|

قوانین جدید مهاجرت کاری به آلمان؛ نکاتی که باید بدانید!

قوانین جدید مهاجرت کاری به آلمان؛ نکاتی که باید بدانید!

 

آیا می‌دانستید که قوانین مهاجرت کاری به آلمان اخیراً دچار تغییرات قابل‌توجهی شده‌اند؟ با افزایش حداقل سن متقاضیان از ۲۵‌ به ۳۵ ‌سال و افزودن الزام مهارت زبان آلمانی در سطح B1، شرایط برای کار در آلمان جدی‌تر شده است. علاوه‌بر این، مدت زمان اقامت مجاز از شش ماه به نه ماه افزایش یافته و دارندگان ویزای اقامت می‌توانند تا بیست ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت کار کنند. در این مقاله، به تفصیل به بررسی این تغییرات و نکات کلیدی که متقاضیان باید قبل از اقدام بدانند، می‌پردازیم.

قانون اول؛ قانون جدید مهاجرت افراد ماهر به آلمان Skilled Immigration Act

قانون جدید مهاجرت نیروی کار ماهر به آلمان، موسوم‌به «Skilled Immigration Act» که در تابستان توسط بوندستاگ تصویب شد و از ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ به مرحله اجرا درآمده در راستای تسهیل ورود نیروهای ماهر از خارج از اتحادیه اروپا طراحی شده است. این قانون که مراحل اجرایی آن به‌تدریج تا مارس ۲۰۲۴ به اتمام می‌رسد، به کارفرمایان امکان می‌دهد تا به آسانی از متخصصین بین‌المللی در بخش‌هایی که با کمبود نیروی کار مواجه هستند، استفاده کنند.

همچنین امکان به‌کارگیری کوتاه‌مدت نیروی خارجی در این بخش‌ها فراهم شده است. این قانون جدید درهای ویزای کاری آلمان را برای متقاضیان بین‌المللی با تجربه حرفه‌ای واقعی گشوده‌تر می‌کند و فرآیند دریافت ویزا را برای آن‌ها سریع‌تر و ساده‌تر می‌سازد. این اقدامات نه‌تنها به جذب نیروی کار ماهر کمک می‌کند بلکه تاثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان خواهد داشت.

قانون دوم؛ تغییر مقررات کارت شانس، فرصتی نو برای مهاجرت

کارت شانس، موسوم‌به «Chancenkarte» جدیدترین برنامه مهاجرتی آلمان زیر چتر قانون جدید مهاجرت نیروی ماهر است که به افراد خارج از اتحادیه اروپا این امکان را می‌دهد تا براساس امتیازبندی برای ویزای کاری اقدام کنند. این کارت از تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۲۴ قابل درخواست خواهد بود و معیارهای خاصی دارد؛ متقاضیان باید حداقل شش امتیاز را کسب کنند که شامل دانش زبان آلمانی در سطح A1 یا زبان انگلیسی در سطح B2 و داشتن حداقل دو سال آموزش حرفه‌ای یا مدرک دانشگاهی معتبر می‎شود.

این کارت به دارندگان فرصت‌های جدیدی برای ورود و کار در آلمان می‌دهد و به‌طورچشمگیری روند دریافت ویزای کارت شانس آلمان را تسهیل می‌بخشد. این امر بر جذب نیروهای متخصص مؤثر است و به نفع رشد اقتصادی آلمان عمل می‌کند.

قانون سوم؛ قوانین و فرصت‌های جدید برای پناهندگان

در ژانویه ۲۰۲۴، دولت مرکز-چپ آلمان قوانین پناهندگی را سخت‌گیرانه‌تر کرد تا روند اخراج‌ها را تسهیل ببخشد. این قانون جدید، اقدامات مختلفی را شامل می‌شود که از جمله آن‌ها افزایش دوره‌های بازداشت و امکان بیشتر برای مقامات جهت جستجو در محل اقامت پناهجویان و خانواده‌های آن‌ها است.

هدف از این تغییرات، سرعت بخشیدن به فرایند بررسی پرونده‌های پناهندگی و دعاوی دادگاهی مربوطه است تا در مدت سه ماه به نتیجه برسد. در موارد دیگر، روند اداری و دادرسی‌های نخستین در مورد پناهندگی ظرف شش ماه به اتمام می‌رسد.نرخ پذیرش پناهندگی در آلمان در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

  • نرخ حمایت کلی: ۵۱.۹%
  • رد درخواست: ۲۲.۵%
  • تکمیل سایر تصمیمات رسمی: ۲۵.۶%
  • مجموع رد و تکمیل: ۴۸.۱%

این اصلاحات قانونی در راستای کنترل بهتر و موثرتر جریان پناهندگان و مدیریت آن‌ها در آلمان انجام شده است.

قانون چهارم؛ تغییرات در مدت زمان اقامت و ساعت کاری ویزای کار آلمان

در سال ۲۰۲۴ تغییرات قابل‌توجهی در قوانین مهاجرتی آلمان اعمال شده که شامل تغییر در مدت زمان اقامت و ساعت کاری مجاز برای دارندگان ویزای کار می‎شود. طبق این تغییرات، افراد واجد شرایط از کشورهای ثالث اکنون می‌توانند برای اهداف کاری وارد آلمان شوند و مدت زمان اقامت آن‌ها از شش ماه به نه ماه افزایش یافته است.

علاوه‌بر این، این افراد می‌توانند تا بیست ساعت در هفته به صورت پاره‌وقت کار کنند. این تسهیلات جدید به‌منظور جذب نیروی کار ماهر غیر اتحادیه اروپا برای کسانی که هنوز قرارداد کاری در آلمان امضا نکرده‌اند، طراحی شده است. تغییرات قانونی به‌طورقابل‌توجهی فرصت‌های شغلی را برای مهاجران در آلمان افزایش داده و روند مهاجرت را برای آن‌ها ساده‌تر می‌کند.

قانون پنجم؛ بررسی تغییرات و الزامات زبان آلمانی در سال 2024

در سال ۲۰۲۴ تغییرات مهمی در الزامات زبان آلمانی برای مهاجرت به آلمان اعمال شده است. برای اخذ اقامت دائم یا شهروندی متقاضیان باید به زبان آلمانی در سطح B1 را تسلط داشته باشند. این الزام به‌منظور تاکید بر اهمیت ادغام فرهنگی و اجتماعی مهاجران در جامعه آلمان است.

با‌این‌حال برای دریافت ویزای کاری در برخی موارد، دیگر نیازی به اثبات مهارت‌های زبانی نیست، به‌شرطی که درآمد سالانه متقاضی حداقل ۴۰,۷۷۰ یورو باشد یا مطابق با توافق‌نامه دستمزد جمعی تعیین شود. این تغییرات با هدف ساده‌سازی فرآیند برای جذب نیروی کار ماهر بین‌المللی و تسهیل دسترسی آن‌ها به بازار کار آلمان صورت گرفته است.

با مشاوره و تماس با کاربین از تغییرات قوانین به نفع خود استفاده کنید!

با‌توجه‌به تغییرات اخیر در قوانین مهاجرت به آلمان در سال ۲۰۲۴، شاهد اصلاحات عمده‌ای در قوانین ورود و اقامت نیروهای کاری هستیم. این اصلاحات شامل افزایش حداقل سن متقاضیان، تغییر در مدت زمان اقامت مجاز و شرایط کار پاره‌وقت برای دارندگان ویزا می‌شود. علاوه‌بر این، قانون جدید مهاجرت نیروی ماهر با هدف سهولت ورود متخصصین از خارج از اتحادیه اروپا و همچنین کارت شانس که فرصت‌های جدیدی برای مهاجرت فراهم می‌کند، نقش بسزایی در جذب نیروهای متخصص خواهد داشت.

با این تغییرات، آلمان امیدوار است تا موانع پیش روی مهاجران را کاهش دهد و از پتانسیل آن‌ها در بازار کار به نحو احسن استفاده کند. این سیاست‌های نوین فرصت‌های بی‌شماری را برای افراد واجد شرایط فراهم آورده و به تقویت بنیه اقتصادی آلمان کمک می‌کنند. همین حالا برای آگاهی کامل از قوانین مهاجرتی 2024 آلمان و کاریابی راحت‌تر به سایت کاربین مراجعه کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها