|

حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها

شمس‌الله نوری‌پور، فوق‌تخصص نوزادان و متخصص کودکان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس بیمارستان کودکان مفید تهران درباره چگونگی اجرای «درمان رایگان کودکان زیر هفت سال دارای بیمه پایه» می‌گوید: تقریبا اواخر اسفند سال ۱۴۰۲ با عنایت وزیر بهداشت به سلامت کودکان این مرز‌و‌بوم، خدمات کودکان زیر هفت سال دارای بیمه پایه در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی رایگان شد و در این راستا ما با توجه به رسالتی که در خدمت‌‌رسانی به کودکان داریم، جلساتی تشکیل دادیم و هماهنگی‌های مورد لزوم انجام شد و جزء اولین بیمارستان‌هایی بودیم که این مصوبه را اجرائی کردیم.

حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها

ایسنا: شمس‌الله نوری‌پور، فوق‌تخصص نوزادان و متخصص کودکان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس بیمارستان کودکان مفید تهران درباره چگونگی اجرای «درمان رایگان کودکان زیر هفت سال دارای بیمه پایه» می‌گوید: تقریبا اواخر اسفند سال ۱۴۰۲ با عنایت وزیر بهداشت به سلامت کودکان این مرز‌و‌بوم، خدمات کودکان زیر هفت سال دارای بیمه پایه در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی رایگان شد و در این راستا ما با توجه به رسالتی که در خدمت‌‌رسانی به کودکان داریم، جلساتی تشکیل دادیم و هماهنگی‌های مورد لزوم انجام شد و جزء اولین بیمارستان‌هایی بودیم که این مصوبه را اجرائی کردیم.

او در‌این‌باره ادامه داد: بنابراین کودکان زیر هفت سال دارای بیمه پایه مانند تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و نیروهای مسلح می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند و هیچ‌گونه فرانشیزی را پرداخت نکنند. در‌مجموع از شروع طرح تاکنون نزدیک به سه‌هزار بیمار سرپایی و ۹۰۰ بیمار بستری زیر هفت سال در بیمارستان کودکان مفید مشمول این طرح شدند.

نوری‌پور با اشاره به کاهش قابل‌توجه پرداختی از جیب بیماران با این مصوبه دولت و وزارت بهداشت، افزود: به دنبال محاسبات اولیه انجام‌شده مشخص شد که تقریبا ماهانه نزدیک به پنج ‌میلیارد تومان بابت کودکان بستری هزینه شده و از این بسته خدمتی استفاده کرده‌اند. این موضوع قطعا برای خانواده‌های دارای فرزند بیمار کمک‌کننده است؛ به‌ویژه آنکه اغلب بیماران مراجعه‌کننده به این بیمارستان بیماران خاص هستند که نیاز است مراجعات متعددی داشته باشند.

او با بیان اینکه قطعا این طرح می‌تواند نتایج مثبتی برای سلامت کودکان داشته باشد، گفت: در گذشته شاید خیلی از خانواده‌ها به دلیل فرانشیزهای نقدی که باید پرداخت می‌کردند، برای درمان مراجعه نمی‌کردند و این طرح باعث می‌شود این افراد برای پیگیری روند درمان راغب شوند و اگر بیمارشان نیازمند خدمات بستری است، برای درمان مراجعه کنند.

نوری‌پور در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به توان مالی محدود بیمارستان‌ها و به‌ویژه بیمارستان‌های کودکان، افزود: بنابراین جا دارد تعرفه‌های مربوط به بیماری‌های کودکان و نوزادان تقویت شود؛ چراکه قسمتی از کار بیمارستان‌ها خودگردان است و باید با درآمدهای خود بیمارستان انجام شود و با اجرای این طرح چون فرانشیز نقدی تقریبا حذف می‌شود و خدمات به‌صورت بیمه‌ای محاسبه می‌شود، انتظار است که بیمه‌ها پرداختی به بیمارستان‌های کودکان را در اولویت‌ قرار دهند تا ان‌شاءالله این طرح که طرح بسیار خوبی است و برای سلامت کودکان کمک‌کننده است، پایدار شود و بتواند در آینده تعداد بیشتری از بیماران را تحت پوشش قرار دهد.

او درباره چگونگی خدمت‌رسانی به بیماران خاص و همچنین صندوق حمایت از این بیماران که پیش‌از‌این تشکیل شده بود، گفت: بیماران خاص هم صندوق‌های حمایتی مرتبط با خود را دارند و می‌توانند از بسته‌های حمایت خاص خود استفاده کنند. برای بیماران مصدوم یا ترافیکی هم یک‌سری بسته‌های خدمتی فعال است که از طریق آن خدمات مورد لزوم را دریافت می‌کنند.

رئیس بیمارستان کودکان مفید درباره نقش حمایتی وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه از درمان رایگان کودکان زیر هفت سال، گفت: قطعا وزارت بهداشت به‌عنوان سردمدار و تأمین‌کننده آتیه سلامت کودکان کشور این طرح ارزشمند را به اجرا گذاشته و بسیار مهم است که این نقش حمایتی تداوم داشته باشد. به‌هر‌حال در ابتدای شروع طرح هستیم و حمایت‌های مالی وزارتخانه جدا از پرداخت‌های بیمه‌ها، می‌تواند در پیشبرد اهداف طرح بسیار کمک‌کننده باشد. در همین راستا نیز امیدوارم یک‌سری بسته‌های تشویقی از طریق وزارت بهداشت به بیمارستان‌های کودکان اختصاص یابد که بی‌تردید مشوقی خواهد بود تا این طرح بتواند با قدرت بیشتری به بقای خود

ادامه دهد.

نوری‌پور همچنین در پیشنهادی برای تحقق بهتر اهداف طرح، توضیح داد: در این راستا لازم است ردیف بودجه اختصاصی برای طرح در سازمان برنامه‌و‌بودجه به وزارت بهداشت اختصاص یابد تا به بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان کودکان که مراکز ارجاعی فوق‌تخصصی هستند و خدمات‌شان جامع‌شمول است، اختصاص یابد و این بیمارستان‌ها بتوانند خدمات را به‌صورت شایسته‌تری ارائه دهند. نوری‌پور همچنین به خدمات سرپایی و اورژانسی بیمارستان کودکان مفید اشاره کرد و گفت: اورژانس این مرکز با داشتن ۳۳ تخت در سه شیفت فعال است که در این بخش نیز اغلب باید بیماران در زیر شش ساعت و نهایتا تا ۲۴ ساعت تعیین تکلیف شوند و روزانه پذیرای تعداد زیادی از بیماران است؛ به‌طوری‌که در ۹ ماه آخر سال گذشته حدود ۷۵ هزار بیمار به اورژانس بیمارستان مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۲۵ هزار کودک نیز بستری شدند. همین موضوع ماهیت پیچیده بیماری مراجعه‌کنندگان را نشان می‌دهد که از هر سه تقریبا یک بیمار به دلیل شدت بیماری بستری شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها