|

خبر مهم درباره ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت/ شرایط دریافت و زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد

آخرین اخبار و جزئیات در خصوص سهام عدالت جاماندگان، سهام عدالت متوفیان، شرایط دریافت و زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد.

خبر مهم درباره ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت/ شرایط دریافت و زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد

به گزارش شبکه شرق، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی گفت: با واگذاری سهام عدالت جاماندگان، قطار سهام عدالت به ایستگاه پایانی می‌رسد‌.

ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی افزود: اگر فردی مشمول سهام عدالت جاماندگان نشده است، می‌تواند اعتراض خود را به وزارت رفاه منتقل کند.

او اضافه کرد: ثبت‌نام سهام عدالت جاماندگان، تنها شامل پنج میلیون نفر افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی و تعدادی از ایثارگران می‌شود.

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی گفت: اساسا تشخیص اینکه چه فردی جزو جاماندگان سهام عدالت می‌شود، با وزارت رفاه است و شرایط را این وزارت‌خانه تعیین کرده است.

جزئیات واریز سود سهام عدالت اعلام شد

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: سازمان بورس پیگیر است که مابقی سود سهام عدالت را دریافت کند تا برای سهامداران این سود واریز شود.

ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند گفت: مهلت قانونی این شرکت‌ها تمام شده و هشت ماه قانونی پایان سال ۱۴۰۲ بوده است منتهی این که تاکنون این شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز کردند یا نه؟ بر اساس آخرین اطلاعات خیر.

او افزود: شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را همچنان واریز نکردند مطالباتی از کارفرما‌های خود دارند تا آنجایی که ما در جریان هستیم این مطالبات را نتوانستند وصول کنند لذا سود سهام عدالت را هم پرداخت نکردند اما زمان اعلام واریزی خرداد برای مرحله سوم سود سهام عدالت سرجای خود باقی است.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: اگر این شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکنند سازمان بورس بر اساس ضوابط، مقررات، وظایف و اختیاراتی که دارد حتما برخورد مقتضی را انجام می‌دهد در نهایت سازمان بورس پیگیر است که مابقی سود سهام عدالت را دریافت تا برای سهامداران این سود واریز شود.

رئیس سازمان بورس، در رابطه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت، گفته است: «امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها را جمع‌آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم؛ البته زمان دقیق آن را باید شورای عالی بورس مشخص کند.»

جزئیات انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، کاملاً رایگان است.

مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در جلسه بررسی تبیین تشریح روند و مراحل اجرایی برگزاری مجمع شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، کافیست؛ یکی از وراث که سجام دارد، به همراه گواهی فوت، شناسنامه و کارت ملی متوفی و همه وراث و همچنین گواهی انحصار وراثت، به یکی از شعب بانک‌ها و یا کارگزاری‌های منتخب مراجعه کند.  وراث هیچگونه مبلغی از این بایت در هیچ مرحله‌ای نباید پرداخت کنند.

حاجی‌وند افزود: سهم هریک از وراث به شماره شبایی که در شبکه موجود است، واریز می‌شود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اضافه کرد: فعلاً اعطای سهام عدالت به جاماندگان و افراد جدید، مطرح نیست.

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی، سود سهام عدالت را دریافت کنید

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مکاتبات ما با هشت شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکرده‌اند، ادامه‌دار است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد؛ از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سود سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آنها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان بورس، در رابطه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت، به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها را جمع‌آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم؛ البته زمان دقیق آن را باید شورای عالی بورس مشخص کند.

چرا واریز سود سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شد؟

بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس، احتمالا مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها، خرداد خواهد بود؛ سودی که برای دریافت آن نیاز به مراجعه به هیچ سایتی نیست.

انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول سود عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد؛ مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه انجام شد.

سود سهام عدالتی که بنابر اعلام سازمان بورس، در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند؛ البته میزان دریافتی سود بستگی به سبد سهام افراد داشته است.

سهام عدالت

سود سهام عدالتی که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا  سود سال مالی ۱۴۰۱ سه مرحله‌ای شود. در همین راستا، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفته بود: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، هشت شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند؛ این سازمان، اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

پیش از این هم، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده بود: شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مراحل اول و دوم سود سهام عدالت خود به حساب‌های سمات واریز نکرده‌اند؛ شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پارس سوئیچ نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده‌اند.

حالا بنابر اعلام رئیس سازمان بورس، احتمالا واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت، خرداد ماه خواهد بود؛ در همین راستا نیز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: «مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند؛ ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شو.د امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها را جمع‌آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم؛ البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.» 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها