|
کدخبر: 189747

آینه

اعتماد
ترامپ دنبال معامله است نه حقوق بشر

در گفت‌وگو با مصطفی تاجزاده: به نظر من به دو دليل رهبر كره شمالي چنين ملاقاتي را پذيرفت و استراتژي خود را درباره آمريكا تغيير داد. اول مشكلات طاقت‌فرساي اقتصادي است كه هم حكومت و هم مردم كره‌شمالي را به‌‌شدت رنج مي‌دهد و دوم موفقيت كشورهاي پيرامون كره در دست‌يافتن به توسعه اقتصادي در چهار دهه گذشته؛ از چين تا كره‌جنوبي و از سنگاپور و هنگ‌كنگ تا مالزي و اندونزي. به نظر مي‌رسد حزب كمونيست كره‌شمالي با توصيه حزب كمونيست چين به اين جمع‌بندي رسيده است كه مي‌تواند با حفظ سلطه سياسي خود گام‌هاي بزرگي به سمت توسعه اقتصادي بردارد و تعريف جديدي از امنيت ملي براي خود ارائه كند. به اين معنا كه بيش از تكيه بر سلاح اتمي و موشك‌هاي بالستيك و قاره‌پيما بر قدرت اقتصادي كشور تكيه كند؛ همان مسيري كه چين پيمود.

قانون
روشنفکران ایرانی یکدیگر را تخریب می‌کنند

در گفت‌وگو با مرحوم قانعی‌راد: دانشگاه اگر بخواهد مؤثر باشد و کار کند باید مبتنی بر یک سنت باشد و این سنت یک سنت علمی و فکری است که تحت عناوین مختلفی از جمله برنامه‌های پژوهشی مطرح می‌شود. این برنامه‌های پژوهشی به مثابه یک سری سنت‌ها توسط استادان برجسته در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند و به نسل‌های جدید منتقل می‌شوند و نسل‌های جدید نیز نسبت به چنین سنتی متعهد خواهند بود... این سنت‌ها تنها ابعاد ذهنی ندارند بلکه ابعاد اخلاقی و رفتاری نیز دارند و روی هم تأثیر می‌گذارند تا یک جامعه‌شناس چگونه جامعه را ببیند و آن را تحلیل کند. ... لازمه شکل‌گیری یک سنت، تداوم و استمرار است. در شرایطی که استقلال آکادمیک و تشکیل اجتماعات علمی وجود داشته باشد، این سنت یافت می‌شود. اتفاقی که در ایران رخ داد این بود که در برخورد با پدیده انقلاب با بوروکراتیزه یا دیوان‌سالارانه‌شدن دانشگاه مواجه شدیم؛ به‌نحوی‌که دانشگاه‌ها به بخشی از بوروکراسی دولتی تبدیل شدند و چیزی به نام استقلال آکادمیک از بین رفت. در بوروکراسی سلسله مراتبی وجود دارد که دانشگاه یک سازمان و ارگانیزیشن است و این ارگانیزیشن توسط یک رئيس که منصوب دستگاه‌های دولتی است بر مبنای یک‌سری بخش‌نامه‌ها که شیوه کار دانشگاه را تعیین می‌کنند، اداره می‌شود و شیوه کار دانشگاه از برنامه‌های درسی گرفته تا روش امتحان، نحوه فارغ‌التحصیلی دانشجویان و ارتقاي استادان جزئی از این شیوه اداره است. بوروکراتیزه‌شدن شامل حال تمام دانشگاه‌ها و رشته‌های علمی در ایران است اما رشته جامعه‌شناسی با نوعی بی‌اعتمادی از سوی سیستم نیز مواجه است؛ بنابراین به عنوان یک دانش ناخالص غربی که متناسب با شرایط بومی ایران نیست تلقی می‌شود. به همین دلیل در مقابل جریان اصلی جامعه‌شناسی، جامعه‌شناسی اسلامی مطرح می‌شود که از یک‌سو یک نوع دعاوی ایدئولوژیک را وارد دانش جامعه‌شناسی کرده است و از سوی دیگر باعث فقدان استقلال آکادمیک و نقش دیوان‌سالاری در اداره دانشگاه‌ها شده است.

جوان
ضرورت آرایش جنگی در سازمان اقتصادی کشور

عبدالله متولیان: ...کشور ایران در وسط میدان جنگ اقتصادی قرار گرفته و شیطان بزرگ یک جنگ نابرابر و تمام‌عیار اقتصادی را علیه ایران راه انداخته و در کنار این اتاق جنگ قرارگاه‌های عملیاتی: «قرارگاه جنگ اقتصادی متشکل از وزارت خزانه‌داری، وزارت امور خارجه و دستگاه اطلاعاتی»، «قرارگاه نبرد سایبری با تأکید بر حوزه اقتصادی ایران»، «قرارگاه عملیات روانی با هدف ناامیدسازی، خسته‌کردن و بی‌اعتمادی مردم و ترویج حس تنفر و بدبینی نسبت به اصول و مبانی ارزشی ملی و نظام اسلامی، ترویج نافرمانی مدنی، ساماندهی اعتصابات، شورشگری و اغتشاشات علیه نظام و...»، «قرارگاه هماهنگی تبلیغات و شایعه‌سازی»، «قرارگاه هماهنگی عملیات مشترک نظامی» و «قرارگاه عملیات اطلاعاتی و جاسوسی» را راه‌اندازی کرده است و ناگفته پیداست که تسلیم‌نامه برخی از دلدادگان غرب و وطن‌فروشان مبنی بر ضرورت مذاکره بدون قید و شرط با شیطان بزرگ از آثار همین قرارگاه‌هاست.

کیهان
نقشه دفاع در ستاد فرماندهی اقتصادی

راه برون‌رفت از چالش اقتصادی موجود کدام است؟ سهم دشمن و دوست و دوست‌نمایان در این میان چقدر است؟ اراده و امید عمومی برای مقابله با جنگ دشمن را چگونه می‌شود تقویت کرد؟ ... بدتر از تسلیم‌طلبی، وطن‌فروشی است که صدها بار از تن‌فروشی رذیلانه‌تر است اما بعضی‌ها به آن عادت کرده‌اند؛ چنان‌که رئیس حزب اشرافی کارگزاران و چند عضو حزب منحله مشارکت و اعتماد ملی در کنار برخی اعضای فراری گروهک‌های منحله، با نامه‌پراکنی اخیر به‌مثابه نشتی بشکه نشان دادند. ... دشمن و عوامل آن دنبال نوعی از بسیج‌گری اجتماعی هستند که در خدمت فرسایش اقتدار ملت و حاکمیت ایران از درون قرار گیرد و به نوعی خودزنی و خودکشی ملی منتهی شود؛ همچنان که در فتنه 88 گفتند در جنگ نرم و هوشمند، به دنبال بازآفرینی فنون رزمی جوجیتسو (استفاده از نیرو و توان حریف علیه خود او) هستند.

اعتماد
ترامپ دنبال معامله است نه حقوق بشر

در گفت‌وگو با مصطفی تاجزاده: به نظر من به دو دليل رهبر كره شمالي چنين ملاقاتي را پذيرفت و استراتژي خود را درباره آمريكا تغيير داد. اول مشكلات طاقت‌فرساي اقتصادي است كه هم حكومت و هم مردم كره‌شمالي را به‌‌شدت رنج مي‌دهد و دوم موفقيت كشورهاي پيرامون كره در دست‌يافتن به توسعه اقتصادي در چهار دهه گذشته؛ از چين تا كره‌جنوبي و از سنگاپور و هنگ‌كنگ تا مالزي و اندونزي. به نظر مي‌رسد حزب كمونيست كره‌شمالي با توصيه حزب كمونيست چين به اين جمع‌بندي رسيده است كه مي‌تواند با حفظ سلطه سياسي خود گام‌هاي بزرگي به سمت توسعه اقتصادي بردارد و تعريف جديدي از امنيت ملي براي خود ارائه كند. به اين معنا كه بيش از تكيه بر سلاح اتمي و موشك‌هاي بالستيك و قاره‌پيما بر قدرت اقتصادي كشور تكيه كند؛ همان مسيري كه چين پيمود.

قانون
روشنفکران ایرانی یکدیگر را تخریب می‌کنند

در گفت‌وگو با مرحوم قانعی‌راد: دانشگاه اگر بخواهد مؤثر باشد و کار کند باید مبتنی بر یک سنت باشد و این سنت یک سنت علمی و فکری است که تحت عناوین مختلفی از جمله برنامه‌های پژوهشی مطرح می‌شود. این برنامه‌های پژوهشی به مثابه یک سری سنت‌ها توسط استادان برجسته در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند و به نسل‌های جدید منتقل می‌شوند و نسل‌های جدید نیز نسبت به چنین سنتی متعهد خواهند بود... این سنت‌ها تنها ابعاد ذهنی ندارند بلکه ابعاد اخلاقی و رفتاری نیز دارند و روی هم تأثیر می‌گذارند تا یک جامعه‌شناس چگونه جامعه را ببیند و آن را تحلیل کند. ... لازمه شکل‌گیری یک سنت، تداوم و استمرار است. در شرایطی که استقلال آکادمیک و تشکیل اجتماعات علمی وجود داشته باشد، این سنت یافت می‌شود. اتفاقی که در ایران رخ داد این بود که در برخورد با پدیده انقلاب با بوروکراتیزه یا دیوان‌سالارانه‌شدن دانشگاه مواجه شدیم؛ به‌نحوی‌که دانشگاه‌ها به بخشی از بوروکراسی دولتی تبدیل شدند و چیزی به نام استقلال آکادمیک از بین رفت. در بوروکراسی سلسله مراتبی وجود دارد که دانشگاه یک سازمان و ارگانیزیشن است و این ارگانیزیشن توسط یک رئيس که منصوب دستگاه‌های دولتی است بر مبنای یک‌سری بخش‌نامه‌ها که شیوه کار دانشگاه را تعیین می‌کنند، اداره می‌شود و شیوه کار دانشگاه از برنامه‌های درسی گرفته تا روش امتحان، نحوه فارغ‌التحصیلی دانشجویان و ارتقاي استادان جزئی از این شیوه اداره است. بوروکراتیزه‌شدن شامل حال تمام دانشگاه‌ها و رشته‌های علمی در ایران است اما رشته جامعه‌شناسی با نوعی بی‌اعتمادی از سوی سیستم نیز مواجه است؛ بنابراین به عنوان یک دانش ناخالص غربی که متناسب با شرایط بومی ایران نیست تلقی می‌شود. به همین دلیل در مقابل جریان اصلی جامعه‌شناسی، جامعه‌شناسی اسلامی مطرح می‌شود که از یک‌سو یک نوع دعاوی ایدئولوژیک را وارد دانش جامعه‌شناسی کرده است و از سوی دیگر باعث فقدان استقلال آکادمیک و نقش دیوان‌سالاری در اداره دانشگاه‌ها شده است.

جوان
ضرورت آرایش جنگی در سازمان اقتصادی کشور

عبدالله متولیان: ...کشور ایران در وسط میدان جنگ اقتصادی قرار گرفته و شیطان بزرگ یک جنگ نابرابر و تمام‌عیار اقتصادی را علیه ایران راه انداخته و در کنار این اتاق جنگ قرارگاه‌های عملیاتی: «قرارگاه جنگ اقتصادی متشکل از وزارت خزانه‌داری، وزارت امور خارجه و دستگاه اطلاعاتی»، «قرارگاه نبرد سایبری با تأکید بر حوزه اقتصادی ایران»، «قرارگاه عملیات روانی با هدف ناامیدسازی، خسته‌کردن و بی‌اعتمادی مردم و ترویج حس تنفر و بدبینی نسبت به اصول و مبانی ارزشی ملی و نظام اسلامی، ترویج نافرمانی مدنی، ساماندهی اعتصابات، شورشگری و اغتشاشات علیه نظام و...»، «قرارگاه هماهنگی تبلیغات و شایعه‌سازی»، «قرارگاه هماهنگی عملیات مشترک نظامی» و «قرارگاه عملیات اطلاعاتی و جاسوسی» را راه‌اندازی کرده است و ناگفته پیداست که تسلیم‌نامه برخی از دلدادگان غرب و وطن‌فروشان مبنی بر ضرورت مذاکره بدون قید و شرط با شیطان بزرگ از آثار همین قرارگاه‌هاست.

کیهان
نقشه دفاع در ستاد فرماندهی اقتصادی

راه برون‌رفت از چالش اقتصادی موجود کدام است؟ سهم دشمن و دوست و دوست‌نمایان در این میان چقدر است؟ اراده و امید عمومی برای مقابله با جنگ دشمن را چگونه می‌شود تقویت کرد؟ ... بدتر از تسلیم‌طلبی، وطن‌فروشی است که صدها بار از تن‌فروشی رذیلانه‌تر است اما بعضی‌ها به آن عادت کرده‌اند؛ چنان‌که رئیس حزب اشرافی کارگزاران و چند عضو حزب منحله مشارکت و اعتماد ملی در کنار برخی اعضای فراری گروهک‌های منحله، با نامه‌پراکنی اخیر به‌مثابه نشتی بشکه نشان دادند. ... دشمن و عوامل آن دنبال نوعی از بسیج‌گری اجتماعی هستند که در خدمت فرسایش اقتدار ملت و حاکمیت ایران از درون قرار گیرد و به نوعی خودزنی و خودکشی ملی منتهی شود؛ همچنان که در فتنه 88 گفتند در جنگ نرم و هوشمند، به دنبال بازآفرینی فنون رزمی جوجیتسو (استفاده از نیرو و توان حریف علیه خود او) هستند.