هم آرشيو آماده را چون ورق زر ربودند و فروختند، نه به من و نه به تو بلکه به از ما برتراني که در تونل زمان اسطوره ساختند از عوامل دردهاي بي‌درمان ملت ايران». کنايه‌اي که از سرقت آرشيو تلويزيون قبل از انقلاب و فروش آن به شبکه من و تو در زمان ضرغامي حکايت دارد. ضرغامي هم در پاسخ آشنا به اين بسنده کرده بود که «وزارت اطلاعات در جريان ماجرا هست».
محمد هاشمي درباره قوانين حاکم براي دسترسي به آرشيو صداوسيما در زمان رياست خود بر اين سازمان مي‌گويد: «آرشيو صداوسيما يک قسمت عادي و يک قسمت محرمانه دارد که براي دسترسي به هرکدام از آنها نيز مجوز لازم است. در زمان رياست من بر سازمان صداوسيما مدير آرشيو بايد مجوزها را صادر مي‌کرد. اين مجوزها هم معمولا به کارکنان صداوسيما و تهيه‌کنندگان داده مي‌شد؛ به‌عنوان مثال برنامه‌ساز، تهيه‌کننده يا کارگرداني درخواست دسترسي به برنامه‌اي را مي‌داد و مدير آرشيو هم بعد از بررسي آن درخواست، مجوز را صادر مي‌کرد». او در پاسخ به اين پرسش که چگونه امروز شبکه‌هاي خارج از کشور به آرشيو صداوسيما دسترسي دارند، مي‌گويد كه نمي‌تواند دراين‌باره به‌صراحت اظهارنظر کند اما به بيان خاطره‌اي مي‌پردازد. هاشمي مي‌گويد: «آن زمان يک هواپيماي TWA آمريکايي ربوده شده که در فرودگاه مهرآباد نشسته بود. گروگان‌گيرها فرد آمريکايي را که گروگان گرفته بودند، ترور کرده و به بيرون پرتاب کرده بودند. ما به آن تصاوير دسترسي داشتيم؛ ازاين‌رو شبکه‌هاي تلويزيوني آمريکايي براي گرفتن اين تصاوير مبلغ زيادي را پيشنهاد داده بودند. اين تصاوير در آرشيو محرمانه صداوسيما هست و هنوز پخش نشده است. اين‌گونه موارد زياد بود که مبالغ زيادي براي خريد آنان پيشنهاد مي‌دادند، اما هيچ‌گاه در زمان من چنين اتفاقي نيفتاد. معمولا به اين اسناد کمتر کسي دسترسي داشت».

محمد هاشمي‌رفسنجاني، رئيس سازمان صداوسيما در سال‌هاي 63 تا 73 مي‌گويد در زمان رياست او بر اين سازمان هم درخواست‌هايي براي خريد آرشيو‌‌هاي محرمانه با مبالغ بالا وجود داشت، اما هيچ‌گاه آرشيو محرمانه‌اي در اختيار شبکه‌هاي خارجي قرار نگرفت. او يک مورد درخواست شبکه‌هاي آمريکايي براي خريد يکي از تصاوير محرمانه صداوسيما را در سال‌هاي ابتداي انقلاب مثال مي‌زند که هنوز در آرشيو صداوسيماست و پخش نشده است. به گزارش ايرنا، شبکه ماهواره‌اي «من‌وتو» هم‌زمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، مستند «انقلاب 57» را پخش کرد. در اين مستند تصاوير و ويدئوهايي پخش شد که تاکنون در جايي منتشر نشده و برخي معتقدند جزء اسناد آرشيو صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران بوده است. اين شبکه ماهواره‌اي چندسال پيش نيز بخش اول مستند «انقلاب 57» را با همين کيفيت پخش کرده بود. دسترسي به اين فيلم‌هاي آرشيوي فقط مختص به شبکه «من‌وتو» نبوده است. حدود يک ‌سال پيش نيز فردي به نام شاهد علوي، خبرنگار آزاد، در توييتر خود بخش‌‌هايی ديده‌نشده از جلسه مجلس خبرگان رهبري در 14 خرداد سال 68 را که منجر به انتخاب حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي به رهبري انقلاب شده بود، منتشر کرد. او بعدها گفت اين تصاوير را از طريق يک منبع در ايران دريافت کرده است. به‌تازگی حسام‌الدين آشنا، عضو شوراي نظارت بر صداوسيما، در کنايه‌اي به عزت‌الله ضرغامي، رئيس اسبق صداوسيما، نوشته بود: «اين روزها يادي کنيم از عزتمنداني که آرشيو تلويزيون ملي ايران را با بودجه‎اي درخور ولي حفاظتي اندک ديجيتال کردند، اجنه هم آرشيو آماده را چون ورق زر ربودند و فروختند، نه به من و نه به تو بلکه به از ما برتراني که در تونل زمان اسطوره ساختند از عوامل دردهاي بي‌درمان ملت ايران». کنايه‌اي که از سرقت آرشيو تلويزيون قبل از انقلاب و فروش آن به شبکه من و تو در زمان ضرغامي حکايت دارد. ضرغامي هم در پاسخ آشنا به اين بسنده کرده بود که «وزارت اطلاعات در جريان ماجرا هست».
محمد هاشمي درباره قوانين حاکم براي دسترسي به آرشيو صداوسيما در زمان رياست خود بر اين سازمان مي‌گويد: «آرشيو صداوسيما يک قسمت عادي و يک قسمت محرمانه دارد که براي دسترسي به هرکدام از آنها نيز مجوز لازم است. در زمان رياست من بر سازمان صداوسيما مدير آرشيو بايد مجوزها را صادر مي‌کرد. اين مجوزها هم معمولا به کارکنان صداوسيما و تهيه‌کنندگان داده مي‌شد؛ به‌عنوان مثال برنامه‌ساز، تهيه‌کننده يا کارگرداني درخواست دسترسي به برنامه‌اي را مي‌داد و مدير آرشيو هم بعد از بررسي آن درخواست، مجوز را صادر مي‌کرد». او در پاسخ به اين پرسش که چگونه امروز شبکه‌هاي خارج از کشور به آرشيو صداوسيما دسترسي دارند، مي‌گويد كه نمي‌تواند دراين‌باره به‌صراحت اظهارنظر کند اما به بيان خاطره‌اي مي‌پردازد. هاشمي مي‌گويد: «آن زمان يک هواپيماي TWA آمريکايي ربوده شده که در فرودگاه مهرآباد نشسته بود. گروگان‌گيرها فرد آمريکايي را که گروگان گرفته بودند، ترور کرده و به بيرون پرتاب کرده بودند. ما به آن تصاوير دسترسي داشتيم؛ ازاين‌رو شبکه‌هاي تلويزيوني آمريکايي براي گرفتن اين تصاوير مبلغ زيادي را پيشنهاد داده بودند. اين تصاوير در آرشيو محرمانه صداوسيما هست و هنوز پخش نشده است. اين‌گونه موارد زياد بود که مبالغ زيادي براي خريد آنان پيشنهاد مي‌دادند، اما هيچ‌گاه در زمان من چنين اتفاقي نيفتاد. معمولا به اين اسناد کمتر کسي دسترسي داشت».