|

خاورمیانه در آتش/ واکنش کشورهای مختلف منطقه و جهان به حمله ایران به اسرائیل چه بود؟

حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری سفارت ایران در دمشق، واکنش مقامات کشورهای مختلف منطقه و خاورمیانه را به همراه داشته است.

خاورمیانه در آتش/ واکنش کشورهای مختلف منطقه و جهان به حمله ایران به اسرائیل چه بود؟

به گزارش شبکه شرق، رسانه‌های مختلف منطقه و جهان با گزارش لحظه به لحظه از پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری سفارت ایران در دمشق، این اقدام را پاسخی به تشدید تنش‌ها میان دشمنان بزرگ منطقه‌ای دانستند.

سپاه پاسداران شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای، از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت اسرائیل و مواضع آن خبر داد.

وزارت امور خارجه آمریکا حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل را محکوم کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل را محکوم و بر تعهد آهنین واشنگتن به امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد. آنتونی بلینکن نوشت: آمریکا حمله ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند. همانگونه که رئیس‌جمهوری گفت، تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر تهدیدهای ایران آهنین است.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس گفت: بریتانیا به دفاع از امنیت اسرائیل ادامه خواهد داد. ریشی سوناک با صدور بیانیه‌ای، که یک نسخه آن در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر شد، گفت: من حمله بی‌ملاحظه ایران علیه اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنم. ایران بار دیگر نشان داد که قصد دارد در حیاط خلوت خود آشوب به‌پا کند.

دولت آلمان حمله شامگاه ایران به اسرائیل را محکوم کرد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، آخرین مقام غربی بود که به اقدامات تهران علیه اسرائیل واکنش نشان داد. او در پستی در «ایکس» نوشت: حمله‌ای که ایران امشب به خاک اسرائیل انجام داد غیرقابل توجیه و بسیار غیرمسئولانه است. ایران تنش در منطقه را بیشتر می‌کند. شولتس همچنین تاکید کرد که برلین در کنار اسرائیل به ایستادگی ادامه خواهد داد و در مورد وضعیت با متحدان خود گفتگو خواهد کرد. 

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، به حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد و ضمن حمایت از اسرائیل، حمله موشکی و پهپادی ایران را وقیحانه و غیرقابل توجیه خواند. فون درلاین از ایران خواست تا فوراً این حملات را متوقف کند و از همه بازیگران خواست که از تشدید بیشتر خودداری کنند و برای بازگرداندن ثبات در منطقه تلاش کنند.

وزارت امور خارجه هند بازگشت به مسیر دیپلماسی را خواستار شد و اعلام کرد که حفظ امنیت و ثبات در منطقه حیاتی است. رسانه‌های هندی با گزارش لحظه به لحظه از پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، این اقدام را پاسخی به تشدید تنش‌ها میان دشمنان بزرگ منطقه‌ای دانستند و گفتند که این حمله‌ ممکن است با متعهد شدن آمریکا به حمایت از اسرائیل، منجر به تشدید تنش بزرگ بین دشمنان منطقه‌ای شود.

نخست‌وزیر استرالیا، پس از پاسخ گسترده موشکی و پهپادی دیشب جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، اشاره کرد که ایران درخواست «کانبرا» و سایر کشورها برای پیش نبردن این حملات بی‌پروا را نادیده گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین: اوضاع جاری در خاورمیانه، تازه‌ترین تبعات جنگ غزه است. دیگر هیچ گونه تاخیر در اجرای قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل جایز نیست و درگیری و تنش باید فورا به پایان برسد.

وزارت خارجه عربستان: از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و منطقه و ساکنان آن را از خطرات جنگ در امان نگه دارند.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به تحولات منطقه خواستار توقف تنش و خویشتنداری شد. در این بیانیه آمده است: از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که در راستای کاهش تنش و درگیری در منطقه تحرکاتی انجام دهد. ما نگرانی عمیق خود را از تحولات منطقه ابراز می‌کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که تشدید تنش را متوقف کنند و خویشتن‌داری کنند.

وزیر خارجه ژاپن: حمله ایران به اسرائیل وخامت اوضاع کنونی در خاورمیانه را تشدید می‌کند و ما شدیدا این تشدید تنش را محکوم می‌کنیم.

وزارت خارجه مصر پس از پاسخ ایران به اسرائیل خواستار خویشتن‌داری حداکثری شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حملات ایران به اسرائیل را محکوم کرد. «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ما به شدت حمله غیرقابل قبول ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم. بورل گفته است که حمله ایران به اسرائیل، تشدید بی‌سابقه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خواهد بود.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از همه طرف‌ها خواست که حداکثر خویشتن‌داری را برای جلوگیری از هر گونه تشدید بیشتر که ثبات منطقه و امنیت مردم آن را تهدید می‌کند، از خود نشان دهند.

چندین کشور آمریکای لاتین از جمله شیلی و آرژانتین نسبت به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل و وضعیت کلی در خاورمیانه ابراز نگرانی کردند.

امور خارجه مکزیک نیز در ایکس (توئیتر سابق)، نوشت که مکزیک استفاده از زور در روابط بین‌المللی را محکوم می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به دنبال راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای جلوگیری از تعمیم یافتن درگیری در خاورمیانه باشند.

وزارت خارجه اکوادور نیز در بیانیه‌ای با اعلام اینکه «به نظارت بر وضعیت ادامه می‌دهیم»، خبر داد که با کارکنان دیپلماتیک خود در منطقه در تماس است.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها