|

واکنش وزارت ورزش و جوانان به یک گزارش

وزارت ورزش و جوانان با ارسال جوابیه‌ای به روزنامه «شرق» به گزارش «کدام جوانی؟ کدام جمعیت؟»‌ واکنش نشان داد. در این جوابیه آمده است:

واکنش وزارت ورزش و جوانان  به یک گزارش

وزارت ورزش و جوانان با ارسال جوابیه‌ای به روزنامه «شرق» به گزارش «کدام جوانی؟ کدام جمعیت؟»‌ واکنش نشان داد. در این جوابیه آمده است:

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «کدام جوانی؟ کدام جمعیت؟» به نحوه واگذاری وظایف مربوط به مراکز انتخاب همسر یا همان واسطه‌گری به وزارت ورزش و جوانان در قانون جوانی جمعیت اشکالاتی را مطرح کرده است. در این پاسخ قصد داریم به این موضوع پرداخته و ضمن تشریح وظایف قانونی وزارت ورزش و جوانان در این زمینه، اقدامات انجام‌شده توسط این وزارتخانه را تشریح نماییم.

1) وظایف قانونی وزارت ورزش و جوانان در قبال جوانی جمعیت

بر اساس قوانین مصوبه جمهوری اسلامی ایران، وظایف متنوعی به نهادهای دولتی و حاکمیتی واگذار شده است. در حوزه جوانان و امور مربوط به ازدواج، وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان متولی اصلی شناخته می‌شود.

• قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان: در این قانون، امور جوانان «به فعالیت‌های مربوط به هماهنگی ابعاد هویتی جوانان در عرصه‌های دینی، انقلابی، ملی، اشتغال، علم و فناوری، جامعه‌پذیری، خانواده و ازدواج، سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، مشارکت اجتماعی و مسائل نوپدید جوانان» دلالت دارد که بر عهده وزارت ورزش و جوانان نهاده شده است.

• قانون ساماندهی امور مربوط به جوانان: این قانون وظایف متعددی را برای وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان از جمله ازدواج و تشکیل خانواده برشمرده است.

• قانون تسهیل ازدواج جوانان: این قانون نیز حاوی وظایف و تکالیفی برای وزارت ورزش و جوانان در راستای تسهیل امر ازدواج جوانان است.

همان‌طورکه مشاهده می‌شود، در سال‌های گذشته قوانین متعددی به منظور تکلیف وظایف معینی در حوزه جوانان و ازدواج توسط وزارت ورزش و جوانان اختصاص یافته است. در این راستا قانون جوانی جمعیت نیز مواد متنوعی را برای ارتقای کمی و کیفی ازدواج و تحکیم خانواده بر عهده این وزارتخانه نهاده است. از جمله در ماده 37 آمده است: «سازمان تبلیغات اسلامی مکلف است به‌منظور ترویج و تسهیل در امر ازدواج، از طریق مؤسسات فرهنگی، مساجد و روحانیون و دیگر ظرفیت‌های مردمی به توسعه فرهنگ واسطه‌گری در امر انتخاب همسر، با محوریت و مشارکت خانواده‌ها و رعایت موازین قانونی و شرعی بپردازد.

تبصره - وزارت ورزش و جوانان موظف است با تأیید سازمان تبلیغات اسلامی مجوز مراکز فعال در امر انتخاب همسر را صادر نماید».

در پاسخ به نقدی که در این نوشته به مغایرت قانونی فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی با اصل 60 قانون اساسی بدان اشاره شده بود تنها به این نکته بسنده می‌شود که این دستگاه فرهنگی با توجه به ماهیت ذاتی خود به مجموعه فعالیت‌هایی مبادرت می‌ورزد که به طور قانونی برای آن معین شده است. درباره ماده 37 قانون جوانی جمعیت نیز قانون‌گذار برای محول‌کردن این وظیفه به این سازمان ادله‌ای دارد که در جای خود قابل دفاع و بحث و بررسی است؛ با‌این‌حال وزارت ورزش و جوانان با توجه به وظیفه‌ای که برای خود در راستای توسعه کمی و کیفی ازدواج جوانان قائل است، به مجموعه‌ای از اقدامات پرداخته که در ذیل بدان اشاره می‌شود.

2) اقدامات وزارت ورزش و جوانان در راستای قانون جوانی جمعیت

وزارت ورزش و جوانان در راستای وظایف قانونی خود و در جهت تحقق اهداف ماده 37 قانون جوانی جمعیت اقدامات متعددی را انجام داده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

1. صدور مجوز مراکز انتخاب همسر: بر اساس ماده 37 قانون جوانی جمعیت، وظیفه صدور مجوز برای مراکز انتخاب همسر یا همان واسطه‌گری به وزارت ورزش و جوانان واگذار شده است. این وزارتخانه در راستای این تکلیف قانونی، اقدام به تدوین آیین‌نامه مربوطه و صدور مجوز برای متقاضیان واجد شرایط نموده است.

2. تشکیل هیئت سیاست‌گذاری: با توجه به ماهیت پیچیده موضوع ازدواج و لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط، وزارت ورزش و جوانان در تعاملی سازنده با سازمان تبلیغات اسلامی، اقدام به تشکیل هیئتی متشکل از نمایندگان دو دستگاه نموده است. این هیئت وظیفه سیاست‌گذاری در حوزه مراکز انتخاب همسر و ارائه راهبردهای لازم به منظور ساماندهی این امر مهم را بر عهده دارد.

3. نظارت و ارزیابی: حضور مستمر نماینده این وزارتخانه در هیئت مصاحبه تأیید صلاحیت مدیران مراکز مشاوره و همچنین نظارت و ارزیابی مستمر پسینی مراکز توسط نماینده وزارت در استان‌ها، از جمله اقدامات انجام‌شده جهت اطمینان از حسن عملکرد مراکز انتخاب همسر به شمار می‌رود.

4. حمایت‌های مادی و معنوی:

1. وزارت ورزش و جوانان در راستای وظایف حمایتی خود، از مراکز انتخاب همسر با ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم، پشتیبانی می‌کند.

2. برگزاری مشترک دو رویداد (صبا 1 و 2) با سازمان تبلیغات اسلامی به‌منظور شبکه‌سازی، هم‌افزایی و رشد علمی این مراکز نمونه‌ای از این حمایت‌هاست.

3. همچنین این وزارتخانه با ارائه آموزش‌های لازم به مدیران و کارکنان این مراکز، در ارتقای سطح کیفی خدمات ارائه‌شده به جوانان، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

در پایان تأکید می‌گردد وزارت ورزش و جوانان در قبال موضوع جوانی جمعیت و تسهیل امر ازدواج جوانان، ضمن انجام وظایف قانونی خود، تعامل سازنده‌ای با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط داشته و اقدامات مؤثری در این زمینه انجام داده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها