|

حج‌گزاران بخوانند

چگونه مصرف اینترنت و مکالمه در عربستان را 27 برابر ارزان‌تر کنیم؟

در جریان برگزاری آیین حج ابراهیمی، یکی از اپراتورهای ایرانی تعرفه‌هایی را ارائه کرده که اپراتورهای عربستانی را رسما در خاک خودشان مغلوب کرده است.

چگونه مصرف اینترنت و مکالمه در عربستان را 27 برابر ارزان‌تر کنیم؟

 برقراری مجدد روابط با کشور عربستان و اعزام نخستین پرواز زائران حج عمره و تمتع در اردیبهشت ماه 1403 پس از ۹ سال وقفه، ایجاب می‌کند که به همکاری‌های «ارتباطی» بین دو کشور که معمولا بخش مهمی از هزینه حاجیان را شامل می‌شود، بپردازیم.

برای شفاف شدن بحث «هزینه‌های ارتباطی» و مخصوصا «اینترنت» که دغدغه بسیاری از زائران است، ابتدا به مقایسه تعرفه‌ها در «شرایط عادی» و سپس «ایام حج» می‌پردازیم.

*قیمت اینترنت در روزهای عادی ایران و عربستان

یکی از بسته‌های معمول و پرطرفدار همراه اول در ایران «6 گیگابایت اینترنت 7 روزه» است که تنها با پرداخت 26300 تومان قابل خرید و فعالسازی است.

این رقم با احتساب دلار آزاد 64 هزار تومان معادل «40 سنت» می‌شود.

این درحالی است که مردم مقیم عربستان، بسته با حجم «چند ده گیگابایت ماهیانه» را به قیمت بالای 100 ریال سعودی خریداری می‌کنند که با احتساب هر دلار معادل 3.6 ریال سعودی، حدود «27 دلار» می‌شود.

این رقم با احتساب دلار آزاد 64 هزار تومان معادل «یک میلیون و 777 هزار و 777 تومان» می‌شود.

البته در ایران هنوز چنین بسته‌هایی به دلیل عدم مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشاهده نمی شود.

 

*بسته اینترنت اپراتور عربستانی 20 برابر گرانتر از همراه اول!

اپراتور STC سعودی، بسته حداقلی اینترنت «15 گیگابایت» را با قیمت «98 ریال حدود 27 دلار» ارائه می‌دهد؛ اما قیمت بسته اینترنت «15 گیگابایت» همراه اول 83500 تومان (حدود 1.4 دلار) است.

مقایسه مذکور نشان می‌دهد که قیمت بسته حداقلی اینترنت اپراتور عربستانی «حدود 20 برابر گرانتر» از اپراتور ایرانی همراه اول است.

 

*قیمت اینترنت اپراتورهای ایرانی و عربستانی در ایام حج

با وجود چنین شرایطی، همراه اول «بسته‌های رومینگ ویژه حج» را نیز طراحی و در شبکه خود پیاده‌سازی کرده است تا حجاج خانه خدا باز هم با هزینه‌های ارتباطی بسیار کمتری از تاریخ 2 اردیبهشت تا 15 تیر 1403 به این کشور سفر کنند.

ضمن اینکه زائران باید توجه داشته باشند خرید و استفاده از سیمکارت اپراتورهای عربستانی، برای توریست‌ها و زایران شامل قوانین خاصی می‌شود و «فروش سیمکارت عادی به توریست» ممنوع است.

حال به مقایسه قیمت اینترنت در شبکه اپراتورهای ایرانی و عربستانی در ایام حج می‌پردازیم.

 

*کدام بسته اینترنت و مکالمه به صرفه‌تر است؟

اپراتور زین عربستان در «سیمکارت محدود زائر»، بسته حداقلی «6 گیگابایت اینترنت با قیمت 40 ریال» را تدارک دیده که معادل 11 دلار می‌شود که 27 برابر بسته معمولی همراه اول با همین مشخصات است.

با توجه به اینکه در سفر زائران به کشور عربستان، اپراتورهای عربستانی میزبان آنان خواهند بود و سرویس‌دهی اپراتورهای ایرانی در عربستان از طریق «رومینگ بین‌الملل» انجام می‌شود و معمولا همین موضوع با هزینه‌های مازادی همراه است، اما همراه اول به توافقاتی با اپراتورهای عربستانی رسیده که «بسته‌های رومینگ ویژه و به صرفه‌ای» را به نسبت اپراتورهای عربستانی، در آن کشور ارائه می‌دهد.

اپراتور اول تلفن همراه ایران برای ایام حج 1403، سه بسته اینترنت «1.5 گیگابایتی»، «3 گیگابایتی با 5 دقیقه مکالمه هدیه و 5 پیامک» و «نامحدود با 150 دقیقه مکالمه هدیه و 150 پیامک» را تدارک دیده که به ترتیب با قیمت‌های «425 هزار تومان»، «650 هزار تومان» و «3 میلیون تومان» ارائه می‌شوند.

همچنین برای آن دسته از مشترکانی که تنها «مکالمه» می‌کنند و نیازی به اینترنت ندارند، بسته «مکالمه 70 دقیقه‌ای و 70 پیامک هدیه» تنها به قیمت 425 هزار تومان تدارک دیده شده است که تمامی این بسته‌ها با شماره‌گیری «ستاره 10 ستاره 40 مربع» قابل خریداری است.

تمامی این بسته‌ها در مقایسه با بسته‌های اپراتورهای عربستانی بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

 

*آپشنی که اپراتورهای عربستانی را مغلوب می‌کند!

تمامی این تعرفه‌های به صرفه همراه اول در کنار امکان استفاده «رایگان» از روبیکا در طول برگزاری مراسم حج امسال است و همین یک قلم امکان رقابت با همراه اول را از سایر اپراتورهای عربستانی سلب می‌کند.

تمامی زائرانی که با سیمکارت همراه اول راهی خانه خدا می‌شوند، می‌توانند بدون تغییر شماره تماس خود با اقوام و آشنایان ارتباط برقرار کرده و همچنین به خدمات بانکی و دریافت پیامک رمز دوم بانکی دسترسی داشته باشند.

متقاضیان استفاده از سرویس رومینگ ویژه حج همراه اول، باید قبل از خروج از کشور برای «فعالسازی رومینگ» خط خود، نسبت به شماره‌گیری «ستاره 10 ستاره 2911» اقدام کنند.

همچنین اقوام زائران حج نیز می‌توانند با مراجعه به «فروشگاه آنلاین همراه اول به آدرس shop.mci.ir» یا رجوع به «اپلیکیشن همراه من» یا شماره‌گیری «ستاره 10 ستاره 40 مربع»، برای حجاج بسته خریداری کنند.

 

منبع: ایلنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها