|

مهم‌ترین رویدادهای سینمایی در سال ۱۴۰۲

در جشنواره‌های مهم سینمایی چه گذشت؟

جشنواره‌ها دروازه مناسبی برای یافتن فیلم‌های است که استانداردی دارند و مورد تأیید منتقدان واقع شده‌اند.

در جشنواره‌های مهم سینمایی  چه گذشت؟

 اغلب رویدادهای مهم سینمایی مانیفست و مأموریتی دنبال می‌کنند که بر انتخابشان تأثیرگذار است. این تنوع در سیاست، منجر به تنوع لیست فیلم‌ها می‌شود. هر جشنواره، هویتی منحصربه‌فرد دارد. گویی هرکدام با زبانی خاص، داستان خود را روایت می‌کنند. کن، بر فیلم‌های مؤلف، تمرکز دارد. اسکار، با تجلیل از بهترین‌ها، درخششی بی‌نظیر به دنیای سینما می‌بخشد و ونیز، با آغوش گرم خود، پذیرای فیلمسازان نوظهور و ایده‌های جسورانه است. هر یک  از این رویدادها دریچه‌های به سوی داستان‌ها، فرهنگ‌ها و ایده‌های نو هستند. به نیت دریافت پیام هر کدام مروری داشتیم بر مهم‌ترین محافل انتخاب فیلم، تا در پی‌اش لیستی برای تماشا بیابیم و در ایام فراغت، بدون فیلم نمانیم.

جشنواره فیلم ونیز

جشنواره فیلم ونیز یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان است. این رویداد در طول سال‌های جنگ دوم جهانی برگزار نشد. در دهه ۱۹۳۰، ایتالیایی‌ها علاقه زیادی به فیلم داشتند. بیشتر هزینه‌های فرهنگی صرف سینما می‌شد. با در نظر گرفتن این موضوع، ونیز توسط جوزپه ولپی، لوچیانو دی فیو و آنتونیو ماراینی با نمایش فیلم آمریکایی دکتر جکیل و آقای هاید افتتاح شد. در مجموع ۹ کشور در این جشنواره شرکت کردند. در جشنواره اول هیچ جایزه‌ای داده نشد، اما نظر تماشاگران پرسیده شد. علی‌رغم موفقیت نخستین دوره، این جشنواره تا سال ۱۹۳۳ بازنگشت. اما در سال ۱۹۳۴، به‌عنوان یک رویداد سالانه اعلام شد و مشارکت از ۹ کشور به هفده کشور افزایش یافت. هشتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ در شهر ونیز ایتالیا برگزار شد. شیر طلایی بهترین فیلم آخرین دوره به بیچارگان ساخته یورگوس لانتیموس رسید.

جشنواره بین‌المللی فیلم کن

هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می ‌۲۰۲۳ در شهر کن فرانسه برگزار شد. فیلم افتتاحیه آخرین دوره، ژان دو باری به کارگردانی مایوین و با حضور جانی دپ بود که سر و صدای زیادی کرد و نوعی دهن‌کجی به هالیوود به شمار می‌آمد. این رویداد بدون شک مشهورترین و پر زرق و برق‌ترین جشنواره فیلم در جهان است که هر سال در فرانسه برگزار می‌شود. کن همچنین دارای یک بازار پرجنب‌وجوش است که در آن معاملات سینمایی انجام می‌شود و فیلم‌ها به فروش می‌رسند. این جشنواره نخستین‌بار در سال ۱۹۴۶ برگزار شد. نخل طلای آخرین دوره این جشنواره به فیلم آناتومی یک سقوط اثر ژوستین تریه رسید.

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین که با نام برلیناله نیز شناخته می‌شود، یکی از سه جشنواره بزرگ فیلم اروپا است. برلیناله سال ۱۹۵۱ تأسیس شد، هر ساله در ماه فوریه در برلین آلمان برگزار می‌شود. این رویداد به دلیل رویکردهای سیاسی و اجتماعی‌اش شناخته شده است، زیرا اغلب به موضوعاتی مانند حقوق بشر، دموکراسی می‌پردازد. در دوران اوج جنگ سرد در سال ۱۹۵۰، اسکار مارتای، ایده جشنواره فیلم در برلین را مطرح کرد. این پیشنهاد در ۹ اکتبر ۱۹۵۰ از طریق کمیته‌ای مطرح شد که شامل اعضای سنای برلین و افرادی از صنعت فیلم آلمان بود. با تلاش‌ها و نفوذ او، دولت آمریکا متقاعد شد که برای نخستین سال‌های جشنواره بین‌المللی فیلم برلین که در ژوئن ۱۹۵۱ آغاز شد، کمک و وام بدهد. دکتر آلفرد بائر، مورخ فیلم، نخستین مدیر جشنواره بود، سمتی که تا سال ۱۹۷۶ حفظ کرد. خرس طلایی آخرین دوره جشنواره به مستند داهومی، ساخته متی دیوپ اهدا شد.

جشنواره فیلم ساندنس

جشنواره فیلم ساندنس هر ساله در آمریکا برگزار می‌شود و به‌عنوان ویترینی برای کارهای جدید فیلمسازان مستقل آمریکایی و بین‌المللی عمل می‌کند. ساندنس در سال ۱۹۷۸ توسط رابرت رد فورد تأسیس شد. سیاست اصلی این رویداد حمایت از فیلم‌های مستقل آمریکایی است و بر آثاری تمرکز دارد که خارج از هالیوود ساخته می‌شوند. فیلمسازان مشهوری مانند کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ و جیم جارموش برای نخستین‌بار آثار خود را به این جشنواره آوردند و به شهرت دست پیدا کردند. در تابستان‌ها برنده آخرین دوره این جشنواره شد که یک فیلم درام نیمه اتوبیوگرافیک آمریکایی ساخته الساندرا لاکورازا سامودیو است. در تابستان‌ها نخستین تجربه فیلمسازی اوست. فیلم روایت زندگی دو خواهر است که هر سال تابستان با پدرشان به سفرهای تابستانی پرحاشیه می‌روند.

آکادمی فیلم بریتانیا

هفتاد و هفتمین دوره جوایز فیلم آکادمی بریتانیا که بیشتر با نام بفتا شناخته می‌شود، در ۱۸ فوریه ۲۰۲۴ در مرکز ساوت بانک لندن برگزار شد. فهرست‌ طولانی بفتا در ۵ ژانویه ۲۰۲۴ معرفی شدند. در ۱۸ فوریه هم برندگان اعلام شدند. فیلم زندگی‌نامه‌ای اوپنهایمر ‌در این رویداد بیشترین جایزه را دریافت کرد. آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا سال ۱۹۴۷ تاسیس شد. بفتا علاوه بر مراسم اعطای جوایز برجسته، برنامه‌‌های جانبی همچون رویدادهای آموزشی و مراسم بزرگداشت دارد. جوایز آکادمی توسط مجسمه‌ساز آمریکایی میتزی کانلیف در سال ۱۹۵۵ طراحی شده است. این رویداد به‌عنوان یک انجمن خیریه به ثبت رسیده ‌است و هدف خود را شناسایی و حمایت از کسانی که به فیلم و سینمای انگلیس خدمات برجسته‌ای داشته‌اند، اعلام کرده است.

جشنواره فیلم نیویورک

جشنواره غیررقابتی فیلم نیویورک سال ۱۹۶۳ آغاز به کار کرد و هم اکنون یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان است. سال گذشته مراسم این جشنواره به مدت ۱۶ روز در شهر نیویورک برگزار شد که در آن مهم‌ترین فیلم‌ها از سراسر جهان اکران شدند. می دسامبر، اثر تاد هینز فیلم شب افتتاحیه و پریسیلا، اثر سوفیا کاپولا فیلم محور اصلی جشنواره و فراری، اثر مایکل مان پایان‌بخش جشنواره بود. این جشنواره نخستین جشنواره‌ها بود که فیلم‌های خارجی را به طور مستقیم به نمایش گذاشت. جشنواره فیلم نیویورک به‌عنوان یکی از بهترین جشنواره‌های فیلم در جهان شناخته می‌شود و بیشتر از فیلم‌های برنده این جشنواره در سایر جشنواره‌های معتبر مانند اسکار نیز به موفقیت دست پیدا می‌کند.

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو

چهل و هشتمین دوره جشنواره غیررقابتی فیلم تورنتو از ۷ تا ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳ در شهر تورنتو کانادا برگزار شد. این رویداد فرصتی برای تماشای فیلم‌های باکیفیت بالا از سراسر جهان است و مأموریتش تغییر دیدگاه مردم جهان از طریق فیلم است. جشنواره تورنتو از سال ۱۹۷۶ با عنوان «جشنواره جشنواره‌ها» آغاز به کار کرد. در نخستین سال برگزاری این جشنواره بیش از ۳۵ هزار نفر از ۳۰ کشور جهان در آن حضور یافتند. تا سال ۲۰۰۹، تعداد بازدیدکنندگان از ۳۳۶ فیلم از ۶۴ کشور جهان به بیش از نیم میلیون نفر رسید. فیلم افتتاحیه این مراسم انیمیشن پسر و مرغ‌ ماهی‌خوار به کارگردانی هایو میازاکی بود. شکوه همیشگی تیف، در سایه اعتصاب صنفی فیلمنامه‌نویسان و بازیگران قرار گرفت و ستاره‌های کمتری راهی کانادا شدند. فرش قرمزها کم‌رونق تر از همیشه بود. فیلم منتخب این جشنواره توسط مردم انتخاب می‌شود که به داستان آمریکایی به کارگردانی کرد جفرسون رسید.

آکادمی فیلم اسکار

نود و ششمین دوره اهدای جایزه آکادمی در سحرگاه ۲۱ اسفندماه در سالن تئاتر دالبی هالیوود در لس‌آنجلس برگزار شد. در این دوره فیلم اوپنهایمر با ۱۳ نامزدی، ۷ اسکار گرفت. فیلم‌های بیچارگان با ۱۱ نامزدی، ۴ اسکار به دست آورد. نخستین مراسم اسکار در ۱۶ می ‌۱۹۲۹ در هتل روزولت هالیوود برگزار شد. مراسم اسکار یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است و هر ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود. مجسمه اسکار توسط سدریک گیبونز رئیس کمپانی مترو گلدوین مایر طراحی شده و شوالیه‌ای را نشان می‌دهد که شمشیری را روی یک حلقه فیلم نگاه داشته است. این حلقه فیلم پنج پره دارد که نشانه پنج صنف اصلی مورد نظر آکادمی تهیه‌کنندگان، کارگردانان، بازیگران، تکنیسین‌ها و نویسندگان است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها