|

نگاهی به اکران‌های روز

شمس و مولانا ناجی گیشه سینماها

نیمه اول سال 98 بود که اعلام شد حسن فتحی خودش را برای ساخت فیلمی درباره شمس و مولانا آماده می‌کند. فیلمی تولید مشترک ترکیه و ایران که بازیگرانی از دو کشور در آن ایفای نقش خواهند کرد. بعد از انتشار این خبر، بیشترین کنجکاوی میان علاقه‌مندان سینما انتخاب بازیگر نقش «مولانا» بود. وقتی در صحبت‌های ابتدایی نام بازیگران ترک برای ایفای این نقش به میان آمد، انتقادهایی به چرایی ساخت این فیلم توسط حسن فتحی مطرح شد. اما در نهایت تصمیم فتحی برای بازیگران محوری اثرش، دو بازیگر ایرانی بود؛ پارسا پیروزفر (مولانا) و شهاب حسینی (شمس) انتخاب نهایی گروه سازنده «مست عشق» شد. اما حاشیه‌های فیلم فقط به جنجال‌های انتخاب بازیگرانش محدود نشد.

شمس و مولانا ناجی گیشه سینماها

شرق: نیمه اول سال 98 بود که اعلام شد حسن فتحی خودش را برای ساخت فیلمی درباره شمس و مولانا آماده می‌کند. فیلمی تولید مشترک ترکیه و ایران که بازیگرانی از دو کشور در آن ایفای نقش خواهند کرد. بعد از انتشار این خبر، بیشترین کنجکاوی میان علاقه‌مندان سینما انتخاب بازیگر نقش «مولانا» بود. وقتی در صحبت‌های ابتدایی نام بازیگران ترک برای ایفای این نقش به میان آمد، انتقادهایی به چرایی ساخت این فیلم توسط حسن فتحی مطرح شد. اما در نهایت تصمیم فتحی برای بازیگران محوری اثرش، دو بازیگر ایرانی بود؛ پارسا پیروزفر (مولانا) و شهاب حسینی (شمس) انتخاب نهایی گروه سازنده «مست عشق» شد. اما حاشیه‌های فیلم فقط به جنجال‌های انتخاب بازیگرانش محدود نشد. هم‌زمانی فیلم‌برداری این فیلم در ترکیه و همه‌گیری ویروس کرونا، یکی از دلایلی بود که از سمت سازندگان اثر، دلیل طولانی‌شدن مدت‌زمان فیلم‌برداری و مبهم‌بودن زمان اکران ذکر شد. با پرسش‌هایی که هراز‌‌گاهی درباره طولانی‌شدن مدت‌زمان فیلم‌برداری مطرح می‌شد، در نهایت به وضوح اختلاف نظر و دیدگاه سرمایه‌گذاران این محصول مشترک آشکارتر شد. اختلاف‌ها بین دو طرف آن‌قدر بالا گرفت که حسن فتحی اعلام کرد بدون اجازه او، طرف ترک حق دست‌زدن به راش‌های فیلم‌برداری‌شده را ندارد و فرهاد توحیدی، نویسنده اثر، دست به دامن وزارت امور خارجه برای حل‌وفصل این اختلاف‌ها شد.

 شهریور ۱۴۰۰، پس از گذشت چند ماه از اعلام خبر پخش «مست عشق» در قالب سریال از یک شبکه ماهواره‌ای و جنجال‌های رسانه‌ای پس از آن، فرهاد توحیدی، نویسنده فیلم‌نامه این فیلم، با انتشار تصویری از یک نامه از حل اختلاف سرمایه‌گذاران ایرانی و ترک «مست عشق» خبر داد.

در این نامه که منتسب به جواد معبودی‌فر سرکنسولگری ایران در استانبول بود، ذکر شده بود: «امروز جلسه نشست و مذاکره میان دو شرکت ایرانی و ترکیه‌ای سازنده «مست عشق» برگزار و کلیه موارد اختلاف با میانجیگری سرکنسولگری حل شد و سهام کامل پروژه به طرف ایرانی واگذار شد. زمان آماده‌سازی و پخش اثر توسط روابط‌عمومی فیلم اعلام می‌شود».

زمان گذشت و در نهایت خبری مبنی بر نمایش «مست عشق» در قالب مینی‌سریال هشت‌قسمتی و پخش آن از یک پلتفرم‌ در نوروز ۱۴۰۲ بین رسانه‌ها دست‌به‌دست شد و پیرو همین ماجرا فرهاد توحیدی‌ در گفت‌وگو با خبرآنلاین این ماجرا را تکذیب کرد و گفت: «اکران مست عشق در قالب سریال و پخش آن از یک پلتفرم آن‌هم در نوروز صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کنم. بنا‌ست این فیلم در سال ۲۰۲۳ در ترکیه اکران شود. مایل هستیم در ایران هم «مست عشق» هم‌زمان با ترکیه نمایش داده شود‌».

حالا پس از پشت سر گذاشتن تمامی این حواشی، «مست عشق» اکران شده است. فیلمی که به گواه اعداد و ارقام، مخاطبان زیای را راهی سالن‌های سینما کرده است و بعد از مدت‌ها فیلمی با فضایی غیرکمدی توانسته مخاطبان سینما‌رو را جذب کند. حضور بازیگران ترک که طی سال‌های اخیر چهره‌های شناخته‌شده‌ای برای مخاطبان ایرانی به شمار می‌روند و مضمون متفاوت آن را می‌توان از دلایل توجه مخاطب به این فیلم دانست. هرچند ‌در این مدت انتقادهایی نیز به این فیلم مطرح شده است. روایت غیرخطی داستان و مبهم‌بودن بخش‌هایی از فیلم ازجمله انتقادهایی است که نسبت به این فیلم مطرح می‌شود. حسن فتحی به‌تازگی در اکران خصوصی این فیلم تأکید کرده است: «پیام شیرین و شکرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار‌شده این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل، نواندیشی و تجدیدنظر کنیم».

نگاهی به فهرست پرفروش‌ها

حدس‌زدن اینکه «تمساح خونی» جواد عزتی از پرفروش‌ترین‌های سال جدید باشد، چندان دور از ذهن نبود. عزتی همواره یکی از بازیگران پرفروش سینما بوده که البته حضورش در آثار کمدی برای مخاطب سینما جذاب‌تر است و بسیاری از آثار طنزی که او در آن ایفای نقش کرده، از پرفروش‌های سینما بوده است. این بار عزتی علاوه بر کارگردانی نخستین اثر سینمایی‌اش، نقش محوری آن را هم ایفا کرده ‌و طبیعی است که رکورد گیشه نوروزی سینماها را به نام خود ثبت کند. «تمساح خونی» همچنان در گیشه فروش دارد و به رکوردشکنی‌اش ادامه می‌دهد و صاحبان سینماها قصد ندارند فیلمی را که باعث گرم‌شدن گیشه شده است، به این راحتی از دست بدهند. «تمساح خونی» با دو میلیون نفر تماشاگر، ۱۲۶ میلیارد تومان فروش داشته است.

تا به اینجا می‌توان «بی‌بدن» را یکی از بخت‌های سینمای اجتماعی در سال جدید دانست. نخستین ساخته مرتضی علیزاده در جشنواره سال گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بازیگران و عوامل این فیلم سینمایی به نادیده گرفته‌شدن فیلم در جشنواره اعتراض داشتند و شیوه‌های مختلفی برای بیان اعتراض‌شان انتخاب می‌کردند. انتخاب فیلم برای اکران نوروز کمی غافلگیرکننده بود. مضمون تلخ «بی‌بدن» مناسب اکران نوروز نبود، اما پیش‌بینی‌ها مبنی بر شکست فیلم در گیشه درست نبود و این فیلم توانست به یکی از پرفروش‌های اکران نوروز بدل شود. از آنجایی که موفقیت سینما در گیشه به دست کمدی‌ها‌ست، نمایش این فیلم و دیده‌شدن آن توسط مخاطب، می‌تواند امیدواری زیادی برای دیدن‌شدن فیلم‌های اجتماعی در سال جاری ایجاد کند. «بی‌بدن» با حدود ۵۵۰ هزار نفر تماشاگر، ۳۳ میلیارد تومان فروش داشته است.

نام بهرام افشاری بعد از «فسیل» در فهرست بازیگرانی است که از بخت‌های فروش گیشه محسوب می‌شود. دور از ذهن نبود اکران فیلم «سال گربه» با بازی او خیلی زود مورد توجه مخاطب سینما قرار می‌گیرد. «سال گربه» هم با ۵۶۰ هزار ‌تماشاگر، ۳۰ میلیارد تومان فروش داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها